آموزش شمارش تعداد کلیک روی لینک ها با استفاده از گوگل انالیتیکس

1

آموزش شمارش تعداد کلیک روی لینک ها با استفاده از گوگل انالیتیکس

اگر جزو مسترکدی های ثابت و پر و پا قرص باشید، حتما متوجه شده اید که مسترکد مدتی است، قالبش را عوض کرده است. در ناحیه مدیریت قالب قبلی ما امکانی وجود داشت که به ما اجازه میداد تعداد کلیک های انجام شده روی تبلیغات را به طور دقیق مشاهده کنیم. این امکان، امکان کاربردی و خوبی بود و ما هم به استفاده از آن عادت کرده بودیم. بعد از عوض کردن قالب و مهاجرت به قالب جدید، با توجه به اینکه دیگر چنین امکانی در ناحیه مدیریت وردپرس در اختیارمان نبود، جای خالی امکانی برای شمارش تعداد کلیک های انجام شده روی تبلیغات (چه تبلیغات بنری و چه متنی) به شدت حس میشد.

نمیدانم که تا امروز متوجه این مسئله شده اید یا نه. اما به هر حال، مسترکد تا جایی که امکانش باشد، علاقه ای به نصب افزونه های مختلف روی سایتش ندارد. به همین دلیل تصمیم گرفتیم حالا که چنین امکانی از طرف قالب جدیدمان در اختیارمان قرار داده نشده، یک کار اصولی بکنیم و تعداد کلیک روی لینک های خروجی (outbound) را با استفاده از Google Analytics بررسی و شمارش کنیم. از آنجایی که به نظر میرسید افراد زیادی نیاز به انجام این کار، یعنی شمارش تعداد کلیک روی بنرها، تبلیغات و به طور کلی لینک های خروجی داشته باشند، تصمیم گرفتیم که نحوه انجام این کار با در قالب یک آموزش کوتاه، با شما به اشتراک بگذاریم.

در ادامه نحوه فراهم کردن شرایط مناسب و پیاده سازی امکان شمارش لینک در گوگل آنالیتیکز را به 3 شیوه مختلف به شما آموزش خواهیم داد. از شما دعوت میکنیم در ادامه با مسترکد همراه شوید.

روش اول : استفاده از افزونه Google Analytics for WordPress by MonsterInsights

افزونه Google Analytics for WordPress by MonsterInsights افزونه ای برای اضافه کردن کد دنبال کننده گوگل آنالیتکز به سایت و در اختیار داشتن داشبورد گوگل آنالیتیکز در بخش مدیریت وردپرس است. البته امکانات این افزونه به دو مورد ذکر شده محدود نمیشوند و آنچه با استفاده از این افزونه در اختیار شما قرار میگیرد، بسیار گسترده تر از موارد ذکر شده است. اما یکی از امکانات بسیار خوب این افزونه این است که به شما اجازه میدهد تنها با یک کلیک ساده و تغییر یک تنظیم کوچک، کلیک روی لینک های خروجی سایت خود را به طور کامل تحت نظر گرفته و شمارش کنید. در اینجا ما قصد نداریم نحوه کار این افزونه و یا اتصال آن به گوگل آنالیتیکز را بررسی کنیم. بنابراین تنها به سراغ اصل ماجرا که فعال کردن شمارش لینک های خروجی سایت است، خواهیم رفت.

برای انجام این کار کافی است که ابتدا افزونه را در سایت خود نصب و فعال کنید. (آموزش نصب افزونه در وردپرس) پس از متصل کردن افزونه به اکانت گوگل آنالیتیکز خود، وارد منوی settings شده و سپس به تب tracking مراجعه کنید.

فعال کردن دنبال کردن کلیک های خروجی در افزونه مانستر اینسایتز

مانند تصویر بالا تنظیم Track outbound clicks and download links را روی Using Javascript قرار داده و تنظیمات را ذخیره کنید. در اینجا توجه داشته باشید که در صورتی که به هر دلیل این تنظیم در سایت شما به درستی کار نکرده و یا تداخلی در کارکرد سایت ایجاد کند، میتوانید بجای این گزینه، گزینه using PHP را انتخاب کنید. این روش گرچه منسوخ است اما در حالتی که استفاده از جاوااسکریپت در سایت شما باعث ایجاد تداخل شود، به کمک شما آمده و اجازه میدهد که به هر حال به آنچه مد نظر شماست دست پیدا کنید.

روش دوم : روش استاندارد آموزش داده شده در اسناد راهنمای گوگل آنالیتیکس

در این روش، با در نظر گرفتن اینکه از قبل کد گوگل آنالیتیکس را در سایت خود قرار داده اید، کافی است این کد را به صفحه خود اضافه کنید :

حالا باید هر لینکی که مایلید کلیک های انجام شده روی آن شمارش شود را به شکل زیر تغییر دهید :

همانطور که مشاهده میکنید در مثال بالا به لینک مورد نظر یک صفت onclick اضافه کرده ایم. طبعا انجام این کار بدون محدودیت برای هر نوع لینکی اعم از لینک بنرهای تبلیغاتی و تبلیغات متنی یا لینک های عادی دانلودها و … قابل پیاده سازی خواهد بود.

گوگل توصیه میکند که این کد را به سربرگ سایت خود اضافه کنید و البته مشخصا از قرار دادن آن در بین تگ های مربوط به کد خود گوگل آنالیتیکز پرهیز کنید.

روش سوم : استفاده از روش قبلی به شیوه سفارشی شده!

روش سوم در واقع تغییر یافته روشی است که در بالا برای شما شرح دادیم. در روش بالا یک ایراد وجود دارد. ایراد روش قبلی این است که در صورت استفاده از آن، قادر به باز کردن لینک ها در پنجره جدید نخواهید بود. به عبارت دیگر حتی اگر مقدار target را برای تگ a بر روی blank هم تنظیم کنید، باز هم لینک مورد نظر شما در پنجره جدید باز نخواهد شد. این مسئله ممکن است در بسیاری از موارد برای شما مشکل ساز باشد. (که برای ما بود) بنابراین در چنین حالتی به سراغ روش سوم خواهیم رفت. در این روش بجای کد بالا از کد زیر استفاده میکنیم :

اگر میخواهید از کد بالا در وردپرس بهره بگیرید، برای جلوگیری از بروز خطا لازم خواهد بود که خط 24 ام آن را به شکل زیر تغییر دهید :

حالا کافی است به هر لینکی که میخواهید تعداد کلیک های انجام شده روی آن دنبال شود، کلاس track را اضافه کنید. مثلا :

روش سه و نیم : استفاده از گوگل تگ منیجر

در اینجا به بررسی این روش نخواهیم پرداخت اما اگر در حال حاضر در حال استفاده از Google Tag Manager هستید، میتوانید برای اعمال تنظیمات لازم جهت دنبال کردن کلیک روی لینک های خروجی از آموزش درج شده در این لینک استفاده کنید. نام این روش را سه و نیم گذاشتیم چون قصد نداشتیم به شرح آن بپردازیم!

مزایا و معایب : کدام روش را انتخاب کنیم؟

مسترکد در پایان تصمیم گرفت که از بین 3 روش بالا، از روش سوم استفاده کند. اما دلیل این انتخاب چه چیزی بود؟

اول اینکه ما در مسترکد، فایل js مربوط به گوگل آنالیتیکز را از سرور گوگل بارگذاری نمیکنیم و این فایل را به صورت لوکال و از روی سرور محل میزبانی مسترکد فراخوانی میکنیم. در روش اول انجام این کار برای ما میسر نبود، بنابراین علیرغم آسانی روش اول، تصمیم گرفتیم به سراغ روش دیگری برویم.

دوم اینکه در روش دوم همانطور که قبلا هم به آن اشاره کردیم، امکان باز شدن اتوماتیک لینک ها در پنجره جدید میسر نبود. همچنین اگر به فکر صرفه جویی در زمان باشید یا اینکه مثل مسترکد کمی تا قسمتی تنبل باشید (!) تمایلی به نوشتن صفت onclick برای لینک ها نخواهید داشت. پس ما این روش را هم دوست نداشتیم.

به دلایل بالا ما به سراغ روش سوم رفتیم. این روش علاوه بر براورده کردن نیازهای ما، نیاز به اعمال تغییر بسیار کوچکی برای دنبال کردن کلیک های انجام شده روی لینک ها داشت که برای ما کاملا ایده آل بود.

شما هم میتوانید با استناد با توضیحات ارائه شده، مزایا و معایب هر روش را سنجیده و روشی که برای شما ایده آل است را انتخاب کنید. بد نیست به این نکته اشاره کنیم که هرچند ما در اینجا و برای سایت مسترکد، افزونه Google Analytics for WordPress by Monster Insights را انتخاب نکردیم، اما این افزونه را دوست داریم و در سایت های دیگرمان از امکانات آن بهره میگیریم. این افزونه که قبلا متعلق به تیم Yoast بوده، افزونه ای قدرتمند و قابل اعتماد است که میتواند کار شما را چه در این آموزش و چه در حالت کلی استفاده از Google Analytics بسیار آسان کند.

راستی در پایان به این نکته هم اشاره کنیم که هرچند گوگل توصیه میکند این کد ها را در سربرگ سایت قرار دهید ولی ما ساز مخالف زدیم و این کد را نیز دقیقا پس از اتمام کد گوگل آنالیتیکز، یک جایی پایین پایین های سایت (!) قرار دادیم!

خوب، حالا چطور تعداد کلیک ها را در پنل Google Analytics مشاهده کنیم؟

پس از آماده کردن سایتتان برای شمارش تعداد کلیک ها، حالا لازم است صبر کنید تا ساعت از 12 شب بگذرد! (از سرویس رایگان گوگل آنالیتیکز استفاده میکنید دیگه؟ نه؟) در این حالت کافی است از منوی Behavior در سایدبار آنالیتیکس به زیرمنوی Events مراجعه کنید. در حالتی که از افزونه monster insights برای دنبال کردن کلیک ها استفاده کرده باشید، در این بخش کلیک ها را به صورت دسته بندی شده (مثلا outbound menu و …) مشاهده خواهید کرد. و در صورتی که از روش های دوم و سوم استفاده کرده باشید، کلیک های انجام شده در دسته outbound و زیردسته click قرار خواهند گرفت.

از این پس میتوانید تعداد کلیک های تبلیغات و بنرهای سایت خود را (یا هر لینک دیگری که مایل به دنبال کردن آن باشید) به سادگی شمارش کرده و حتی به سادگی صفحاتی که منجر به کلیک روی لینک ها شده اند را نیز تحت نظر داشته باشید.

امیدواریم که از این آموزش لذت برده باشید 🙂

دسترسی آسان به این مطلب لینک کوتاه :
QR Code For:  آموزش شمارش تعداد کلیک روی لینک ها با استفاده از گوگل انالیتیکس
توضیحات محصول با بهره گیری از AI تولید شده و در برخی موارد ممکن است تا حدی با اطلاعات سایت رسمی متفاوت باشد.
شاید از اینها هم خوشتان بیاید!
1 دیدگاه
  1. امین می گوید

    با عرض سلام. ممنون از این مطلب مفید
    امکانش هست که با قطعه کدی تعداد کلیک هر لینک رو به کاربران سایت نمایش داد؟
    برای مثال من میخوام تعداد کلیک های یک لینک رو در پست تایپ نوشته محاسبه کنم و همون تعداد کلیک رو در نوشته به کاربران نمایش بدم.
    (سایت من یک سایت دانلود هست و لینک های دانلود مختلفی دارم)
    با تشکر

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.