چرا نباید کدهای جمع آوری داده را به پوسته ها اضافه کنیم؟

1

چرا نباید کدهای جمع آوری داده را به پوسته ها اضافه کنیم؟

بگذارید اول قضیه را کمی روشن کنم که همه به خوبی بدانیم درباره ی چه حرف میزنیم. موضوع بحث ما قرار دادن کد های آماری و اطلاعاتی مثل گوگل آنالیتیکز و گوگل وبمسترز و سایر کد های از این دست در قالب شماست. همه به خوبی میدانیم که هرچه از تعداد افزونه ها در وردپرس بکاهیم، سرعت بارگذاری بهتری هم خواهیم داشت (اینجا کاری به مزایای دیگر این مسئله نداریم). به همین جهت هر روز بر امکانات قالب هایی که برای وردپرس ارائه میشوند افزوده میشود. قالب ها در حال حاضر به خوبی حاضر هستند از پس 10 ها کاری که قبلا بدون افزونه ها غیر ممکن بود بر بیایند و شما را از تعداد زیادی افزونه، کاملا بی نیاز کنند. یکی از ویژگی های کم وبیش مشترک قالب های جدید این است که همه به شما اجازه میدهند کد گوگل وبمسترز و گوگل آنالیتیکز و هرگونه کد مشابه دیگری را بدون نیاز به افزونه های اضافی و تنها از طریق بخش مدیریت قالب مورد نظر، به وبسایتتان اضافه کنید. خوب شاید بگویید این خیلی خوب است ولی باید بگویم در این مورد در اشتباه هستید.

برخی از کد ها، مثلا کد اسکریپتی که قرار است شکل نوار لغزنده ی کنار مرورگر (Scroll bar) را تغییر دهد، واقعا وابسته به قالب هستند. مثلا اگر تم رنگی قالب شما قرمز باشد، شما کد را به نحوی تنظیم میکنید که نوار لغزنده را به رنگ قرمز نشان دهد تا با قالب شما هماهنگ باشد. طبعا اگر هفته ی بعد قالب خود را عضو کنید و این بار قالبی با رنگ سبز انتخاب کنید، کد اسکرول را نیز بر اساس رنگ قالب تغییر میدهید و نوع جدیدی از آن را به قالب جدید اضافه میکنید. میبینید که چنین کدی کاملا به قالب و ویژگی های آن وابسته است.

ولی از آنجایی که ماهیت قالب ها این است که هر چند وقت یک بار به هر دلیلی تعویض میشوند، باید توجه کامل به این مسئله داشته باشیم که کد هایی که از لحاظ منطقی به قالب وابستگی ندارند را اشتباها دچار وابستگی به قالب نکنیم. کد های گوگل آنالیتیکز، گوگل وبمسترز و سایر کد های آمارگیر دقیقا از همین دسته کد ها هستند و متاسفانه ما به اهمیت این مسئله پی نخواهیم برد تا جایی که ممکن است قالبمان را عوض کنیم و هفته ی بعد سری به آمار های گوگل آنالیتیکز خود بزنیم و ببینیم هیچ خبری از اطلاعات جدید نیست. چرا؟ چون فراموش کرده بودیم کد ها را به قالب جدید منتقل کنیم.

در چنین مواردی شما واقعا لازم است از یک افزونه استفاده کنید تا اطمینان حاصل کنید این کد ها همیشه در جای خود باقی خواهند ماند و هیچگونه وابستگی ای به قالبها پیدا نخواهند کرد. نگران نباشید، بار زیادی روی وردپرستان نخواهیم گذاشت و در این زمینه پیشنهاد های خوبی به شما ارائه خواهیم کرد.

برای Google Webmaster Tools, Bing و الکسا

مگر سایتی داریم که وردپرس باشد و از افزونه ی سئو استفاده نکند؟ (میدانم بله، ولی خوب برای چنین سایتی، مطلبی که درباره آن حرف میزنیم اصلا اهمیتی ندارد!) . خوب همین استفاده از پلاگین سئو نشان میدهد که به هیچ بار اضافی ای روی سایتتان نیاز ندارید. همه چیز از پیش در دسترس شما بوده و هست. اگر All in One SEO Pack استفاده میکنید، بجز شناسه تایید الکسا، موارد دیگر را میتوانید از طریق همین پلاگین به وبسایت خود اضافه کنید. اگر هم از WordPress SEO by Yoast استفاده میکنید، هر سه مورد از طریق پلاگین و با مراجعه به بخش تنظیمات عمومی، در قسمت ابزارهای وبمستر قابل اضافه کردن به وبسایت شما هستند.

برای گوگل آنالیتیکز چه کنیم؟!

اگر از All in One SEO Pack استفاده میکنید، همین حالا در تنظیمات پلاگین به بخش General Settings بروید و بعد در قسمت Google settings در فیلد مربوط به “شناسه Google Analytics” شناسه ی مربوط به این سرویس را وارد کنید.
اما اگر از WordPress SEO by Yoast استفاده میکنید، قضیه کمی فرق میکند. از آنجایی که yoast امکانات کاملی را برای برای گوگل آنالیتیکز ارائه میدهد، این امکانات عالی را به صورت افزونه ای جداگانه ارائه کرده است. این افزونه که Google Analytics for WordPress نام دارد با کلیک بر روی اینجا قابل دریافت است. پس از نصب افزونه، تنظیمات آن از طریق منوی “تنظیمات” با کلیک بر روی Google Analytics در اختیار شما قرار خواهد گرفت. حالا کافی است بر روی “click here to authenticate with google” کلیک کنید تا به راحتی لیست کاملی از کلیه ی وبسایتهای خود در گوگل آنالیتیکز را مشاهده کرده و پروفایل مورد نظر خود را از میان آنها انتخاب کنید. البته این پلاگین امکانات بسیار زیادی دارد که توضیح آنها ارتباط چندانی با این مقاله ندارد اما با مراجعه به وبسایت رسمی آن میتوانید آموزشهایی عالی در زمینه ی استفاده از آن پیدا کنید.

ما در این مقاله فقط درباره ی گوگل آنالیتیکز، گوگل وبمسترز، بینگ و الکسا صحبت کردیم اما اگر خوب بنشینید و فکر کنید میبینید که شاید کد های زیادی را اشتباها به قالبتان وابسته کرده باشید. توصیه میکنم اگر چنین کاری کرده اید دست به کار شوید و اصلاحات لازم را انجام دهید. شاید الان انجام دادن این کارها کمی وقت گیر باشد اما بعدا حتما از این که این کار را انجام داده اید خوشحال خواهید شد و در عین حال از این پس خیالتان کاملا راحت و آسوده خواهد بود.

دسترسی آسان به این مطلب لینک کوتاه :
QR Code For:  چرا نباید کدهای جمع آوری داده را به پوسته ها اضافه کنیم؟
توضیحات محصول با بهره گیری از AI تولید شده و در برخی موارد ممکن است تا حدی با اطلاعات سایت رسمی متفاوت باشد.
شاید از اینها هم خوشتان بیاید!
1 دیدگاه
  1. صادق می گوید

    سلام وقت بخیر
    این پلاگین هایی که مربوط به گوگل آنالیتیکس هستن، داده ای به دیتابیس و هاست اضافه نمیکنن؟؟ خیالمون از بابت سنگین نشدن راحت باشه؟
    مرسی و خسته نباشید

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.