وردپرس 4.9 : تمرکز بر افزونه ها، قالب ها و تجربه کاربری

8

وردپرس 4.9 : تمرکز بر روی افزونه ها، قالب ها و تجربه کاربری

بر اساس جدول زمانبندی ارائه شده در سایت رسمی وردپرس، انتظار داریم که در تاریخ 14 نوامبر 2017 شاهد عرضه نسخه جدید وردپرس یعنی وردپرس 4.9 باشیم. خوشبختانه در حال حاضر امکان تست کردن نسخه بتای 4.9 با استفاده از افزونه WordPress Beta Tester برای کاربران فراهم شده است.

وردپرس 4.9 هم اکنون به صورت رسمی منتشر شده و امکان استفاده و ارتقا به این نسخه برای عموم کاربران فراهم شده است. اگر هنوز فرصت نکرده اید سایت خود را به این نسخه ارتقا دهید، توصیه میکنیم که ابتدا کار خود را با یک بکاپ شروع کنید و بعد هر چه سریعتر به این نسخه جالب و پر امکانات مهاجرت نمایید. اگر کنجکاو هستید که در رابطه با امکانات این نسخه اطلاعات بیشتری کسب کنید، از شما دعوت میکنیم آنچه در ادامه آمده است را مطالعه کنید.

اگر اخبار وردپرس را دنبال کرده باشید، حتما نام گوتنبرگ (Gutenberg) به گوشتان خورده است. (ویرایشگر جدیدی که قرار است به وردپرس اضافه شود) اما اگر انتظار داشید که در وردپرس 4.9 شاهد حضور این ویرایشگر در وردپرس باشید، متاسفانه باید نا امیدتان کنیم! چرا که ارائه این ویرایشگر برای وردپرس 5.0 برنامه ریزی شده است و در وردپرس 4.9 قرار است تمرکز اصلی بر روی کاربران و تجربه کاربری باشد. (اگر کنجاوید که با گوتنبرگ کار کنید میتوانید آن را به صورت افزونه از اینجا دانلود کرده و بر روی سایت خود نصب کنید)

به گفته مولنوگ در بخش های مختلف وردپرس هنوز هم عدم تطابق ها و مشکلاتی دیده میشود که در تجربه کاربری اختلال ایجاد میکند. این در حالی است که رفع این مشکلات اصلا سخت نیست. بنابراین ورژن 4.9 وردپرس فرصت خوبی است که تا حد ممکن به رفع این نواقص پرداخته شود. طبق این توضیحات، وردپرس 4.9 تمرکز ویژه ای بر کارکرد بخش افزونه ها، قالب ها و بهبود تجربه کاربری خواهد داشت.

برای این نسخه از وردپرس موارد مختلفی در دستور کار قرار گرفته بود که البته برخی از آنها را در نسخه نهایی مشاهده نکردیم. برخی از امکانات اضافه شده در این نسخه به شرح زیر هستند :

بهبود در ویرایشگر کدها

برخی تغییرات این بخش عبارتند از:

  • بهبود تجربه کاربری در ویرایش کد ها
  • بهبود ویرایشگر افزونه ها و قالب ها
  • بهبود ویرایشگر CSS در بخش سفارشی سازی قالب وردپرس
  • اعلام هشدار های مناسب و مقتضی پیش از اعمال تغییرات در کدها
  • بهبود پیام های هشداری در زمان ویرایش قالب ها و افزونه ها، حتی در زمانی که قالب یا افزونه مورد نظر در سایت فعال نباشد.

ویرایش css و کد ها در وردپرس

اگر این ویژگی را دوست نداشته باشید میتوانید به سادگی با مراجعه به پروفایلتان در وردپرس و غیر فعال کردن گزینه Syntax Highlighting آن را غیر فعال کنید.

یکی دیگر از امکانات اضافه شده در این نسخه، استفاده از sandbox است. با اضافه شدن این امکان، در صورتی که وردپرس در کد شما خطایی مشاهده کند این مسئله را پیش از ذخیره به شما اطلاع میدهد که تا حد امکان از اتفاق افتادن صفحه سفید و موارد از این دست جلوگیری شود. وردپرس در این نسخه در هنگام ذخیره فایل ها نیز از شما درخواست میکند که پیش از ذخیره، از آنها نسخه ی پشتیبان تهیه کنید تا از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری شود.

در این بخش قرار بود که به ابزارک HTML سفارشی (Custom HTML) نیز پرداخته شود که این مسئله کمی جلوتر از حد تعیین شده و در ورژن 4.8.1 در اختیار کاربران قرار گرفت.

پشتیبانی از Shortcode ها و رسانه در ابزارک متن

امکان استفاده از شورتکد ها یا کدهای کوتاه در ابزارک متنی وردپرس یکی از امکاناتی است که کاربران مدت زیادی در انتظار آن بودند. پیشتر اگر مایل بودید از شورتکد ها در ابزارک من وردپرس استفاده کنید، لازم بود که با استفاده از اضافه کردن کد به قالب یا از طریق افزونه ها چنین امکانی را در سایت خود فعال کنید. خوشبختانه وردپرس 4.9 به طور پیشفرض از این امکان پشتیبانی میکند و از این پس شما میتونید بدون نیاز به هیچ گونه کد اضافی، از امکانات شورت کد ها در ابزارک متنی وردپرس بهره مند شوید.

البته توسعه دهندگان وردپرس این نکته را هم در نظر گرفته اند که در حال حاضر هزاران سایت وردپرسی، تغییراتی را برای افزودن امکان استفاده از کدکوتاه به ابزارک متنی، در سایت خود اعمال کرده اند. بنابراین این ویژگی به نحوی به وردپرس 4.9 اضافه شده است که اگر کاربری پیشتر چنین تغییری را نیز در سایت خود اعمال کرده باشد، تداخلی در سایت وی ایجاد نشده و کاربر با خطایی مواجه نخواهد شد.

امکان جالب دیگر نیز افزوده شدن دکمه رسانه به ابزارک متنی وردپرس است. با افزوده شدن دکمه رسانه به ابزارک متنی وردپرس، از این پس میتوانید فایل های خود را همزمان با استفاده از ابزارک مربوطه، در سایت بارگذاری نمایید بدون اینکه نیازی باشد به صورت جداگانه در سایت به بخش رسانه مراجعه کنید.

آپلود تصویر و رسانه در ابزارک متنی وردپرس

بهبود کارکرد سفارشی ساز قالب وردپرس

تغییرات بعدی به سفارشی ساز قالب وردپرس یا همان Customizer مربوط میشوند. در این قست شاهد وجود امکانی به نام Changesets هستیم. این امکان که پیشتر با افزونه ای به نام Customize Snapshots در اختیار شما قرار میگرفت، به کاربران اجازه میدهد که از مجموعه ای از تنظیمات سفارشی ساز قالب وردپرس، یک snapshot تهیه کرده و آن را به عنوان یک نسخه پیش نویس نگهداری کنند. این مجموعه تنظیمات بعدا به صورت گروهی قابلیت انتشار در سایت را خواهند داشت. قابلیت دیگری که در این قسمت میتوانید منتظر آن باشید، امکان زمانبندی انتشار گروه تنظیمات خواهد بود.

پیش نویس تنظیمات سفارشی ساز قالب وردپرس و زمانبندی

در این قسمت امکانات دیگری همچون امکان قفل دیزاین ها (جهت جلوگیری از اعمال تغییرات همزمان توسط دو نفر) و لینک های پیش نمایش نیز در دسترس شما قرار گرفته اند.

بهبود در سیستم تغییر قالب و آپدیت افزونه ها و قالب ها

در وردپرس 4.9 از این پس شاهد تبدیل بهتر جایگاه ابزارک ها و فهرست ها در زمان تغییر قالب ها در سایت خواهیم بود.

علاوه بر ان قرار است که امکان آپدیت افزونه ها و قالب ها از طریق بارگذاری فایل ZIP در وردپرس فراهم شود. (پیشتر، فایل میبایست از طریق فایل منیجر یا FTP به هاست انتقال داده و یا از ویژگی آپدیت اتوماتیک استفاده میشد) در این قسمت قرار است که از امکان آپلود از طریق درگ اند دراپ نیز پشتیبانی شود. (Yay!؟?)

اضافه شدن ابزارک گالری

مدتی قبل در افزونه Core Media Widgets شاهد افزوده شدن ابزارک گالری بودیم. خبر خوب این است که خوشبختانه این ابزارک گالری در وردپرس 4.9 به هسته وردپرس اضافه خواهد شد تا از این به بعد بتوانید به راحتی هر چه تمام تر، گالری دلخواه خود را در کلیه سایدبار های سایتتان به نمایش بگذارید. وجود ابزارک گالری در وردپرس میتواند کاربران بسیاری را از استفاده از انواع افزونه های جایگزین برای رسیدن به این هدف، به طور کامل بی نیاز نماید.

ابزارک گالری وردپرس

در بخش رسانه و REST API

در آپدیت های مربوط به بخش رسانه قرار است که از این پس در سفارشی ساز نیز شاهد وجود dropzone ها برای بارگذاری تصاویر باشیم. همچنین در سایدبار سفارشی ساز تغییراتی اعمال میشود تا در این بخش نیز به درستی از تصاویر واکنش گرا بهره گرفته شود. (پیش تر اگر تصویری را با اندازه مناسب نمایشگرهای رتینا در این بخش بارگذاری میکردید، پیش نمایش موجود در سایدبار، به صورت رتینا نمایش داده نمیشد) و در آخر هم قرار است اگر از این به بعد تصویری نیازی به برش خوردن (crop) نداشته باشد، کاستومایزر، کاربر بیچاره را مجبور به برش زدن تصویر نکند.

 

در بخش API رست نیز برخی امکانات مورد نیاز برای گوتنبرگ به این سیستم افزوده خواهند شد و در زمینه کامنت گذاری کدها نیز از این پس دقت بیشتری به عمل خواهد آمد تا همه چیز روشن تر و واضح تر باشد.

تغییرات دیگر

برخی تغییرات دیگر این نسخه عبارتند از :

  • حذف کتابخانه SWFUpload از هسته وردپرس
  • امکان جستجوی recursive در فایل های افزونه ها و قالب ها در بخش ویرایشگر
  • حذف ابزار و دکمه “مخابره کنید” یا Press This و ارائه آن به صورت افزونه مستقل

شما چه فکر میکنید؟ تغییراتی که برای اعمال روی وردپرس 4.9 در نظر گرفته شده اند، برای شما راضی کننده هستند؟ راستی، گوتنبرگ را تست کرده اید؟ اگر پاسختان مثبت است، حتما نظرات خود را با ما در بخش دیدگاه ها در میان بگذارید.

دسترسی آسان به این مطلب لینک کوتاه :
QR Code For:  وردپرس 4.9 : تمرکز بر افزونه ها، قالب ها و تجربه کاربری
توضیحات محصول با بهره گیری از AI تولید شده و در برخی موارد ممکن است تا حدی با اطلاعات سایت رسمی متفاوت باشد.
شاید از اینها هم خوشتان بیاید!
8 دیدگاه
  1. علی می گوید

    عالیه

  2. محمد می گوید

    سلام
    این خیلی خوبه که مخابره کنید رو حذف کردند
    من الان 4 ساله با وردپرس کار میکنم اما یکبار هم از این قابلیت استفاده نکردم

    1. MrCode می گوید

      سلام
      دقیقا. گفته میشه که الان کمتر از 0.2% درخواست های wp-admin مربوط به این امکان میشه که واقعا قابل چشم پوشیه و نشون میده دیگه کسی تمایل خاصی به استفاده از این امکان نداره.

  3. علیرضا می گوید

    سلام
    بهترین امکان اضافه شده که من خییییییلی منتظرش بودم ویرایشگر کد پیشرفته بود
    پشتیبانی از Shortcode ها و رسانه در ابزارک متن هم خیلی فوق العاده بود
    راستی ویرایشگر متن هم که به ابزارک متن در آپدیت های پیش تر وردپرس اضافه شد خیلی خوشحالم کرد
    این سه تا از واجبات بودن و باید خیییییییییلی زودتر از این ها اضافه میشد ولی دمشون گرم که بالاخره به خود هسته وردپرس اضافه شون کردن
    از ابزارک گالری هم خیلی خوشم اومد خیلی کار را ساده کرده
    یه آرزوی خاص: در وردپرس موفق باشید 🙂

  4. alireza می گوید

    باسلام. مشکلی برام پیش اومده که کل گوگل رو زیر و رو کردم فقط بخش تصاویر یه چیز دقیقا مثل مشکل من بود که تو سایت شما بوده اما متاسفانه ، ظاهرا حذف شده. به هرحال من از اون صفحه اسکرین شات گرفتم ببینید شاید بتونید به دادم برسید
    http://s9.picofile.com/file/8312045042/u1.JPG
    دقیقا مثل عکس بالا که مربوط ب سایت شما (بود) قالب وردپرس من اصلا ویرایش نمیشه! حتی نمیشه یه کد بهش اضافه کرد. بعد از اینکه ویرایشگر رو میزنم با تصویر زیر روبه رو میشم
    http://s8.picofile.com/file/8312044250/ooop11.JPG
    بعد هم که روی Undrestand میزنم تصویر زیر…
    http://s9.picofile.com/file/8312043784/g1312.JPG
    که متاسفانه اصلا چیزی قابل ویرایش نیست!
    خواهشا کمک کنید اصاب نذاشته برامون. لطفا جواب بدید. یک دنیاممنون میشم اگه کمک کنید. ضمنا به قطع میشه گفت که مشکل مربوط به قالب نمیشه چون دوتا قالب کاملا متفاوت و مجزا روی دو دامنه ی مجزا دارم که این بلا سرشون اومده
    خواهشا جواب بدید کمک کنید.

    1. MrCode می گوید

      سلام
      سایتتون داره بهتون میگه این فایل ارور داره و قبل از ذخیره باید خطاها رو برطرف کنید. زیر ویرایشگر اگر تیک گزینه update anyway eventhough it my break your site رو بزنید، اعلام میکنید که میدونید فایل خطا داره و حتی اگر این خطا سایتتون رو دچار مشکل هم بکنه، باز میخواید فایل رو ذخیره کنید.

      چند نکته :
      1 – اگر ویرایشگر جدید رو دوست ندارید، در پروفایلتون در بخش syntax highlghting میتونید غیر فعالش کنید.
      2 – همیشه هر فایلی رو با مراجعه به هاستتون هم میتونید ویرایش کنید و الزامی نیست این کار رو از طریق وردپرس انجام بدید.
      3 – توصیه میکنم در حد ممکن به هشدار های ویرایشگر جدید توجه کنید تا به خطاهای احتمالی برخورد نکنید.
      4 – قبل از ویرایش هر فایلی، از اون بکاپ تهیه کنید تا در صورت وجود خطا و کدهای اشتباه، امکان بازگردانی براتون میسر باشه.

      1. alireza می گوید

        اول قبل از هرچیزی خیلی خیلی تشکر میکنم که جواب دادید. واقعا ممنونم.
        دیشب فهمیدم مشکل چی بوده. مشکل وردپرس 4.9 بود. من خودم سرور دارم و به یکی از دوستان که هاست اشتراکی داره و خیلی کم سایتشو بروز میکنه مورد رو گفتم، بعدازش پرسیدم که آیا وردپرس رو آپدیت کرده یا نه، ایشون گفتن هنوز همون نسخه 4.8 نصبه، بعد از بروزرسانی خیالم راحت شد که مشکل از سرور من نیست چون دقیقا همین مشکل برای دوستم هم به وجود اومد.
        در رابطه با اون مورد update anyway eventhough it my break your site که فرمودید ، حتی تیک این گزینه رو هم میزنم اما بازم تغییرات رو اعمال نمیکنه!
        میشه خواهش کنم دقیقا بفرمایید مورد syntax highlghting رو از کدوم قسمت پیدا کنم؟؟؟
        – بله میدونم با مراجعه به هاست میشه این کارو انجام داد اما من زیادی هدرهای سایت رو تغییر میدم و اینجوری یه خورده وقتگیرتره، خواستم تاگه راه حلی برای این مشکل هست، بهم کمک کنید.

      2. MrCode می گوید

        خواهش میکنم.
        در وردپرس 4.9 بعضی از کاربران گذارش کردند که در ویرایش فایل های دارای پسوند php از طریق ویرایشگر قالب/ویرایشگر افزونه ها دچار مشکل هستند و این فایل ها علیرغم اینکه فاقد خطا هستند در سایت ذخیره نمیشن اما مشکلی که شما ذکر کردید در بخش استایل ها هست و جدا از موضوع گذارش شده توسط کاربرانه. بنده هم تست کردم و من هم در ویرایش فایل های php مشکل رو مشاهده کردم اما در ویرایش استایل ها مشکلی مشاهده نمیشه. این رو به این جهت عرض میکنم که تصاویر ارسالیتون نشون میداد که فایل style.css رو دارید ویرایش میکنید.
        مشکلی که در ویرایش فایل های php وجود داره، در حال حاضر از طریث غیر فعال کردن syntax highlighting قابل حل <strong>نیست</strong>
        اما به طور کلی، همونطور که عرض کردم برای غیر فعال کردن syntax hightlighting کافیه به پروفایلتون در وردپرس مراجعه کنید. (به دنبال این گزینه بگردید : Disable syntax highlighting when editing code)
        در حال حاضر تنها روش ویرایش مستقیم فایل ها هست تا مشخص بشه مشکل اصلی از کجاست.

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.