Schema Markup چیست؟ چگونه از آن استفاده کنیم؟
شاید تا امروز عباراتی مانند Schema Markup (اسکیما مارک آپ) و Structured Data (داده های ساختاری / داده های ساخت یافته) را شنیده باشید و شاید هم بین وب گردی هایتان سر و کارتان به وبسایت schema.org افتاده باشد. اگر مایلید در زمینه ی اسکیما مارکاپ و داده های ساخت یافته، کاربرد ها و نحوه ی استفاده از آن، اطلاعات بیشتری کسب کرده و با تاثیرات schema markup بر سئو آشنا شوید، مقاله ی امروز مخصوص شماست.
در این مقاله ابتدا به شرح schema markup و کاربردهای آن خواهیم پرداخت. سپس در بخش های بعدی انواع داده های ساختاری را بررسی خواهیم نمود. در پایان نیز شرح مختصری بر نحوه ی اضافه کردن این اطلاعات به بخش های مربوطه در سایت و سایر نکات مرتبط با این مبحث خواهیم پرداخت. از شما دعوت میکنیم در ادامه ی این مقاله با مسترکد همراه شوید. در اینجا اشاره به این نکته ضروری است که این مقاله یک مقاله ی عمومی است و اطلاعات درج شده در آن را میتوان برای انواع وبسایت ها (با انواع سیستم های مدیریت محتوا و حتی سایت های استاتیک HTML) به کار گرفت. بنابراین در ادامه اگر جایی حرفی هم از وردپرس به میان آوردیم، صرفا جهت بهبود و افزایش دقت این مقاله بوده و محتوای این مقاله را به یک سیستم مدیریت محتوای خاص محدود نمیکند.
داده ساخت یافته چیست؟ Schema Markup چیست؟
موتورهای جستجو (بخوانید گوگل!) هر روز در حال هوشمند تر شدن هستند. ولی واقعیت این است که با همه ی این هوشمندی، موتورهای جستجو نمیتوانند برای تشخیص اطلاعات موجود در یک صفحه و نمایش اطلاعات مهم به کاربران، فقط به الگوریتم هایشان اتکا کنند. مثلا یک موتور جستجو از کجا میتواند مطمئن باشد که یک عدد که در یک سایت درج شده و تعداد ارقام مشخصی دارد، حتما یک شماره تلفن است و یا مثلا اطمینان داشته باشد هر عددی بین 0 تا 5 رتبه ای است که به یک محصول اختصاص داده شده و …
اینجاست که پای داده های ساخت یافته یا Structured Data به میان می آید. داده های ساخت یافته روشی را در اختیار ما قرار میدهند که با استفاده از آن میتوانیم نوع اطلاعات ارائه شده در سایت را به طور واضح برای موتورهای جستجو مشخص کرده و با استفاده از آن، اطلاعات خاصی را در اختیار موتورهای جستجو قرار دهیم. Schema Markup که قوانین و مستندات آن در سایت Schema.org در دسترس است در واقع همین اطلاعات ساخت یافته است که توسط همه ی موتورهای جستجو (از قبیل گوگل، بینگ، یاهو و یندکس) قابل خواندن بوده و به عنوان یک استاندارد توسط آنها پذیرفته شده است.
اسکیما مارک آپ چه تاثیری بر سئو دارد؟
استفاده از اسکیما مارکاپ در سایت دو تاثیر روی مبحث سئو یا بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو دارد. تاثیر اول استفاده از این نوع اطلاعات این است که سایت شما و محتوای موجود در آن توسط موتورهای جستجو بهتر درک خواهد شد. در واقع با بهره گیری از این نوع ساختار، شما کاری میکنید که آنچه در وبسایت شما درج شده، نسبت به سایت هایی که از این نوع ساختار بهره نمیگیرند، برای موتورهای جستجو، قابل درک تر باشد. چرا که در واقع دارید با زبان خود موتورهای جستجو با آنها صحبت میکنید. طبعا وقتی محتوای سایت شما توسط موتور جستجو بهتر درک شود، در زمان جستجوی موارد مرتبط توسط کاربر، شانس بیشتری هم برای نمایان شدن در نتایج بالاتر جستجو خواهد داشت.
تاثیر دوم استفاده از اسکیما مارک آپ این است که باعث میشود سایت شما در نتایج جستجو برجسته تر جلوه کرده و برای کاربران جالب توجه تر باشد. طبعا در یک صفحه با نتایجی که به صورت متنی و ساده به نمایش در می آیند، اگر نتیجه ی نمایش داده شده از سایت شما دارای مواردی مانند تصویر، رتبه بندی و سایر اطلاعات مربوطه باشد، احتمال انتخاب سایت شما توسط کاربر را به شکل چشم گیری افزایش میدهد.
مثلا در تصویر بالا همانطور که مشاهده میکنید، نتایج ویدئویی یکی از سایت ها، متفاوت از نتایج سایر سایت ها به نمایش در آمده است. طبعا با مشاهده ی این حالت، احتمال اینکه کاربر این نوع نتیجه را برگزیده و مستقیما به این سایت مراجعه کند بالا تر خواهد بود. ( در این مورد، خصوصا اگر کاربر به دنبال آموزش ویدئویی باشد) چرا که این نوع نمایش، چشمگیر تر و جذاب تر است و اطلاعات جالب تری را نیز در رابطه با محتوای نتیجه ی مورد نظر در اختیار کاربر قرار میدهد. (یکی به نتیجه ی اولی بگه پیتزا توش t نداره!?)
انواع نتایج غنی یا Rich Result ها در موتورهای جستجو
وقتی از نتایج غنی یا Rich Results صحبت میکنیم منظورمان نتایجی است که متفاوت از سایر نتایج، در موتورهای جستجو به نمایش در می آیند. مثلا یک نمونه از این نتایج را در مورد محتوای ویدئویی در بالا مشاهده کردید. اما نتایج غنی به اینجا ختم نمیشوند و اشکال متنوع و گوناگونی دارند. در ادامه به شرح برخی از نتایج غنی میپردازیم. توجه داشته باشید که در این قسمت صرفا سعی در آشنا کردن شما با نتایج غنی داریم اما همه ی مواردی که در این قسمت ذکر میکنیم، الزاما به مبحث اسکیما مارک آپ مرتبط نبوده و برخی از این نتایج غنی اصلا با استفاده از اسکیما مارک آپ به دست نمی آیند.
Rich Snippets
ریچ اسنیپت ها را شاید بتوانیم آشنا ترین نوع نتایج غنی بدانیم. ریچ اسنیپت در واقع خلاصه ای بهبود یافته از محتوای یک سایت است که در نتیجه ی جستجو به نمایش در می آید.
مثلا همانطور که در تصویر بالا مشاهده میکنید دو نتیجه ی فوق، یکی دارای تصویر، مقدار کالری و زمان مورد نیاز برای تکمیل و دیگری دارای امتیاز است.
Featured Snippets
واقعیت این است که Featured Snippet ها رابطه ی مستقیمی با داده های ساختاری ندارند. فیچرد اسنیپت ها یا اسنیپت های ویژه، پاسخی به سوال کاربر هستند که از دید موتور جستجو، میتواند مناسب ترین پاسخ برای سوال پرسیده شده توسط وی باشد.
برای رسیدن به این جایگاه راه حل شما این است که محتوایی واقعا مناسب را در سایت خود به کار بگیرید و سپس امیدوار باشید که شاید گوگل شما را به عنوان بهترین پاسخ به سوال کاربر برگزیند! (در اینجا خوانا بودن و استفاده از فرمت مناسب برای بخش های مختلف متن، مثل استفاده از لیست ها، عناوین و … نیز بسیار موثر است)
Map Snippets
مپ اسنیپت ها زمانی در نتایج جستجو به نمایش در می آیند که نتیجه ی جستجوی شما حاوی نتیجه یا نتایجی با موقعیت مشخص در نقشه های گوگل باشد.
Rich Ads
تبلیغات غنی نتایجی هستند که هرچند به نظر میرسد جزئی است نتایج جستجو باشند (فقط کمی جذاب تر و کامل تر) اما در واقع با هیچ تکنیک سئویی نمیتوانید سایت خود را در چنین حالات و موقعیت هایی به نمایش در آورید و برای نمایان شدن در این نتایج لازم است که از سیستم AdWords گوگل بهره بگیرید.
Video Results
در رابطه با این نوع نتایج در ابتدای این مقاله برای شما توضیح دادیم. جالب است بدانید که این نتایج در واقع دو حالت مختلف دارند. اولی حالتی است که در تصویر ابتدای این نوشته برای شما به نمایش گذاشتیم. در این حالت با کلیک روی ویدئوی مربوطه به سایت حاوی ویدئو منتقل خواهید شد و میتوانید در سایت مورد نظر ویدئو را تماشا کنید. اما حالت دوم ترکیبی از Featured snippets و نتایج ویدئویی است. ویدئویی که در این حالت به نمایش در می آید، قابلیت پخش در خود صفحه ی نتایج گوگل را برای شما فراهم میکند. بدون اینکه لازم باشد به سایت حاوی ویدئو مراجعه کنید.
Rich Cards
کارت های غنی یا Rich Cards نتایجی هستند که به شکل کارت های کوچک با قابلیت اسکرول از طریق تاچ روی دیوایس های مویایل/تبلت ها به نمایش گذاشته میشوند. این نتایج گاهی ممکن است از نوع نتایج تبلیغاتی یا Rich Ads نیز باشند. حالت دیگر نمایش این نتایج را شاید در نوع نتایج AMP مشاهده کرده باشید.
Knowledge Graph
حتما توجه کرده اید که گاهی وقتی در مورد یک شرکت، شخص، یا محصول خاصی در اینترنت جستجو میکنید، یک بلاک اطلاعات به همراه تصویر مربوطه در سمت راست نتایج برای شما به نمایش در می آید.
همانطور که ذکر کردیم، این حالت ممکن است برای جستجو های مختلفی اتفاق بیفتد. مثلا کافی است نام یک فوتبالیست مشهور را در گوگل جستجو کنید تا با حالتی مشابه تصویر بالا مواجه شوید. به بلاکی که در تصویر بالا در سمت راست نشان داده شده و حاوی اطلاعاتی جامع در رابطه با جستجوی انجام شده است، گراف دانش یا Knowledge Graph میگوییم.
انواع Schema Markup
برای مشاهده انواع Schema موجود که توسط موتورهای جستجو شناخته شده هستند میتوانید به سایت Schema.org سر بزنید. در میان اسکیما های موجود، در پایین به برخی از محبوبترین آنها اشاره میکنیم :
- ویدئو ها
- دستور آشپزی
- نقد و بررسی
- محصولات
- رویداد ها
- دروس و دوره ها
- تجارت های محلی و سازمان ها
- اشخاص
- مشاغل و کاریابی
- کتاب
- مقالات
اضافه کردن Schema Markup به سایت
بسته به نوع سایت و سیستمی که برای مدیریت سایتتان استفاده میکنید، نحوه اضافه کردن ساختار Schema نیز به سایت شما متفاوت خواهد بود. مثلا اگر سایت شما یک سایت HTML استاتیک باشد، باید کدهای مربوطه را با بهره گیری از راهنمای درج شده در سایت schema.org خودتان شخصا به صفحات و بخش های مربوطه اضافه کنید.
این در حالی است که اگر از سیستم های مدیریت محتوا مانند وردپرس و جوملا بهره بگیرید، میتوانید از افزونه هایی که مخصوص این کار طراحی شده اند استفاده کرده و بخش عمده ی کار را بر عهده ی آنها بگذارید. البته در نظر داشته باشید که بسیاری از قالب ها هم میتوانند اطلاعات اسکیمای مربوطه را به بخش های مرتبط در سایت شما اضافه کنند. در اینجا باید به این نکته هم توجه کنید که اطلاعاتی که توسط این قالب ها به سایت اضافه میشوند الزاما کافی و کامل نیستند و ممکن است در کنار آنها نیاز به استفاده از افزونه های جانبی داشته باشید.
در مورد وردپرس یکی از معروف ترین افزونه هایی که میتواند در این زمینه به شما کمک کند افزونه Schema Pro است. همچنین جالب است بدانید که افزونه yoast seo از نسخه ی 8.2 به بعد، در صورت استفاده از گوتنبرگ میتواند اطلاعات اسکیمای مربوطه را برای شما به بلاک های مرتبط در گوتنبرگ اضافه کند. بنابراین اگر از این افزونه در کنار ویرایشگر گوتنبرگ استفاده میکنید، این هم میتواند خبر خوبی برای شما باشد. البته توجه داشته باشید که هرچند افزونه سئوی یوست و برخی از افزودنی هایش (مثل ادآن سئوی لوکال یا ادآن ویدئو) برخی اطلاعات مربوط به اسکیما را به سایت شما اضافه میکنند اما باز هم برای انواع محتوای دیگر مثل نقد و بررسی ها و موارد دیگری که در همین مقاله شرح داده شد، ممکن است نیاز به افزونه های جانبی داشته باشید.
برخی نکات تکمیلی
در پایان بد نیست به این نکته هم اشاره کنیم که اضافه کردن Schema Markup به سایت، الزاما تضمینی بر نمایش ریچ اسنیپت ها و سایر نتایج غنی از سایت شما در مورتورهای جستجو نیست. موتورهای جستجو بر اساس معیارهای مختلفی همچون اعتبار یک سایت، کیفیت، تاریخچه ی فعالیت و مرتبط بودن آن با رشته ی جستجو، تصمیم میگیرند که این اطلاعات را از سایت شما برای کاربران به نمایش بگذارند یا خیر. در عین حال مد نظر داشته باشید که پدیدار شدن این اطلاعات در موتورهای جستجو ممکن است حتی گاهی چند ماه هم به طول بیانجامد و اینگونه نیست که اگر شما این ساختار را امروز به سایت خود اضافه کنید، فردا شاهد نمایش آن در موتورهای جستجو باشید. بنابراین باید در این زمینه صبور بوده و با نهایت دقت، عمل کنید.
بررسی وجود Schema Markup در سایت
اگر نمیدانید که سایت شما از ساختار اسکیما استفاده میکند یا خیر و یا اطلاعات مربوط به اسکیما مارک آپ را به بخشی از سایت خود اضافه کرده اید و میخواهید صحت و نحوه ی کارکرد آن را بسنجید میتوانید از ابزار ویژه ی گوگل برای این کار استفاده کنید. نام این ابزار Structured Data Testing Tool است. با مراجعه به این ابزار و ارائه ی آدرس صفحه ی مورد نظر در سایتتان یا ارائه ی بخشی از کد مربوطه در سایتتان میتوانید از صحت اطلاعات ارائه شده و قابل خواندن بودن آن توسط گوگل (و طبعا موتورهای جستجوی دیگر) اطمینان حاصل کنید.
در پایان امیدواریم که از مقاله ی جامع امروز لذت برده باشید.