7 مرحله مهم پس از نصب وردپرس

1
7 مرحله ی مهم پس از نصب وردپرس

هرچند وردپرس، سیستم مدیریت محتوایی با رابط کاربر پسندانه و کاربرد آسان است اما باید این را هم در نظر داشته باشیم که شروع به کار با وردپرس، تنها به نصب آن محدود نشده و نیازمند طی کردن مراحل دیگری نیز هست. در واقع پس از نصب وردپرس، سایت شما هنوز آماده ی بهره برداری نیست و لازم است که مراحل متعددی را تا آماده سازی کامل سایت، شروع به کار رسمی و ارائه ی محتوا به مخاطبین خود، پشت سر بگذارید. در راهنمای امروز قصد داریم به برخی از مهم ترین اقدامات پس از نصب وردپرس بپردازیم. از شما دعوت میکنیم که در ادامه با مسترکد همراه شده و این مراحل مهم را به همراه ما مرور کنید.

۱ – تکمیل اطلاعات سایت و تغییر تنظیمات

وردپرس در هنگام نصب، عنوان سایت را از شما درخواست میکند اما توضیحات یا شعار سایت را نه و دقیقا به همین دلیل، بسیاری از سایت های وردپرسی را مشاهده میکنیم که حتی بعد از راه اندازی، شعار “یک سایت دیگر با وردپرس” را به نمایش میگذارند! اگر نمیخواهید سایت شما هم یکی از همین سایت ها باشد، پس از نصب وردپرس به بخش تنظیمات > عمومی رفته و معرفی کوتاه سایت را به دلخواه خود تغییر دهید. در همین بخش بهتر است تنظیمات دیگری همچون ناحیه زمانی، ساختار تاریخ، ساختار زمان و روز آغازین هفته را نیز بر اساس آنچه مورد نیاز شماست تغییر دهید.

در ادامه اگر مایل نیستید هر از گاهی دیدگاه های عجیب و غریب سر از سایت شما در بیاورند، از منوی تنظیمات به زیرمنوی گفتگو رفته و در بخش “پیش از اینکه دیدگاهی نمایان شود”، گزینه ی “دیدگاه ها باید به صورت دستی پذیرفته شوند” را فعال کنید.

۲ – حذف محتوای اضافی

وردپرس در هنگام نصب، به سایت شما صفحه ی نمونه، نوشته نمونه و دیدگاه نمونه اضافه میکند. پس از اتمام نصب با مراجعه به بخش نوشته ها، برگه ها و دیدگاه ها، این محتوای نمونه را از سایت خود حذف کنید. کار دیگری که انجام آن را به شما توصیه میکنیم، حذف کردن قالب های اضافی موجود در وردپرس است. برای این کار کافی است از منوی نمایش به زیر منوی پوسته ها مراجعه کرده و قالب های پیشفرض موجود را حذف نمایید. البته در نظر داشته باشید که در این مرحله اگر هنوز قالب جدیدی را روی سایت خود نصب نکرده باشید، امکان حذف یکی از قالب های پیشفرض وردپرس که در حال حاضر روی سایت فعال است، برای شما وجود نخواهد داشت. بنابراین انجام این مورد را میتوانید به مرحله ی بعدی یعنی مرحله ی سوم موکول کنید.

۳ – انتخاب یک قالب مناسب

اگر بخواهیم رک و روراست حرف بزنیم، قالب های پیشفرض وردپرس، یکی از یکی بد شکل تر هستند! بنابراین پس از نصب وردپرس یکی از اقدامات مهم شما، انتخاب قالب مناسب برای سایتتان خواهد بود. اگر به دنبال قالب های رایگان هستید بهتر است که آنها را از قابل اعتماد ترین محل یعنی مخزن رسمی قالب های وردپرس انتخاب کنید. برای این کار کافی است از منوی نمایش به زیرمنوی پوسته ها رفته و سپس در بالای صفحه روی افزودن پوسته ی تازه کلیک کنید. با کلیک روی اینجا میتوانید راهنمای کاملی را در زمینه ی نصب قالب وردپرس مطالعه کنید.

حواستان باشد که قالب سایت خود را از هر منبعی دانلود نکنید و پیش از هر کاری از قابل اعتماد بودن منبع دانلود اطمینان حاصل کنید. چرا که انتخاب اشتباه در این بخش میتواند در آینده منجر به بروز مشکلات امنیتی در سایت شما شود.

۴ – نصب افزونه ها

وردپرس، سیستم مدیریت محتوای کاملی است اما بسیاری از ویژگی های مورد نیاز خود را باید با استفاده از افزونه ها یا پلاگین ها به آن بیافزایید. اگر از وردپرس با زبان فارسی بهره بگیرید، در این بخش بهتر است جهت در اختیار داشتن تاریخ شمسی و اصلاح برخی حروف، افزونه پارسی دیت را روی سایت خود نصب کنید. علاوه بر این، به شما توصیه میکنیم که برای جلوگیری از دریافت دیدگاه های اسپم در سایتتان حتما افزونه Akismet را در سایت خود نصب و فعال کنید. (آموزش نصب افزونه اکیسمت) (آموزش نصب و فعالسازی افزونه در وردپرس)

طبعا این دو افزونه فقط پیشنهاد هایی برای شروع کار هستند. مثلا اگر تصمیم داشته باشید سایتتان را تبدیل به یک سایت فروشگاهی کنید، نیاز به افزونه ووکامرس خواهید داشت و به همین صورت در رابطه با دیگر امکانات مورد نیازتان نیز ممکن است به افزونه هایی مرتبط نیاز پیدا کنید. در مورد افزونه ها هم به این نکته توجه داشته باشید که مطمئن ترین مرجع شما برای دانلود افزونه های رایگان، مخزن رسمی وردپرس است. بنابراین اقدام به دانلود افزونه از هر منبعی نکنید و پیش از نصب افزونه ها در مورد امنیت و قابل اطمینان بودن آنها، بررسی های لازم را به عمل آورید.

۵ – امن کردن سایت

امن کردن سایت یکی از مراحل بسیار مهم در راه اندازی هر سایت است. قبلا در این رابطه برای شما مقالات متعددی را در سایت درج کرده ایم. پس از نصب وردپرس و نوبت به امن کردن آن میرسد. برای خواندن مقالات مفصلی که در این رابطه برای شما در سایت درج کرده ایم، میتوانید روی اینجا و اینجا کلیک کنید.

علاوه بر این، نکته ی مهم دیگری که وجود دارد، استفاده از SSL در سایت شماست. توجه داشته باشید که برای جلوگیری از بروز هر نوع مشکل و انجام مراحل پیچیده، ما توصیه میکنیم که وردپرس را از ابتدا با آدرس https روی سایت خود نصب کنید. اما اگر انجام این مرحله را از قلم انداخته اید میتوانید آموزش استفاده از SSL در وردپرس را که قبلا برای شما در سایت درج کرده ایم مطالعه کنید.

۶ – وصل کردن سایت به گوگل آنالیتیکس

اگر قصد دارید سایت موفقی داشته، باید قادر به شناسایی نقاط قوت و ضعف، بررسی دقیق آمار، تمایلات کاربران، مطرح ترین مطالب، شناسایی ورودی های ارزشمند و موارد مشابه در سایت خود باشید. کلیه ی موارد از طریق متصل کردن سایتتان به گوگل آنالیتیکس برای شما میسر خواهد شد. هرچند امکان دسترسی به امکانات این سرویس با آی پی های ایرانی میسر نیست اما ما کماکان بر این عقیده هستیم که با استفاده از این سرویس میتوانید بهترین اطلاعات آماری را در رابطه با سایت خود و کاربران سایتتان کسب کنید. بنابراین توصیه میکنیم که در قدم بعدی، حتما کد مربوط به این سرویس را به سایتتان اضافه کنید تا داده های آماری سایت شما در این سرویس جمع آوری شده و در اختیار شما قرار بگیرد.

حال اگر به هر دلیل با این سرویس راحت نیستید میتوانید سرویس دیگری را در این زمینه برای سایت خود در نظر بگیرید. اما به هر شکل استفاده از یک سرویس آماری مطمئن را فراموش نکنید و در نظر داشته باشید که از سرویسی بهره بگیرید که سرعت بارگذاری سایت شما را به علت خارج شدن از دسترس و موارد مشابه کند نکرده و قابل اعتماد باشد.

۷ – ایجاد بکاپ

پس از طی کردن همه ی مراحلی که پیش از این به آنها اشاره کردیم، حالا سایت شما در مرحله ای قرار گرفته که تقریبا میتوان گفت آماده ی شروع کامل کار شماست. بنابراین این نقطه میتواند بهترین نقطه برای ایجاد یک بکاپ کامل از سایت شما باشد. توجه داشته باشید که نه تنها در این قسمت باید از سایت خود بکاپ تهیه کنید، بلکه از این پس باید در فواصل زمانی مناسب و خصوصا پیش از هر تغییر و حتی پس از هر تغییر موفق نیز از سایت خود بکاپ کامل تهیه کنید. ارزش یک بکاپ قابل اعتماد را زمانی متوجه خواهید شد که بخشی از سایت شما به دلیل یک آپدیت یا یک اشتباه سهوی و موارد مشابه دچار مشکل شود و در اینجاست که این بکاپ ها مثل یک فرشته ی نجات به یاری شما خواهند آمد. بنابراین این مورد را همیشه جدی بگیرید و به سادگی از کنار آن عبور نکنید.

سخن پایانی

شما پس از راه اندازی اولیه سایتتان چه اقداماتی را در آن انجام میدهید؟ اگر مرحله ای را از قلم انداخته ایم فراموش نکنید که آن را در بخش دیدگاه ها با سایر کاربران به اشتراک گذاشته و دیگران را نیز در راه اندازی یک سایت وردپرسی موفق یاری کنید.

دسترسی آسان به این مطلب لینک کوتاه :
QR Code For:  7 مرحله مهم پس از نصب وردپرس
توضیحات محصول با بهره گیری از AI تولید شده و در برخی موارد ممکن است تا حدی با اطلاعات سایت رسمی متفاوت باشد.
شاید از اینها هم خوشتان بیاید!
1 دیدگاه
  1. مهدیس می گوید

    عالی بود ممنونم بابت راهنماییتون

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.