بهبود نتایج جستجو با افزونه Relevanssi در وردپرس

2

بهبود نتایج جستجو با افزونه Relevanssi در وردپرس

جستجوی داخلی وردپرس بدون اعمال تغییر یا بهینه سازی به خوبی عمل کرده و نتایج حاصل از آن برای بسیاری از سایت های وردپرسی کاملا کافی و مناسب خواهد بود اما برای برخی از سایت ها خصوصا سایت های بزرگ وردپرسی که ممکن است هزاران مطلب، محصول و … را در خود جای داده باشند استفاده از این امکان در حالت پیش فرض خود کافی نبوده و این نوع وبسایت ها ممکن است نیاز به سفارشی سازی جستجوی وردپرس و نتایج حاصل از آن داشته باشند. این مسئله خصوصا در مورد آسان کردن دسترسی کاربران به محتوای وبسایت، امری بسیار حائز اهمیت است که چشم پوشی از آن ممکن است کاربران شما در یافتن محتوای دلخواه در سایتتان، به زحمت بیاندازد.

در گذشته در یک مقاله کوتاه، چند افزونه جهت بهینه سازی جستجو در وردپرس را به شما معرفی کرده بودیم. یکی از افزونه هایی که پیش تر در این زمینه به شما معرفی کردیم، افزونه Relevanssi بود. در آموزش امروز قصد داریم شما را با نحوه راه اندازی و تنظیمات پایه ای این افزونه آشنا کنیم. با استفاده از افزونه رلونسی میتوانید نتایج جستجو در سایت وردپرسی خود را به شکل دلخواه سفارشی سازی کرده و آنها را تا حد قابل توجهی بهبود ببخشید. از شما دعوت میکنیم در ادامه این مقاله با مسترکد همراه شوید.

مد نظر داشته باشید که در این مقاله به شرح برخی تنظیمات اصلی این افزونه خواهیم پرداخت بنابراین در صورت نیاز جهت آشنایی با تک تک تنظیمات بهتر است به راهنمای این افزونه مراجعه کرده و یا اگر به شرح تنظیم مورد نظر شما نپرداخته ایم، سوالتان را در بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

بهینه سازی نتایج جستجو در وردپرس

به طور پیشفرض وقتی عبارتی در سایت شما جستجو میشود، وردپرس در عنوان و محتوای پست ها / محصولات شما به دنبال عبارت جستجو شده میگردد. نکته اول این است که در حالت عادی شما نمیتوانید هیچ کنترلی روی این مسئله داشته باشید و نکته دوم اینکه اگر بخواهید محتوای خاصی در جستجو نشان داده نشود و یا بخش های دیگری از سایتتان مثل زمینه های دلخواه و … را در جستجو شامل کنید.

همانطور که پیش تر هم ذکر کردیم، این موارد هرچند برای سایت های عادی وردپرسی مشکلی ایجاد نمیکند ولی برای سایت های بزرگ واقعا حائز اهمیت بوده و میتواند کاربران سایت را سردرگم کند. بنابراین در اینجاست که اهمیت امکان بهینه سازی و کنترل نتایج جستجوی وردپرس حس خواهد شد. در ادامه این مقاله قصد داریم با استفاده از افزونه Relevanssi، نتایج جستجو در وردپرس را تا حد چشمگیری سفارشی کرده، محتوای ناخواسته را از آن حذف و نتایج را به حالت ایده آل مورد نظرمان نزدیک تر کنیم.

نکته مهم : پیش از ادامه این آموزش مد نظر داشته باشید که استفاده از این افزونه، حجم دیتابیس سایتتان را چندین برابر خواهد کرد. (تا سه برابر اندازه جدول پست ها در وردپرس) بنابراین در صورتی که در این زمینه در هاستتان محدودیتی وجود دارد، استفاده از این افزونه را به شما توصیه نمیکنیم. همچنین ایجاد بکاپ از سایتتان را نیز پیش از شروع کار فراموش نکنید.

راهنمای تنظیمات افزونه Relevanssi

برای شروع باید افزونه Relevanssi را در سایت خود نصب و فعال کنید. (راهنمای نصب و فعالسازی افزونه در وردپرس)

پس از نصب افزونه به طور موقت جستجوی سایت شما از کار خواهد افتاد. اما نیازی به نگرانی نیست. این مسئله به این دلیل است که هنوز ایندکس محتوای شما در افزونه ساخته نشده است. برای ساخت ایندکس از منوی تنظیمات به زیر منوی Relevanssi رفته و به تب Indexing مراجعه کنید.

ساختن ایندکس افزونه رلونسی

روی دکمه Build the index کلیک کنید و منتظر بمانید تا عملیات به پایان برسد. اگر به هر دلیلی در این مرحله ایجاد ایندکس را نیمه کاره رها کردید، میتوانید با کلیک روی دکمه index unindexed posts پست هایی که ایندکس نشده اند را به ایندکس اضافه کنید.

واقعیت این است که در واقع در اینجا کار شما به اتمام میرسد و مجبور به انجام هیچ کار دیگری نیستید. افزونه با ایجاد ایندکس شروع به کار کرده و از این به بعد هم با اعمال هر نوع تغییر در محتوای نوشته ها و برگه های شما، به طور اتوماتیک همه چیز را به ایندکس سایت اضافه خواهد کرد. یعنی از این به بعد شاهد بازگردانی نتایج بهتری در جستجوی داخلی سایت خود خواهید بود. بنابراین دنبال کردن ادامه این آموزش اختیاری بوده و برای افرادی که مایلند سفارشی سازی بیشتری روی جستجوی سایت خود انجام دهند توصیه میشود.

استفاده از دیدگاه ها و زمینه های دلخواه در جستجو

به طور پیشفرض جستجو در وردپرس شامل محتوای دیدگاه ها و زمینه های دلخواه نخواهد بود. اما با استفاده از تنظیمات افزونه رلونسی میتوانید این مسئله را تغییر دهید. برای شامل شدن دیدگاه ها و زمینه های دلخواه در جستجو کافی است در تنظیمات افزونه به تب Indexing مراجعه کرده و در بخش Comments و Custom Fields بجای none (هیچ) گزینه دلخواه خود را انتخاب کنید.

استفاده از زمینه های دلخواه و نظرات در جستجوی وردپرس

برای زمینه های دلخواه این امکان را دارید که همه زمینه ها (all) یا فقط زمینه های قابل مشاهده که نام آنها با آندرلاین شروع نمیشود (visible) و یا فقط برخی از آنها (some) را جهت ایندکس شدن انتخاب کنید. در صورت انتخاب گزینه some میتوانید نام زمینه های دلخواه مورد نظرتان را در فیلدی که در اختیار شده قرار داده میشود وارد کنید. در این بخش امکان استفاده از نام های زمینه های مربوط به فیلد تکرار شونده ACF نیز وجود خواهد داشت.

پس از اعمال این تغییرات میبایست ابتدا حتما تنظیمات را ذخیره کرده و مجددا ایندکس را ایجاد کنید. (دکمه build the index در بالای صفحه)

تغییر عملگر جستجو و پیدا کردن نتایج مرتبط تر

در تنظیمات افزونه به طور پیشفرض از عملگر OR برای جستجو استفاده میشود. یعنی در زمان جستجوی گروهی از کلمات، فقط یافت شدن یک کلمه در بخشی از سایت شما کافی است تا آن بخش به عنوان نتیجه به کاربر بازگردانده شود. واقعا این است که این مسئله میتواند نتایج بازگردانی شده برای کاربر را تا حد زیادی گسترده تر از آنچه واقعا لازم است کرده و کاربر را دچار سردرگمی کند. بنابراین منطق حکم میکند که برای یافتن نتایج متناسب با جستجوی کاربر و بازگردانی نتایج مرتبط تر، بجای OR از عملگر AND استفاده کنیم. در این حالت لازم است که کلیه کلمات مورد جستجوی کاربر در نتیجه بازگردانی شده یافت شوند.

برای این کار کافی است در تنظیمات افزونه به تب Searching مراجعه کرده و Default Operator را روی AND – require all terms قرار دهید.

استفاده از عملگر and برای جستجو در افزونه رلونسی

در این حالت الویت جستجو با یافتن کلیه کلمات عبارت مورد جستجو و بازگردانی نتایج مربوطه خواهد بود ولی اگر این جستجو نتیجه ای در بر نداشته باشد سپس از عملگر OR استفاده خواهد شد. (اطمینان حاصل کنید که در بخش Fallback to OR گزینه Disable the OR fallback را فعال نکنید تا افزونه به عنوان پشتیبان بتواند از عملگر OR استفاده کند.)

در همین بخش در قسمت Weight میتوانید وزن یا اهمیت هر بخش های محتوای سایت را در جستجو تعیین کنید. مثلا میتوانید با وارد کردن اعداد بالاتر، اهمیت یا وزن بیشتری به محتوا (content) یا عنوان مطالب (title) و … اختصاص دهید.

هایلایت کردن عبارت مورد جستجو در نتایج یافت شده

با رفتن به تب Excerpts and Highlights میتوانید کاری کنید که افزونه عبارت مورد جستجو را در نتایج یافت شده هایلایت کند. برای این کار کافی است گزینه های Hightlight in titles (برای هایلایت کردن عبارت در عناوین)، Highlight in documents (برای هایلایت کردن عبارت در متون و محتوای مطلب) و Highlight in comments (برای هایلایت کردن عبارت در متن دیدگاه ها) را فعال نمایید. در پایان ذخیره تنظیمات را فراموش نکنید.

تعریف کلمات هم معنی

در این بخش میتوانید با مشخص کردن عبارات هم معنی، نتایج جستجو را برای کاربران سایت خود به شکل چشمگیری بهینه تر کنید. مثلا فرض کنید میدانیم که کاربران نام محصولی را همیشه اشتباه وارد کرده و یا از نام قدیمی آن استفاده میکنند. در این حالت کافی است این اطلاعات را به تنظیمات افزونه اضافه کنیم. مثلا دو عبارت visual composer و WPBakery Page Builder دو نام یکسان برای یک محصول هستند. یکی از این نام ها نام قدیمی و دیگری نام جدید محصول است. برای مشخص کردن این مسئله و یافتن نتیجه مناسب در هر دو حالت کافی است در تنظیمات افزونه به تب sysnonyms مراجعه کرده و عبارات مورد نظر را به صورت key = value به ناحیه متنی که در اختیار شماست اضافه کنید.

اضافه کردن عبارات هم معنی به relevanssi

مثلا مطابق تصویر فوق میتوانید عبارت visual composer = WPBakery Page Builder را در ناحیه متنی وارید کنید تا هر گاه کاربری یکی از این عبارات را وارد کند، افزونه به دنبال هر دو عبارت جستجو خواهد کرد. دقت کنید که این مسئله فقط در جستجو های OR کاربرد دارد و استفاده از آن در جستجو های AND، جستجو را بسیار محدود تر خواهد کرد چرا که در این حالت افزونه میخواهد هر دو عبارت را به صورت همزمان در نتایج پیدا کند. بنابراین از این ویژگی با دقت استفاده کنید.

ایست واژه ها

ایست واژه ها یا stopwords کلماتی هستند علیرغم تکرار زیاد در مطالب، فاقد بار معنایی هستند. مثلا حروفی مثل این، آن، از، که، با، تا، برای و … را در نظر بگیرید. این کلمات در زمان جستجو هیچ کمکی به کاربر نخواهند کرد. بنابراین بهترین کار این است که این عبارات را در زمان جستجو نادیده بگیریم. برای انجام این کار کافی است در تنظیمات افزونه به تب Stopwords مراجعه کنید. در اینجا هم میتوانید در بخش Stopwords to add، عبارات دلخواه خود را جهت حذف از ایندکس اضافه کنید و همچنین میتوانید در پایین صفحه در بخش Stopwords Candidates ایست واژه های پیشنهادی افزونه که بر اساس محتوای سایت شما به شما پیشنهاد داده میشوند را انتخاب کنید.

انتخاب ایست واژه ها، عبارات مورد نظر را به طور کامل از ایندکس داخلی افزونه حذف خواهد کرد و پس از آن نیازی به ایجاد مجدد ایندکس نخواهید داشت.

استفاده از Relevanssi Premium

افزونه رلونسی علاوه بر نسخه رایگان خود، دارای یک نسخه پریمیوم و غیر رایگان نیز هست که امکانات پیشرفته تر و کامل تری را علاوه بر نسخه رایگان در اختیار کاربران قرار میدهد. مثلا در نسخه پریمیوم امکان ایندکس کردن پرونده های رسانه ای و امکان مدیریت ریدایرکت ها بر اساس رشته های پرس و جو … را نیز در اختیار خواهید داشت. برای دانلود نسخه پریمیوم این افزونه از لینک زیر استفاده کنید :

سخن پایانی

همانطور که در ابتدا نیز اشاره کردیم،  افزونه رلونسی اندازه دیتابیس سایت شما را چندین برابر خواهد کرد. در سایت رسمی افزونه نیز به این مسئله اشاره شده که استفاده از این افزونه ممکن است برای سایت های خیلی بزرگ که بیش از 30 هزار مطلب برای ایندکس دارند، مناسب نبوده به بروز صفحه سفید و زمان پاسخگویی بالا منجر شود. بنابراین در استفاده از این افزونه، این نکات را مد نظر داشته باشید. در آینده قصد داریم در مورد پیاده سازی و استفاده از Apache Solr در وردپرس با شما صحبت کنیم. اگر وبسایت بزرگی دارید که جستجوی آن نیازمند بهینه سازی است، از شما دعوت میکنیم مقالات آینده ما را از دست ندهید.

دسترسی آسان به این مطلب لینک کوتاه :
QR Code For:  بهبود نتایج جستجو با افزونه Relevanssi در وردپرس
توضیحات محصول با بهره گیری از AI تولید شده و در برخی موارد ممکن است تا حدی با اطلاعات سایت رسمی متفاوت باشد.
شاید از اینها هم خوشتان بیاید!
2 دیدگاه
  1. Ehsan می گوید

    بعد از استفاده از این افزونه توی جعبه جستجو که بهمون پیشنهاد میده مطالب رو، برای من ۲۰ یا بیشتر نتیجه میاد و زیر اون مینویسه دیدن نتایج بیشتر. چکار کنم که این تعداد ۴ تا باشه و بعد زیرش بنویسه نتایج و ….

  2. یاهو می گوید

    با سلام و خسته نباشید
    من این افزونه رو نصب کردم.
    فقط یه مشکلی هست. اونم اینه که:
    برای مثال: اگه بخوام نوشته پیش فرض وردپرس رو جستجو کنم (سلام دنیا)، سلام رو که میزنم و بعدش enter رو میزنم، نتیجه ای نشون نمیده و پیام پیدا نشد رو نمایش میده!!
    لطفا راهنمایی بفرمایید. ممنونم

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.