از دریافت دیدگاه های اسپم یا جفنگ در وردپرس جلوگیری کنیم

6

از دریافت دیدگاه های اسپم یا جفنگ در وردپرس جلوگیری کنیم

مدیر هر سایتی که باشید، احتمالا یکی از مشکلاتی که همیشه با آن مواجه بوده اید، دریافت دیدگاه های ناخواسته از اسپمر های سراسر دنیاست. حتی اگر از کپچا هم استفاده کنید این مسئله ممکن است باز هم گاهی پیش بیاید. از آنجایی که مقابله اسپم بدون داشتن ابزار مناسب واقعا طاقت فرساست، مسترکد امروز تصمیم دارد ابتدا چند روش ساده ولی موثر را برای مقابله با اسپم به شما نشان داده و سپس به سراغ آموزش نحوه ی تنظیمات افزونه ضد اسپم اکیسمت برود تا شما از این به بعد هیچ وقت شاهد دریافت انواع دیدگاه های جفنگ در وبسایت یا وبلاگ وردپرسیتان نباشد. در ادامه آموزش امروز با ما همراه باشید تا این روش ها را با هم یاد بگیریم و افزونه اکیسمت را نیز آماده ی کار نماییم.

مبارزه با اسپم روش های گوناگونی دارد و البته بدون شک میدانید که قدم اول برای کشتن اسپم قبل از بوجود آمدن، استفاده از کپچا در بخش نظرات یا فرم های تماس وبسایت شماست. امروز ما به مبحث کپچا نخواهید پرداخت و نحوه ی اضافه کردن کپچا به نظرات را بعدا در آموزشی جداگانه مرور خواهیم کرد. اما همه چیز به کپچا ختم نمیشود و بسیاری از مواقع پیش می آید که اسپمر ها از سد کپچا به راحتی عبور میکنند و آنجاست که مبارزه ی واقعی شما آغاز میشوند. برای شروع کار، پیش از آنکه به سراغ آموزش راه اندازی و تنظیمات افزونه اکیسمت برویم، اجازه بدهید ابتدا بخش دیدگاه ها را در وردپرس کمی تنظیم نماییم تا با نیازهای ما تطابق پیدا کند.

اعمال تنظیمات لازم در بخش دیدگاه ها

در ناحیه مدیریت وردپرس از منوی تنظیمات به زیرمنوی “گفت و گو ها” بروید. (آخرین باری که گفتگو رو به شکل گفت و گو نوشتید چند سالتون بود آیا؟!) در ابتدا بخش “پیش از آنکه دیدگاهی نمایان شود” مد نظر ماست.

تنظیمات نمایانی دیدگاه ها در وردپرس

دو گزینه در این بخش پیش روی ماست. گزینه اول “دیدگاه ها باید به صورت دستی تایید شوند” فعال کردن این گزینه باعث میشود که هیچ دیدگاهی بدون تایید شما در وبسایت منتشر نشود. این گزینه، گزینه ی بسیار خوبی است ولی ممکن است گاهی پیش بیاید که شما واقعا حوصله ی تایید n+1 نظر در هر روز را نداشته باشید. در این حالت به گزینه ی دوم یا “نویسنده باید یک دیدگاه پذیرفته داشته باشد” میرسیم. در این حالت اگر شما یک بار از یک شخص، دیدگاهی را پذیرفته باشید، از این بعد دیدگاه های دیگر این شخص بدون نیاز به تایید در وبسایت شما منتشر خواهند شد. بنابراین در این قسمت بر اساس نیاز خود هر کدام از گزینه ها را که برای خود مناسب تر می دانید انتخاب نمایید.

سپس می رسیم به بخش “بررسی دیدگاه”.

بررسی دیدگاه ها

در این بخش میتوانید تعیین کنید که نظراتی که بیش از تعداد خاصی لینک در متن خود دارند یا شامل کلمه یا کلمات خاصی میشوند برای بررسی نگه داشته شوند.

و در ادامه میرسیم به بخش “سیاهنامه دیدگاه ها”. دقیقا مانند بخش بالا، میتوانید کلمات دلخواه خود را جهت بررسی در این قسمت وارد نمایید. منتها در این بخش، هرگاه دیدگاهی شامل این کلمات باشد، بلافاصله راهی بخش جفنگ های وبسایت شما خواهد شد. فراموش نکنید که در هر خط تنها میتوانید یک کلمه بنویسید.

وقتی کارتان با تنظیمات این بخش به پایان رسید و همه چیز مطابق میل شما بود، ذخیره تنظیمات فراموش نشود.

و اما حالا که تنظیمات لازم را در بخش دیدگاه های وردپرس اعمال کردیم، میخواهیم به سراغ نصب و راه اندازی افزونه اکیسمت (Akismet) برویم.

آموزش نصب و راه اندازی افزونه اکیسمت

نصب و تنظیمات افزونه ضد اسپم اکیسمت

بدون شک همه ی شما دست کم یک بار هم که شده نام این افزونه را شنیده اید. چرا؟ چون این افزونه کار تیم سازنده ی وردپرس است و به صورت پیشفرض بر روی نصب وردپرس شما موجود است. بنابراین در صورتی که این افزونه را از روی وردپرس خود حذف نکرده باشید، الان یک گوشه ای در میان افزونه های شما نشسته و منتظر است تا شما بروید و فعالش کنید.

اگر این افزونه را از وردپرس خود حذف نکرده اید، همین الان به بخش نظرات بروید و فعالش کنید و اگر این افزونه بر روی وردپرس شما وجود ندارد همین الان با مراجعه به صفحه افزونه در سایت وردپرس آن را نصب کنید. در صورتی که با شیوه نصب افزونه ها در وردپرس آشنا نیستید مقاله آموزش نصب و راه اندازی افزونه ها در وردپرس را بخوانید.

پس از فعالسازی اکیسمت، زیر منوی جدیدی با عنوان “وضعیت اکیسمت” به منوی پیشخوان شما افزوده خواهد شد.

اضافه کردن کلید API اکیسمت

به این زیر منو مراجعه کرده و سپس در صفحه ای که برای شما باز میشود بر روی “کلید API اکیسمت خود را بنویسید” کلیک نمایید. در صفحه ی جدیدی که برای شما باز میشود روی دکمه “ساخت یک کلید تازه اکیسمت” کلیک کنید تا سایت اکیسمت برای شما بارگذاری شود و بر روی Get an Akismet API key کلیک نمایید.

دریافت کلید API اکیسمت

در مرحله ی بعدی از شما درخواست میشود که در صورتی که در سایت wordpress.com حساب کاربری ندارید، یک حساب کاربری برای خود ایجاد کنید. فرم ثبت نام را پر کنید تا ثبت نام شما انجام شود و بتوانیم مراحل بعدی را پی گیری کنیم.
پس از تکمیل ثبت نام شما لازم است از میان پلن های موجود اکیسمت یکی را انتخاب نمایید.

انتخاب پلن افزونه اکیسمت

پلن مورد نظر خود را انتخاب کرده و بر روی دکمه Sign UP کلیک کنید. همانطور که مشاهده میکنید ما پلن Personal را انتخاب کرده ایم که به صورت کاملا رایگان ارائه میشود. در ادامه صفحه ی دیگری برای شما باز میشود که از شما اطلاعات پرداخت را سوال میکند. از آنجایی که ما نمیخواهیم هزینه ای را متقبل شویم، مقدار هزینه ی دلخواه خود را مطابق تصویر زیر به 0 تغییر دهید :

هزینه پرداختی سالانه برای اکیسمت

پس از تغییر این رقم به صفر، خواهید دید که کلیه فیلد های مربوط به اطلاعات پرداخت حذف خواهند شد و تنها فیلد نام و نام خانوادگی باقی خواهد ماند. بنابراین نام و نام خانوادگی خود را در این فیلد ها وارد کرده و بر روی دکمه Continue کلیک کنید. در این بخش کار شما به پایان میرسد و کلید API خود را دریافت می کنید.

کلید API اکیسمت

این کلید را کپی کنید، در کنترل پنل مدیریت وردپرس از بخش افزونه ها به زیر منوی اکیسمت بروید و روی لینک “من یک کلید از قبل دارم” کلیک کنید. سپس کلید API خود را وارد نموده و تنظیمات را ذخیره کنید. اگر کلید API شما صحیح باشد با تصویری مشابه زیر روبرو خواهید شد :

تنظیمات اکیسمت

همانطور که میبینید در ناحیه تنظیمات دو آپشن نیز در اختیار شما قرار گرفته است که بر اساس نیاز و تصمیم خود میتوانید آنها را انتخاب کرده و در نهایت تنظیمات را ذخیره کنید.

از این به بعد خواهید دید که دیدگاه های جفنگ به خوبی در وبسایت شما مورد شناسایی قرار میگیرند و به صورت اتوماتیک به بخش جفنگ منتقل میشوند. تشخیص این افزونه در 99 درصد موارد صحیح است اما ممکن است گاهی پیش بیاید که دیدگاهی به اشتباه به عنوان جفنگ نشانه گذاری شود بنابراین توصیه میکنم هر از چند گاهی سری به فولدر جفنگ ها هم بزنید و این بیچارگان معصوم را از آنجا نجات دهید. (البته اگر بیچاره ی معصومی پیدا شد)

به همین سادگی و با انجام چند مرحله ساده توانستیم وبسایت خود را در برابر انواع اسپم مقاوم کنیم. البته همانطور که گفتم، روش آغازین مبارزه با اسپم، استفاده از کپچا خواهد بود که در نوشته های آینده به صورت جداگانه در باره آن با شما صحبت خواهیم کرد.

امیدوارم از این آموزش لذت برده باشید.

دسترسی آسان به این مطلب لینک کوتاه :
QR Code For:  از دریافت دیدگاه های اسپم یا جفنگ در وردپرس جلوگیری کنیم
توضیحات محصول با بهره گیری از AI تولید شده و در برخی موارد ممکن است تا حدی با اطلاعات سایت رسمی متفاوت باشد.
شاید از اینها هم خوشتان بیاید!
6 دیدگاه
  1. پیام می گوید

    سلام . من الان تو سایت اکیسمت میخوام برم نمیره . یعنی هی لود میکنه و نمیاره . چکار کنم ؟

  2. بندهٔ خدا می گوید

    با عرض خسته‌نباشید خدمت شما ٬ یک سوال مهم و جالب در مورد پلاگین اکیسمت داشتم ٬ وقتی که کاربری یا سیستمی به صورت کامپیوتری(ربات) برای سایت ما جفتک ارسال می‌کنند اکیسمت اطلاع می‌دهد که مثلا در دیدگاه‌های شما دو عدد جفتک وجود دارد ٬ خب این که دیگر اطلاع دادن نمی‌خواد وقتی که ما دونه‌دونه دیدگاه‌ها را می‌خونیم دیگر نیازی به اکیسمت نیست. هم‌چنین در اکیسمت می‌توانیم بگوییم که اگر دیدگاهی دارای چنین کلماتی بود این دیدگاه را جزو جفتک در نظر بگیر ٬ خب ما که خودمان آن دیدگاه‌ها را می‌خونیم وقتی که در آن دیدگاه‌ها کلمات مورد نظر ما وجود داشته باشد خب آن دیدگاه‌ را حذف می‌کنیم دیگه ٬ به هر حال ممنون می‌شوم اگر در این مورد راهنماییم کنید. با تشکر از شما.

    1. MrCode می گوید

      سلام
      فکر کنم برداشتتون از کار کرد اکیسمت اشتباه هست. اکیسمت به شیوه ای که شما میگید کار نمیکنه و دیدگاه های اسپم رو به صورت اتوماتیک به بخش جفنگ ها میفرسته و شما میتونید با کلیک روی یک دکمه به سادگی همه ی اسپم ها رو با هم پاک کنید. اصلا نیازی به دونه دونه خوندن دیدگاه ها نیست! همچنین وقتی کلمه ای رو به عنوان فیلتر اسپم انتخاب میکنید، باز هم عمل علامتگذاری به عنوان جفنگ به صورت اتوماتیک انجام میشه و اصلا نیازی به مطالعه دیدگاه ها نیست و باز هم با کلیک روی یک دکمه میتونید تمامی اسپم ها رو پاک کنید.
      مطلبی که بیان کردید رو بنده تا به حال مشاهده نکردم و نحوه ی کارکرد اکیسمت به شکلی که فرمودید نیست.
      در عین حال آیا شما میتونید هر روز 200 تا دیدگاه رو بخونید و خودتون دستی اسپم ها رو تشخیص بدید؟ آیا کسی چنین زمان اضافه ای داره؟ حالا اگر بجای 200 تا بشه 2000 تا چی؟ بنابراین میبینید که اکیسمت بیش از چیزی که فکرش رو میکنید کاربردیه.

  3. قالیشویی می گوید

    طریقه نصب و راه اندازی کپچا لطفا توضیح بدین؟

  4. آکام می گوید

    واقعا بهم کمک کرد ! روزی بالای 100 تا کامنت اسپم واسم میمومد
    واقعا ممنونم

  5. شرک می گوید

    در رابطه با هانی پات بگویید.

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.