افزونه های کپچا و جلوگیری از ارسال اسپم در وردپرس

3

captcha-plugins-wordpress-mrcode.ir

در آموزش قبلی، با هم یاد گرفتیم که چگونه افزونه اکیسمت را برای مبارزه با اسپم تنظیم کنیم. اما در همان آموزش هم به این نکته اشاره کردیم که جلوگیری از ارسال اسپم در وبسایت شما حتی از مبارزه با آن پس از ورود به وبسایت، با اهمیت تر است. یعنی شما باید کاری کنید که اصلا کسی نتواند برای شما دیدگاه جفنگ ارسال کند. در همین راستا به شما وعده داده بودیم که در رابطه با اضافه کردن کپچا به بخش نظرات وردپرس نیز آموزش مناسبی به شما ارائه خواهیم کرد. الوعده وفا! این شما و این هم مسترکد و معرفی افزونه های کپچا برای جلوگیری از ارسال دیدگاه اسپم در وردپرس. با ما همراه باشید.

آشنایی با کپچا (Captcha) و مزایا و معایب آن

کاربر اینترنت که باشید احتمالا به خوبی با مفهوم کپچا آشنا هستید اما اگر دقیقا نمیدانید درباره ی چه چیزی صحبت میکنیم، در یک جمله ی کوتاه میتوان گفت کپچا روشی برای کشف این مسئله است که مخاطب شما ماشین (کامپیوتر / ربات) است یا یک انسان واقعی. این سیستم هم مثل هر سیستم دیگری دارای مزایا و معایبی است. مزیت استفاده از کپچا که کاملا واضح است. استفاده از کپچا باعث میشود ربات ها نتوانند فرم های تماس یا بخش نظرات شما را مورد سوء استفاده قرار دهند. بنابراین استفاده از کپچا به همراه افزونه ی اکیسمت میتواند به شکل چشمگیری تعداد اسپم های دریافتی در وبسایت شما را کاهش دهد. اما باید به این نکته اشاره کنیم که استفاده از کپچا کاملا هم بی عیب نیست و کپچا ممکن است در تمام موارد چاره ساز نباشد. چرا که هر روز بر تعداد انسان های اسپمر در اینترنت افزوده میشود. بنابراین وقتی یک انسان بخواهد برای شما اسپم ارسال کند باید انتظار داشته باشید که کپچا نتواند جلویش را بگیرد. از طرف دیگر انسانهای متمدن (بازدیدکننده های واقعی تان را میگویم!) واقعا از کپچا بدشان می آید و زمانی که شما کپچا را به بخش نظرات خود اضافه کنید ممکن است خیلی ها بخاطر همین مسئله از ارسال نظر منصرف شوند. البته راه حل این مسئله استفاده از HoneyBot است که در آینده به آن خواهیم پرداخت. حالا در اینجا میدانید که مزایا و معایب استفاده از کپچا چیست. بنابراین اگر مزایای استفاده از این سیستم از معایب آن برای شما با اهمیت تر است میتوانید استفاده از آن را همین حالا شروع کنید. در ادامه به معرفی سه افزونه درست و حسابی برای اضافه کردن کپچا به بخش نظرات وردپرس خواهیم پرداخت.

wp-recaptcha

به سادگی میتوان گفت که reCaptcha معروف ترین و پر استفاده ترین کپچا در اینترنت است. حالا با افزونه wp-recaptcha شما قادر هستید این کپچای قدرتمند را به سایت وردپرسی خود اضافه کنید. استفاده از این افزونه بسیار آسان است. کافی است پس از نصب و فعال سازی آن از منوی تنظیمات به زیر منوی WP-reCAPTCHA مراجعه کنید.

تنظیمات افزونه wp recaptcha

حالا با مراجعه به سایت reCaptcha برای وبسایت خود یک جفت کلید ایجاد کنید و اطلاعات را در بخش تنظیمات افزونه وارد نمایید. اگر میخواهید کپچا برای کاربرانی که در سایت شما ثبت نام کرده اند به نمایش در نیاید کافی است گزینه ی Hide for Registered Users who can را در تنظیمات افزونه فعال کنید. در پایان تنظیمات را ذخیره نمایید تا افزونه شروع به کار نماید و به بخش نظرات وبسایت شما اضافه شود.

reCAPTCHA

لازم به ذکر است که در بخش تنظیمات این افزونه شما این امکان را دارید که رنگ پوسته ریکپچا و پیغام های خطای آن را نیز بر اساس نیاز خود سفارشی کنید.

Easy Captcha

افزونه ی بعدی که میخواهیم به شما معرفی کنیم Easy Captcha نام دارد. این افزونه امکانات بسیار جالبی را در اختیار شما قرار میدهد. با استفاده این افزونه شما میتوانید سه حالت کپچا داشته باشید. حالت اول Hidden Captcha یا کپچای مخفی است که چیزی مشابه HoneyPot است (که گفتیم بعدا درباره ی آن صحبت میکنیم) استفاده ازاین ویژگی باعث میشود افزونه بدون استفاده از کپچا بتواند انسان ها را از ربات ها تشخیص دهد. (کاربرانتان را هم شاد میکنید) حالت دوم استفاده از Simple image captcha است که یک تصویر کپچای ساده ایجاد میکند و حالت سوم همان reCaptcha نام آشناست که قبلا در رابطه با آن صحبت کردیم. جالب است بدانید که کارکرد این افزونه تنها به فرم نظرات محدود نمیشود و میتواند کپچا را به صفحه ورود، صفحه ثبت نام و صفحه بازنشانی رمز عبور نیز اضافه کند.

پس از نصب و فعالسازی این افزونه منوی جدیدی با عنوان Easy Captcha به منوی تنظیمات وردپرس شما افزوده خواهد شد. حالا کافی است به این منو مراجعه کرده و تنظیمات دلخواه خود را اعمال نمایید.

تنظیمات افزونه easy captcha

Securimage-WP

افزونه ی دیگری که میتوانید برای ایجاد کپچا در سایت خود مورد استفاده قرار دهید افزونه Securimage-WP است. این افزونه تنها از شیوه ی ایجاد کپچای تصویری با استفاده از کتابخانه ی GD پشتیبانی میکند و reCaptcha را مورد استفاده قرار نمیدهد. پس از نصب افزونه میتوانید با مراجعه به منوی تنظیمات و زیرمنوی Securimage-WP به تنظیمات ان دسترسی داشته باشید.

تنظیمات افزونه Securimage-WP

جالب است بدانید که این افزونه از کپچای صوتی و کپچای ریاضی نیز پشتیبانی میکند و این اجازه را نیز به شما میدهد که طول کپچا، رنگ و اندازه ی آن را نیز تعیین کنید.

کد امنیتی کپچا در نظرات وردپرس

در بخش تنظیمات این افزونه میتوانید انواع تنظیمات جالب دیگر را نیز پیدا کنید. فقط کمی گشت و گذار لازم است.

خوب تا اینجا افزونه های مربوط به ایجاد کد امنیتی کپچا برای بخش نظرات را به شما معرفی کردیم. اما یک نکته ی مهم دیگر نیز باقی میماند. اگر میخواهید فرم های تماس سایتتان نیز دارای کد های امنیتی قدرتمند و امکان استفاده از HoneyPot باشند بهترین کار این است که از افزونه فرم ساز فوق حرفه ای وردپرس استفاده کنید.

به همین سادگی و به همین خوشمزگی، یک قدم به راحتی بیشتر نزدیک شدیم. امیدوارم از این آموزش لذت برده باشید.

دسترسی آسان به این مطلب لینک کوتاه :
QR Code For:  افزونه های کپچا و جلوگیری از ارسال اسپم در وردپرس
توضیحات محصول با بهره گیری از AI تولید شده و در برخی موارد ممکن است تا حدی با اطلاعات سایت رسمی متفاوت باشد.
شاید از اینها هم خوشتان بیاید!
3 دیدگاه
  1. ali-0098 می گوید

    عالی بود…
    مرسی

  2. uploader می گوید

    سلام من این افزونه Easy Captcha را نصب کردم ولی سوال امنیتی را که غلط جواب می دم باز اجازه ثبت نام توی سایت را می ده چیکار باید کرد؟

  3. مرتضی می گوید

    سلام
    افزونه نصب کردم اما هیچی در بخش نظرات نشون داده نمیشه
    و نظر رو که میفرستیم می نویسه کد امنیتی انتخاب نشده است.

    لطفا راهنمایی کنید که از دست ربات ها آس شدم

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.