آموزش PHP : اجباری کردن فیلد ها در PHP

0

آموزش PHP 7

در این بخش از آموزش نحوه اجباری کردن فیلد ها و نمایش خطا در صورت عدم پر شدن فیلد های الزامی توسط کاربر را مرور خواهیم کرد. از شما دعوت میکنیم که در ادامه با مسترکد همراه شوید.

فیلد های اجباری در PHP

طبق قوانین اعتبارسنجی که در بخش قبلی آموزش (در اینجا مشاهده کنید) ذکر کردیم، فیلد های نام، ایمیل و جنسیت الزامی هستند. این فیلد ها نباید خالی باشند و حتما میبایست توسط کاربر در فرم HTML ای که آماده کرده بودیم تکمیل شوند. در زیر قوانین اعتبارسنجی فرم ذکر شده را یک بار دیگر مرور میکنیم :

فیلدقانون اعتبارسنجی
Nameالزامی. فقط میتواند شامل کارکتر و فاصله باشد
E-mailالزامی. فقط میتواند یک آدرس ایمیل معتبر شامل @ و . داشته باشد
Websiteاختیاری. در صورت ارائه باید شامل یک URL معتبر باشد
Commentاختیاری. امکان ارائه متن چند خطی
Genderالزامی. باید یک گزینه انتخاب شود

در بخش قبلی آموزش در واقع همه فیلد ها اختیاری بودند و کاربر بدون پر کردن آنها نیز خطایی دریافت نمیکرد. در ادامه میخواهیم کد را به نحوی پیاده سازی کنیم که کاربر در صورت پر نکردن فیلد های الزامی با خطا مواجه شود. به همین منظور متغیر های $nameErr, $emailErr, $genderErr, $websiteErr را به فرم زیر اضافه کرده ایم. این متغیر ها قرار است هر یک خطای مربوط به فیلد الزامی مربوط به خود را نگهداری کنند.

سپس به ازای هر متغیر $_POST یک دستور if else در کد درج کرده ایم. این دستور، خالی بودن متغیر را با استفاده از تابع empty() مورد بررسی قرار میدهد. اگر متغیر مربوطه خالی باشد، پیام خطایی در متغیر مربوطه ذخیره میشود و در صورت خالی نبود، اطلاعات ورودی کاربر به تابع جهت بررسی به تابع test_input() ارسال میشود.

نمایش خطا در صورت پر نکردن فیلد های الزامی

جهت نمایش خطا های ذکر شده در بخش قبلی، در فرم HTML مان، لازم است که تغییرات کوچکی را ایجاد کرده و کدی را پس از هر فیلد الزامی وارد کنیم تا در صورت خالی بودن فیلد، خطای مربوطه را به نمایش در آورد. (یعنی اگر کاربر، یکی از فیلد های الزامی را خالی بگذارد، پس از ارسال فرم با خطا مواجه شود) :

و اما مرحله بعدی بررسی اعتبار داده های ورودی در هر فیلد است. مثلا لازم است بررسی کنیم که فیلد نام فقط شامل حروف و فاصله باشد. یا بررسی کنیم که کاربر آدرس ایمیلی با سینتکس صحیح ارائه کرده باشد و همچنین فیلد وبسایت حاوی یک url معتبر باشد. نحوه انجام این موارد را در بخش بعدی این مجموعه بررسی خواهیم کرد.

مطالعه بخش بعدی : اعتبارسنجی URL و آدرس ایمیل در PHP

دسترسی آسان به این مطلب لینک کوتاه :
QR Code For:  آموزش PHP : اجباری کردن فیلد ها در PHP
توضیحات محصول با بهره گیری از AI تولید شده و در برخی موارد ممکن است تا حدی با اطلاعات سایت رسمی متفاوت باشد.
شاید از اینها هم خوشتان بیاید!
ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.