آموزش ریدایرکت صفحات 404 به مطالب مشابه در وردپرس

2
آموزش ریدایرکت صفحات 404 به مطالب مشابه در وردپرس

هرچند بر اساس توضیحات درج شده در وبلاگ رسمی وبمسترهای گوگل، صفحه های 404 آسیبی به سئوی سایت شما وارد نمیکنند و بخشی از یک وبسایت طبیعی هستند، اما اگر از دید کاربران سایتتان به این مسئله نگاه کنید، خواهید دید که صفحات 404 باعث سردرگم شدن آنها شده و بسیاری از اوقات باعث میشوند که مخاطبین ارزشمند شما از دست بروند. به همین جهت تصمیم داریم در آموزش امروز به همین مبحث پرداخته و روش ریدایرکت صفحات 404 به مطالب مشابه یا ریدایرکت صفحه 404 به صفحه اصلی سایت در وردپرس را بررسی کنیم. از شما دعوت میکنیم که در ادامه با مسترکد همراه شوید.

ریدایرکت صفحه 404 به مطلب مشابه در وردپرس

امروز قصد داریم برای ریدایرکت صفحه 404 به مطلب مشابه در وردپرس از افزونه کاربردی WP 404 Auto Redirect to Similar Post استفاده کنیم. این افزونه امکانات متعددی را در اختیار شما قرار میدهد که برخی از آنها به شرح زیر هستند :

  • تشخیص اتوماتیک خطای 404
  • جستجوی اتوماتیک به دنبال مطلب مشابه بر اساس عنوان، نوع ارسال یا طبقه بندی
  • استفاده از یک رفتار پیشفرض در صورت عدم یافتن پست مشابه و امکان ریدایرکت به صفحه اصلی، آدرس سفارشی یا نمایش خطای 404
  • امکان تعیین HTTP header Status از بین 301 و 302
  • امکان مستثنی کردن نوع پست ها و طبقه بندی ها
  • ثبت ریدایرکت ها در فایل لاگ در مسیر wp-content/debug.log
  • و امکانات دیگر …

برای شروع به کار با افزونه لازم است که ابتدا آن را در سایت خود نصب و فعال کنید. (آموزش نصب افزونه در وردپرس) افزونه پس از فعال سازی بلافاصله کار خود را آغاز خواهد کرد و در واقع برای استفاده از امکانات افزونه با تنظیمات پیشفرض، نیازی به اعمال هیچ گونه تغییر یا انجام تنظیمات خاص نخواهید داشت. اما برای آن گروه از کاربران که مایل به سفارشی سازی افزونه هستند، در ادامه به شرح برخی از تنظیمات و امکانات افزونه خواهیم پرداخت. برای دسترسی به تنظیمات افزونه در داشبورد مدیریت وردپرس از منوی تنظیمات به زیرمنوی WP 404 Auto Redirect مراجعه نمایید و سپس ادامه ی این آموزش را به همراه ما دنبال کنید.

تنظیم آدرس پیشفرض ریدایرکت در صورت نیافتن پست مشابه

جهت تنظیم آدرس پیشفرض برای زمانی که افزونه ارسال مشابهی در سایت پیدا نمیکند، در تب setting از تنظیم fallback behavior استفاده کنید. در اینجا اگر گزینه ی Redirect to homepage را انتخاب کنید، صفحات 404 در صورت عدم یافتن پست مشابه به صفحه ی اصلی سایت هدایت میشوند، اگر گزینه ی custom redirection را انتخاب کنید میتوانید آدرس دلخواهی را جهت ریدایرکت وارد کنید و اگر هم میخواهید در صورت عدم یافتن پست مشابه، خود خطای 404 برای کاربر به نمایش در بیاید از گزینه ی default 404 استفاده کنید.

تنظیم header ریدایرکت

در تب setting با استفاده از تنظیم redirection headers میتوانید تعیین کنید که صفحات 404 با کد 301 یا 302 ریدایرکت شوند.

جلوگیری از انجام ریدایرکت برای نوع نوشته ها یا طبقه بندی های خاص

اگر مایل نیستید ریدایرکت صفحات 404 برای برخی از custom post type ها یا taxonomy ها اجرا شود. میتوانید از تنظیمات تب Post Types و Taxonomies استفاده کرده و نوع نوشته های دلخواه یا طبقه بندی های مورد نظرتان را به دلخواه از تنظیمات این افزونه مستثنی کنید.

تست انجام ریدایرکت

در تنظیمات افزونه در تب setting امکان تست کردن ریدایرکت برای یک url خاص در اختیار شما قرار گرفته است. برای استفاده از این امکان کافی است در بخش دوم تنظیمات (پایین صفحه) در فیلدی که زیر آن عبارت Enter the URL you would like to test, starting with نوشته شده، آدرس دلخواه خود را که با / شروع میشود وارد کنید.

تست انجام ریدایرکت 404 در وردپرس

سپس روی دکمه ی preview کلیک کنید تا نتیجه ی ریدایرکت برای آدرس مورد نظر شما نمایش داده شود. مثلا همانطور که در تصویر بالا مشاهده میکنید وقتی آدرس “/سلام” را تست کرده ایم، به این جهت که نوشته ای با این آدرس موجود نبوده، افزونه مطلب مشابه این آدرس را که “/سلام-دنیا” بوده و در سایت مورد نظر موجود است، برای کاربر بارگذاری خواهد کرد.

در پایان امیدواریم که از این آموزش ساده ولی کاربردی، لذت برده باشید.

پ.ن : اگر احیانا تصمیم گرفتید همه ی صفحات 404 خود را به صفحه ی اصلی سایت هدایت کنید ( که امیدواریم چنین کاری نکنید!) حتما ابتدا این مقاله را مطالعه کنید. (به طور کلی در هر حال خواندن این مقاله را به شما توصیه میکنیم)

دسترسی آسان به این مطلب لینک کوتاه :
QR Code For:  آموزش ریدایرکت صفحات 404 به مطالب مشابه در وردپرس
توضیحات محصول با بهره گیری از AI تولید شده و در برخی موارد ممکن است تا حدی با اطلاعات سایت رسمی متفاوت باشد.
شاید از اینها هم خوشتان بیاید!
2 دیدگاه
  1. shahabit می گوید

    عالی بود …

  2. علی می گوید

    سلام و درود ممنون بابت توضیحاتتون
    یه سوالی برام پیش اومده و اینکه..نزدیک ۲۵۰ تا صفحه ۴۰۴ با پسوند feed در سرچ کنسول ایجاد شده.. با نصب این پلاگین همه رو ریدایرکت کنم؟
    و بعد از اینکه ریدایرکت ها تموم شد پلاگین رو حذف کنم یا همچنان باقی بمونه؟
    ( کدی که بابت بستن feed ها تو سایتتون گذاشتین تو ۳ تا لاین اخطار میده وقتی تو code snippe میزارم…همون درسته یا باید ویرایش بشه؟ )
    ممنون میشم راهنمایی کنین

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.