جوملا 4 : آشنایی با امکانات و ویژگی های جدید

0

جوملا 4 : آشنایی با امکانات و ویژگی های جدید

چند ماهی است که شاهد عرضه نسخه های آزمایشی جدید جوملا 4 هستیم. در حال حاضر هر چند زمان دقیقی برای عرضه ی نسخه ی نهایی جوملا 4 اعلام نشده ولی اگر جزو علاقه مندان این سیستم مدیریت محتوا بوده و مشتاق آشنایی با نسخه ی جدید آن باشید، با مراجعه به بخش توسعه دهندگان سایت رسمی جوملا، میتوانید نسخه آزمایشی جوملا 4 را دانلود کرده و با آن مشغول به کار شوید. هرچند استفاده از این نسخه برای سایت های لایو توصیه نمیشود ولی تست کردن محیط این نسخه ی جدید، بدون شک خالی از لطف نخواهد بود.

از آنجایی که، با توجه به یکی از پیش نیازهای مهم این نسخه از جوملا که در پایان این معرفی درباره ی آن صحبت خواهیم کرد، ممکن است تست کردن جوملا 4 هنوز برای همه میسر نباشد، بنابراین مسترکد تصمیم گرفته که امروز در قالب یک معرفی جمع و جور، شما را با امکانات و ویژگی های جدید این نسخه آشنا کند. البته در این معرفی زیاد به تغییرات فنی این نسخه نخواهیم پرداخت و بیشتر به آنچه توسط کلیه ی کاربران قابل لمس خواهد بود میپردازیم. از شما دعوت میکنیم که در ادامه این معرفی با ما همراه شده تا با امکانات و ویژگی های جدید جوملا 4.0 آشنا شوید.

تغییرات جدید و ویژگی های قابل توجه در مقایسه با نسخه 3

واقعیت این است که اگر به عنوان یک کاربر و به دور از دیدگاه توسعه دهندگان، به جوملا 4 نگاه کنیم، میتوان گفت که عمده ی تغییرات اعمال شده در این نسخه، کاملا ظاهری هستند. رابط کاربری جوملا 4 به شکل چشمگیری دستخوش تغییر شده است. برای برخی افراد این تغییر واقعا جذاب است ولی بعضی ها هم اصلا از این تغییر استقبال نکرده اند.

منوی کناری جوملا 4 - سایدبار ناحیه مدیریت جوملای ورژن 4

در نگاه اول آنچه در مورد Joomla 4.x توجه شما را جلب خواهد کرد، اضافه شدن سایدبار حاوی آیتم های منو به کنار ناحیه مدیریت جوملاست. بهره گیری از منوهای کناری در امر UX در حال حاضر امری کاملا مرسوم و مورد تایید به شمار میرود. بنابراین استفاده از این سبک منو، برای خیلی از افراد کاملا جالب بوده و مورد پسند آنها واقع شده است. اما در مقابل هستند افرادی که از راهی که جوملا پیش گرفته اصلا راضی نیستند و از اینکه ناحیه مدیریت سایتشان قرار است به وردپرس کنونی شباهت بیشتری پیدا کند، اصلا رضایت ندارند. در ادامه به طور مختصر به برخی ویژگی های جدید این نسخه در مقایسه با نسخه ی قبلی آن اشاره کرده ایم.

برخی ویژگی های جدید جوملا 4 :

  • بهره گیری از Bootstrap 4
  • سازگار کردن بخش مدیریت با دیوایس های موبایل
  • بهبود در کدنویسی
  • اضافه شدن قالب مدیریت و قالب کاربری پیشفرض جدید
  • استفاده از سیستم مدیریت رسانه جدید
  • ساده تر کردن مراحل نصب جوملا
  • بهبود سرعت بارگذاری صفحات
  • بهبود امکانات و ویژگی های مربوط به سئو

قالب های جدید جوملا 4

همانطور که در فهرست بالا نیز به آن اشاره شد، یکی از مواردی که در این نسخه از جوملا شاهد آن هستیم، اضافه شدن قالب های جدید به ناحیه مدیریت و ناحیه کاربری سایت است. قالب جدید ناحیه مدیریت جوملا Atum نام دارد که در بخش قبلی در مورد شکل ظاهری آن با هم صحبت کردیم. و اما نوبت به قالب ناحیه کاربری جدیدی میرسد که در این نسخه به جوملا اضافه شده است.

قالب cassiopeia برای جوملا

قالب جدید این نسخه Cassiopeia نام داشته و در طراحی آن از Bootstrap 4 بهره گرفته شده است. طبعا نتیجه قالبی میشود که هرچند از نظر شکل ظاهری، ساده است اما جلوه ای کاملا مدرن داشته و در عین حال واکنش گرا نیز هست.

سهولت در کاربری و سازگاری با موبایل

یکی دیگر از مواردی که در این نسخه مورد توجه قرار گرفته، Accessibility است. ما در اینجا از این عبارت با عنوان سهولت در کاربری یاد میکنیم (Accessibility به مفهوم دسترسی است) به عنوان نمونه در این نسخه شاهد به کار گیری رنگ آبی تیره در کنار خاکستری روشن هستیم. کنتراست این دو رنگ به اندازه ای است که در حیطه مقادیر استانداردهای WCAG 2.0 قرار میگیرد. بنابراین در زمان استفاده از ناحیه مدیریت این نسخه مشکلی در دیدن و بهره گیری از امکانات موجود، خصوصا از جهت رنگ های به کار رفته در این بخش، نخواهید داشت.

در مورد منو ها هم وضعیت تقریبا به همین صورت است و در کلیه بخش های ناحیه مدیریت، منو ها و دکمه ها به نحوی در اختیار شما قرار گرفته اند که استفاده از آنها کاملا آسان و بدون دشواری صورت بگیرد.

داشبورد مدیریت جوملا 4

و اما نکته ی دیگری که باید به آن اشاره کنیم، سازگاری کامل ناحیه مدیریت این نسخه با دیوایس های موبایل است. خوشبختانه داشبورد مدیریت جوملا 4 به نحوی طراحی شده که امکان استفاده از آن بدون مشکل در دیوایس های موبایل و به طور کلی صفحات نمایش کوچک نیز میسر باشد. بنابراین با توجه به واکنش گرایی قالب ناحیه مدیریت، میتوانید به سادگی از امکانات آن بر روی تلفن همراه خود بهره گرفته و هر کجا که باشید، عملیات مدیریتی را به آسانی انجام بدهید.

تغییرات بخش رسانه

مدیریت رسانه جوملا 4

در جوملای 4، بخش مدیریت رسانه در واقع به طور کامل بازسازی شده است و قرار است تجربه ی کاربری بسیار بهتر و دلپذیر تری را برای شما رقم بزند. رابط در نظر گرفته شده برای این بخش کاربر پسندانه تر شده و حالا امکانات زیر را نیز پشتیبانی میکند:

  • امکان آپلود فایل به صورت گروهی از طریق کشیدن و رها کردن (drag and drop)
  • اضافه شدن ابزارهای بیشتر برای مدیریت فایل ها از قبیل : امکان ویرایش نام، پیش نمایش فایل، properties فایل ها
  • امکان ویرایش تصاویر به صورت درون ساخت و امکان انجام عملیات برش، تغییر اندازه و چرخش تصاویر

آپگرید به جوملا 4

زمان عرضه نسخه ی نهایی این ورژن از جوملا، هنوز مشخص نیست اما در مورد این نسخه یک نکته ی بسیار بسیار مهم وجود دارد. برای استفاده از جوملا 4 باید حتما از PHP 7 استفاده کنید! بنابراین اگر در نظر دارید در آینده سایت خود را به جوملا 4 آپگرید کنید، میبایست حتما این نکته را مد نظر داشته باشید.

البته خوشبختانه پس از عرضه ی جوملا 3.9 پشتیبانی از جوملا 3.9 تا 2 سال ادامه خواهد داشت. (جوملا 3.9 همزمان با جوملا 4 عرضه خواهد شد) بنابراین اگر فعلا به PHP 7 دسترسی ندارید، زیاد نگران نباشید چرا که فعلا برای برنامه ریزی و فراهم کردن زیرساخت های لازم در این زمینه، زمان کافی در اختیار دارید.

حال اگر زیرساخت های مورد نیاز را برای جوملا 4 فراهم کرده باشید و تصمیم به آپدیت به این نسخه داشته باشید، کار شما آسان است. کافی است ابتدا سایت خود را به جوملا 3.9 به روز رسانی کنید. پس از رفتن به نسخه 3.9 امکان آپگرید به نسخه چهار برای شما فراهم خواهد بود.

سخن پایانی

خوب، در اینجا توضیحات نه چندان مختصر ما در مورد ویژگی های جدید (و بیشتر ظاهری) جوملا 4 به پایان میرسد. البته با توجه به اینکه هنوز تا عرضه نسخه نهایی فاصله داریم، ممکن است در برخی موارد ذکر شده در این معرفی، تغییراتی ایجاد شود و یا شاهد امکانات متنوع تری در این نسخه باشیم. ما هم این مقاله را همزمان با دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه، بروزرسانی خواهیم کرد.

راستی نظر شما درباره رابط گرافیکی جدید ناحیه مدیریت جوملا چیست؟ از وجود منوی کناری در آن راضی هستید و یا همان شکل و شمایل قدیمی را ترجیح میدادید؟ آیا شما هم از استفاده از منوی کناری در این نسخه انتقاد دارید و یا در دسته طرفداران این تغییر قرار میگیرید؟

و در پایان یک سوال دیگر، نظرتان در مورد اینکه نسخه جدید جوملا، دیگر از نسخه های قدیمی تر از php 7 پشتیبانی نخواهد کرد چیست؟ آیا این مسئله سد راه شما برای آپدیت به نسخه جدید جوملا خواهد شد و یا همین حالا هم در حال استفاده از همین نسخه از php هستید؟ منتظر شنیدن دیدگاه های شما در بخش نظرات هستیم.

دسترسی آسان به این مطلب لینک کوتاه :
QR Code For:  جوملا 4 : آشنایی با امکانات و ویژگی های جدید
توضیحات محصول با بهره گیری از AI تولید شده و در برخی موارد ممکن است تا حدی با اطلاعات سایت رسمی متفاوت باشد.
شاید از اینها هم خوشتان بیاید!
ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.