در وردپرس 4.0 شاهد چه تغییرات و ویژگی هایی خواهیم بود؟

0

در وردپرس 4.0 شاهده چه تغییرات و ویژگی هایی خواهیم بود؟

باز هم وردپرس یک نسخه ی جدید و دوست داشتنی دیگر در راه دارد و باز هم مثل همیشه ما مشتاق دیدن امکانات، ویژگی های و تغییرات این نسخه هستیم. حدود 2 روز پیش شاهد انتشار نسخه بتای 1 وردپرس 4.0 بودیم که همین مسئله نشان میدهد فاصله ی چندانی تا عرضه ی رسمی وردپرس 4.0 نداریم. بنابراین چه بهتر که پیشاپیش بدانیم باید انتظار چه امکانات جدیدی را در این نسخه داشته باشیم. اگر مایلید خودتان دست به کار شوید و یک نگاه درست و حسابی به این نسخه بیاندازید، میتوانید همین حالا با نصب افزونه WordPress Beta Tester دست به کار شوید و شیرجه ای در اعماق بزنید. اما اگر حوصله ی اینجور کارها را ندارید، کافی است با مسترکد همراه باشید تا با هم نگاهی گذرا به امکانات جدید ارائه شده در این نسخه بیاندازیم.

زبانتان را ساده تر از همیشه انتخاب کنید

تا امروز، اگر میخواستید وردپرس را به هر زبانی نصب و راه اندازی کنید، لازم بود که نسخه ی مخصوص آن زبان را دریافت کرده و نصب نمایید. مثلا برای زبان فارسی شما احتمالا وردپرس را از وبسایت وردپرس فارسی دریافت میکنید و یا برای نصب نسخه ی عربی و انگلیسی و … نیز پکیج های مرتبط با این زبانها را دریافت کرده و آنها را مورد استفاده قرار میدهید.

خبر خوب این است که در وردپرس 4.0 دیگر نیازی به انجام چنین کارهایی نخواهد بود. وردپرس در هنگام نصب، زبان دلخواه شما را جویا شده و نصب و راه اندازی را با زبان دلخواه شما ادامه خواهد داد.

انتخاب زبان نصب وردپرس 4.0

همچنین خبر خوب دیگر این است که در وردپرس 4.0 نیازی نیست برای تغییر زبان، تغییری در فایل wp-config.php خود اعمال کنید. بلکه تغییر زبان با مراجعه به منوی تنظیمات عمومی در داشبورد وردپرس در اختیار شما قرار میگیرد و شما در هر زمان قادر به استفاده از زبانهای دیگری خواهید بود.

امکان تغییر زبان وردپرس از طریق مدیریت

به همراه این دو ویژگی، یک ویژگی جالب دیگر نیز به وردپرس اضافه میشود که به شما اجازه میدهد افزونه هایی را جستجو کنید که از قبل به زبان مورد نظر شما ترجمه شده باشند.

نمای شبکه ای برای پرونده های چند رسانه ای

نمای شبکه ای یا Grid View قبلا در پروژه ای جداگانه تحت عنوان Media Grid شروع به کار کرده بود و خبر خوب این است که قرار است این پروژه ی جالب و زیبا و هسته ی وردپرس وارد شود. کاری که این امکان انجام میدهد این است که به شما اجازه میدهد پروند های چند رسانه ای خود را به شکل شبکه ای از تصاویر و … مشاهده نمایید.

نمایش شبکه ای پرونده های چند رسانه ای در وردپرس 4.0

خوشبختانه نمایش شبکه ای، به شما اجازه میدهد که پرونده های چند رسانه ای خود را نیز با سرعت بسیار بیشتری نسبت به قبل مدیریت و ویرایش کنید. در این نما، هرگاه روی یک پرونده کلیک کنید، پنجره ای به صورت پاپ آپ بر روی پنجره ی فعال، برای شما باز خواهد شد و به شما اجازه میدهد که به سرعت هر آنچه مایل هستید را تغییر دهید.

ویرایش پرونده های چند رسانه ای

راستی اگر با نحوه ی کار با پرونده های چند رسانه ای آشنایی کامل ندارید، به شما توصیه میکنم آموزش کار با تصاویر و پرونده های چند رسانه ای را مطالعه کنید.

بهبود در کارکرد ویرایشگر وردپرس و افزودن امکانات جدید

در نسخه ی 4.0 وردپرس، به ویرایشگر نیز توجه ویژه ای شده است و از آنجایی که معمولا وبلاگ نویسان و مدیران وبسایت ها 90 درصد زمان خود را دقیقا با کار کردن با ویرایشگر سپری میکنند، بنابراین میتوان گفت که این تغییرات بسیار دلنشین بوده و بسیاری از کارها را برایمان ساده تر خواهد کرد.
اولین ویژگی جدیدی که به ویرایشگر اضافه شده این است که منوی بالای ویرایشگر از این به بعد در هنگام ارسال نوشته ی جدید، به بالای صفحه میچسبد. بنابراین لازم نیست هر بار که نیاز به دکمه ای دارید، دوباره تا بالا اسکرول کنید تا به نوار ابزار بالای ویرایشگر دسترسی داشته باشید. این مسئله چیزی بود که مدت ها چه افراد تازه کار و چه حرفه ای ها را آزار داده بود. خوب! حالا دیگر از این مشکل خبری نیست.

همچنین در این نسخه، اسکرول بار از کنار ویرایشگر حذف شده و خود ویرایشگر در زمان نوشتن، بر اساس مقدار نوشته ی شما، به صورت اتوماتیک تغییر سایز خواهد داد که طبعا این موضوع هم نوشتن را بسیار دلنشین تر خواهد کرد.

اگر از ویدئو ها و … در نوشته ی خود استفاده کرده باشید حتما میدانید که قبلا قادر نبودیم شی embed شده را به شکل واقعی خود در ویرایشگر مشاهده کنیم. اما از این پس دیگر شاهده این مشکل هم نخواهیم بود و پس از قرار دادن هر یک از URL های پشتیبانی شده، اعم از یوتوب، توییتر، وردپرس تی وی و … به سادگی قادر به مشاهده پیش نمایش محتوای embed شده خواهیم بود.

قرار دادن ویدئو در وردپرس

و نکته ی دیگر اینکه امکان embed کردن URL های جدیدی نیز به ویرایشگر افزوده شده و از این به بعد میتوانید از TED Talks و حتی پلی لیست های یوتوب نیز استفاده کنید.

بهبود در عملکرد بخش شخصی سازی پوسته ها (Theme Customizer)

در وردپرس 3.9، امکان مدیریت ابزارک ها از طریق ناحیه شخصی سازی پوسته ها برای کاربران فراهم شده بود ولی مشکلی که وجود داشت این بود که ناحیه های ابزارک، هر یک برای خود منویی داشتند و همه ی آنها در منوی اصلی شخصی سازی نمایان میشدند که برای قالب هایی که نواحی ابزارک زیادی داشتند کمی گیج کننده بود. در وردپرس 4.0 ابزارکها برای خودشان یک منوی کاملا جداگانه در بخش شخصی سازی خواهند داشت.

بهبود در نمایش نتایج جستجو برای نصب افزونه ها

بهبود در نمایش نتایج جستجو برای نصب افزونه ها

در وردپرس 4.0 نحوه ی نمایش نتایج جستجو افزونه ها نیز دستخوش تغییرات فراوان و بسیار مثبتی شده. نتایج جستجو حالا به صورت شبکه ای (Grid) برای شما به نمایش در می آیند و علاوه بر اطلاعات کلی که در گذشته قادر به مشاهده آنها بودید، حالا میتوانید ببینید که آخرین تاریخ به روز رسانی افزونه چه زمانی بوده است، چند نفر تا امروز افزونه را نصب کرده اند و اینکه آیا این افزونه با ورژن وردپرس شما تست شده است یا خیر.

و سخن آخر …

آنچه در این مقاله ی کوتاه بیان شد، تمامی تغییرات نسخه ی 4.0 وردپرس نیست و در این نسخه توسعه دهندگان نیز شاهد تغییرات متعددی در API پنل و بخش شخصی ساز خواهند بود که به طراحان قالب و طراحان افزونه ها اجازه میدهد با قدرت بیشتری برای افزونه ها و قالب های خود پنل های مدیریتی ایجاد کنند.
از میان تغییراتی که به آنها اشاره کردیم ما بیشتر از همه تغییرات اعمال شده بر روی ویرایشگر را دوست داشتیم. شما از کدام تغییر بیشتر از همه خوشتان آمد؟ راستی، به نظر شما جای چه امکاناتی هنوز در وردپرس خالی است؟ شما دوست دارید در نسخه های بعدی چه تغییراتی ببینید؟

دسترسی آسان به این مطلب لینک کوتاه :
QR Code For:  در وردپرس 4.0 شاهد چه تغییرات و ویژگی هایی خواهیم بود؟
توضیحات محصول با بهره گیری از AI تولید شده و در برخی موارد ممکن است تا حدی با اطلاعات سایت رسمی متفاوت باشد.
ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.