آموزش PHP : سینتکس

0
آموزش PHP 7

در قسمت قبلی سری مقالات آموزش PHP، مقدمه ی کوتاهی را در رابطه با این زبان به شما ارائه کردیم. در این بخش به سینتکس PHP 7 خواهیم پرداخت و نحوه ی نگارش و ساختار برنامه نویسی را در این زبان بررسی خواهیم کرد. از شما دعوت میکنیم که در ادامه با مسترکد همراه شوید.

سینتکس زبان PHP

شروع به برنامه نویسی و ایجاد یک فایل PHP

همانطور که در مقدمه ی این سری نیز شرح دادیم. فایل های PHP دارای پسوند .php هستند. در این فایل ها شما میتوانید در هر کجا که مایل باشید کد های PHP خود را قرار دهید. فقط باید توجه کنید که کد های PHP باید بین تگ های شروع و پایان php قرار بگیرند. به شکل زیر :

فایل های php میتوانند به صورت همزمان، هم شامل کد php و هم شامل کد های html و css و کد های جاوااسکریپت باشند. البته گاهی هم یک فایل میتواند فقط و فقط حاوی کد php بوده و هیچ نوع کد دیگری را شامل نشود. در زیر یک نمونه ی ساده از محتوای موجود در یک فایل php را مشاهده میکنید :

در نمونه ی بالا همانطور که مشاهده میکنید تقریبا بخش عمده ی صفحه از کد های HTML تشکیل شده. فقط در بین خطوط 7 تا 9 با استفاده از پی اچ پی و تابع echo عبارت سلام دنیا را در صفحه به نمایش در آورده ایم. دقت داشته باشید که هر خط از دستورات PHP به سمیکالن (;) ختم میشود.

کدهای فوق را میتوانید در یک فایل با فرمت php قرار دهید. خواهید. نتیجه ی اجرای این فایل مانند زیر خواهد بود :

نمونه کد پی اچ پی

کامنت ها در PHP

کامنت ها بخشی از کد های پی اچ پی هستند که در برنامه ای که نوشته اید اجرا نمیشوند. تنها هدف آنها این است که کد شما را برای دیگران و یا خودتان که ممکن است در آینده مجددا آن را مطالعه کنید، نحوه ی کارکرد بخش های مختلف برنامه را توضیح دهند. کامنت ها را میتوانید به روش های مختلفی در کد خود درج کنید. در یر میتوانید این روش ها را مشاهده نمایید :

اجرای کدهای درج شده در بالا فقط یک خط خروجی در بر خواهد داشت و آن هم عدد 10 خواهد بود.

حساسیت به حروف کوچک و بزرگ در PHP

در PHP هیچ یک از کلمات کلیدی (مثلا if, else, while, echo و …)، کلاس ها، توابع اصلی و توابع تعریف شده توسط کاربر به حروف کوچک و بزرگ حساس نیستند. مثلا در نمونه ی زیر هر سه خط دستور نوشته شده با echo صحیح بوده و خروجی معتبر ایجاد خواهند کرد :

اما نام کلیه متغیر ها در پی اچ پی نسبت به بزرگ و کوچک بودن حروف حساس هستند. مثلا در نمونه کد زیر، فقط در جایی که از متغیر color با حروف کوچک استفاده کرده ایم، رنگ صحیح در خروجی به نمایش در خواهد آمد و حالات دیگر این متغیر، هیچ نوع خروجی برای ما ایجاد نخواهند کرد :

خروجی کد بالا مطابق زیر خواهد بود :

حساسیت پی اچ پی به حروف بزرگ و کوچک در نام متغیر ها

همانطور که مشاهده میکنید فقط در خط اول، رنگ مورد نظر ما در جمله به نمایش در آمده و سایر خطوط خالی از رنگ هستند. بنابراین در نوشتن نام متغیر ها به حروف کوچک و بزرگ توجه کنید.

مطالعه قسمت سوم : متغیر های PHP

دسترسی آسان به این مطلب لینک کوتاه :
QR Code For:  آموزش PHP : سینتکس
توضیحات محصول با بهره گیری از AI تولید شده و در برخی موارد ممکن است تا حدی با اطلاعات سایت رسمی متفاوت باشد.
شاید از اینها هم خوشتان بیاید!
ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.