آشنایی با 9 جایگزین برای وردپرس

3

آشنایی با جایگزین های وردپرس

شخصا وردپرس را عمیقا و با تمام وجود دوست دارم و احتمالا اگر به همین شکل به پیشرفت خود ادامه دهد، هیچ وقت هم از آن دل نمیکنم. اما میدانید؟ این وسط یک چیز خیلی خیلی مهم است. چه چیزی؟ اینکه اگر یک روز شخصی از شما پرسید چرا وردپرس را انتخاب کردید، پاسخ شما این نباشد که چیزی بجز وردپرس را نمیشناختم. پاسخ شما باید این باشد که با سیستم های مدیریت محتوای x و y و z هم آشنا هستم ولی به دلایل فلان و فلان و …. آنها را نمیپسندم و وردپرس را نسبت به آنها برتر میدانم. به همین دلیل امروز تصمیم گرفتیم شما را با 9 جایگزین برای سیستم مدیریت محتوای وردپرس آشنا کنیم. امیدواریم که پس از رسیدن به پایان لیست، هنوز وردپرسی دو آتشه باشید! از شما دعوت میکنیم که در ادامه این مقاله با مسترکد همراه شوید.

خوب، اجازه بدهید یکراست به سراغ لیستمان برویم … به این نکته توجه داشته باشید که از درج برخی آیتم ها به علت مناسب نبودن آنها برای استفاده در ایران، صرف نظر کرده ایم. به این نکته همه توجه داشته باشید که تمرکز ما در این لیست فقط بر روی سیستم های مدیریت محتوای رایگان است. بنابراین از سیستم های تجاری نیز صرف نظر خواهیم کرد.

1 – Google Sites

آشنایی با Google Sites

گوگل سایتز سالهاست که با ماست. شاید اصلا خیلی از ما (یا شما) اولین صفحه های خودتان را با همین Google Sites ایجاد کرده باشید. در گوگل سایتز همه چیز با سرعت و به آسانی انجام میگیرد. نیازی نیست برای خودتان هاست تهیه کنید و حتی میتوانید دامنه ی دلخواهتان را نیز به آن متصل کنید.

البته واضح است که Google sites با CMS های قدرتمندی مثل وردپرس و جوملا قابل قیاس نیست ولی واقعیت این است که خیلی از افراد اصلا به پیچیدگی CMS هایی مثل وردپرس و جوملا نیازی ندارند و نیاز آنها به خوبی با چنین سرویس هایی برطرف میشود.

2 – Textpattern

سیستم مدیریت محتوای textpattern

Textpattern متن باز، رایگان، پایدار و امن است. (دست کم به نقل از سازندگانش) برای استفاده از تکست پترن نیاز به داشتن هاست دارید. تکست پترن کم حجم و سبک است. (در حال حاضر حدود 600 کیلوبایت) و دقیقا مانند وردپرس میتوان کارکرد و دامنه ی کاربرد آن را از طریق پلاگین ها، گسترش داد.

از لحاظ طراحی ناحیه مدیریت، این سیستم مدیریت محتوا بسیار ساده است و البته از لحاظ دیزاین ناحیه مدیریت طراحی متوسطی دارد. در آخر هم این نکته را مد نظر داشته باشید که این سیستم مدیریت محتوا به صورت درون ساخت به آمارگیر وبسایت نیز مجهز است و اطلاعات آماری بازدید های سایتتان را در اختیارتان خواهد گذاشت.

3 – Wix

آشنایی با سیستم مدیریت محتوای wix

ویکس برای ایجاد سایت های شخصی و شرکتی رایگان است ولی اگر بخواهید از ویژگی های تجارت الکترونیک آن بهره ببرید، لازم است که هزینه عضویتی را به صورت ماهانه یا سالانه پرداخت کنید.

ویکس بر مبنای HTML5 ساخته شده و امکانات کاملا مناسبی را برای راه اندازی انواع سایت با استفاده از قالب های از پیش آماده در اختیار شما قرار میدهد. در پایان هم حتما متوجه شده اید که برای استفاده از ویکس نیازی به هاست ندارید، چرا که سایت های ایجاد شده، توسط خود ویکس میزبانی میشوند.

4 – CMS Made Simple

آشنایی با سیستم مدیریت محتوای CMS Made Simple

CMS Made Simple رایگان و متن باز است. پکیج آن در حال حاضر حدودا 5 مگابایت حجم دارد. با استفاده از CMS Made Simple شما میتوانید تقریبا هر نوع سایتی ایجاد کنید چرا که این سیستم مدیریت محتوا به انواع ماژولها جهت ساخت فروشگاه، فروم و سیستم های مدیریت کاربر مجهز است. همچنین به صورت پیشفرض ماژولهای انالیتیکز، سایت مپ گوگل و … نیز برای آن موجود است.

طبعا گر مشکلی هم داشته باشید میتوانید مشکل خود را در فروم این سیستم مدیریت محتوا مطرح کنید و پاسخ بگیرید. از مزایای این سیستم میتوان به ناحیه مدیریت چند زبانه، سئوی مناسب، امکان استفاده از انواع ماژولها جهت گسترش کارکرد و استفاده ی آسان اشاره کرد.

5 – Jekyll

آشنایی با سایت ساز jekyll

Jekyll در واقع خیلی با وردپرس متفاوت است. تفاوت اصلی آن هم در اینجاست که وردپرس سایت داینامیک و پویا ایجاد میکند ولی کار Jekyll ایجاد سایت های ایستا یا Static است. به این مفهوم که محتوای دلخواه شما را گرفته و بر مبنای آن کد HTML تولید میکند.

Jekyll با زبان Ruby نوشته شده و برای اجرا نیازمند NodeJS است. برای استفاده از این سیستم شما میتوانید از هاست رایگانی که توسط Github ارائه میشود استفاده کنید. بنابراین اگرگیت هابی هستید و با Markdown، SVN و خط فرمان آشنایی داشته باشید میتوانید در عرض چند ثانیه سایت خود را ران کنید.

6 – Drupal

آشنایی با سیستم مدیریت محتوای دروپال Drupal

دروپال را قبلا میشناختید. نه؟ احتمالا همینطور است. دروپال در کنار وردپرس و جوملا یکی از سه CMS قدرتمند و شناخته شده در دنیاست. دروپال رایگان و اپن سورس است و جامعه توسعه دهندگان بسیار گسترده و قدرتمندی دارد. جالب است بدانید که حدود 2 درصد از وبسایت های جهان از دروپال نیرو میگیرند و همچنین سایتهایی مثل سایت کاخ سفید، اکونومیست و … با این سیستم مدیریت محتوا مدیریت میشوند.

دقیقا مثل وردپرس، Drupal هم امکان بهره گیری از انواع قالب و ماژولهای مختلف را در اختیار کاربرانش قرار داده است. نیازهای نرم افزاری این اسکریپت نیز تقریبا مشابه جوملا و وردپرس است. بنابراین میتوان گفت که روی هر هاستی که تا امروز وردپرس و جوملا را اجرا میکردید، میتوانید دروپال را هم به سادگی اجرا کنید.

7 – Joomla

معرفی سیستم مدیریت محتوای جوملا Joomla

این یکی را هم خودتان میشناسید. نه؟ جوملا بیش از 10 سال است که در کنار ما بوده و بدون شک در سالهای آینده نیز میدان را ترک نخواهد کرد. جوملا بسیار قدرتمند بوده و یک سیستم مدیریت محتوای چند منظوره و گسترده است. به این مفهوم که شما میتوانید با استفاده از امکاناتی که به صورت درون ساخت یا از طریق افزونه های آن در اختیار شما قرار میگیرد، انواع وبسایت ها از سایت های شخصی و بلاگ گرفته تا انواع فروشگاه، شبکه اجتماعی، انجمن، سایت های شرکتی و … را ایجاد نمایید.

همانطور که قبلا هم اشاره کردیم، جوملا بسیار قدرتمند است و در واقع میتوان گفت انتخاب بین جوملا و وردپرس بیش از هر چیز دیگر، به سلیقه ی فرد بستگی دارد. یک عده میگویند وردپرس برای انجام کار های ساده ای مثل وبلاگ نویسی بیش از حد پیچیده است. من میگویم جوملا ساده ترین کار ها را هم تبدیل به عذاب الهی کرده! بنابراین همانطور که میبینید بین این دو CMS همه چیز به سلیقه و تجربه ی کاری قبلی شما بستگی دارد.

8 – Ghost

آشنایی با سیستم مدیریت محتوای Ghost

تمام تمرکز سیستم مدیریت محتوای گوست، بر سادگی کارکرد و فراهم کردن بهترین تجربه ی وبلاگ نویسی بوده است. Ghost بر مبنای NodeJS ساخته شده و شما میتوانید از آن به دو شکل استفاده کنید. در حالت اول خود گوست میزبان سایت شما خواهد بود و در حالت دوم میتوانید پکیج این اسکریپت را دریافت کرده و بر روی هاست مورد نظر خود نصب نمایید. که البته طبیعتا در حالت اول، باید هزینه ای را جهت راه اندازی سایت خود به گوست بپردازید.

استفاده از گوست بسیار ساده است. چرا که این سیستم همه چیز را به صورت مرحله به مرحله به شما آموزش خواهد داد. بنابراین برای استفاده از آن نیاز به هیچگونه تجربه ی خاصی در این زمینه ندارید. میتوانید همین امروز وبلاگ نویسی خود را شروع کنید.

9 – SilverStripe

آشنایی با سیستم مدیریت محتوای silverstripe

SilverStripe ساده، زیبا، گسترده و قدرتمند است. سیلور استرایپ را میتوانید در قالب پکیج فشرده دریافت کرده و بر روی هاست خود نصب کنید و یا اینکه برای نصب آن از Composer بهره بگیرید. سیلور استرایپ، هم بر روی Apache و هم بر روی IIS قابل نصب و اجراست و برای اجرای آن تنها به محیطی نیاز دارید که از PHP و MySQL پشتیبانی کند.

اگر هم اهل مطالعه باشید، به راحتی میتوانید با مطالعه اسناد و راهنمای این اسکریپت، در کوتاه ترین زمان با نحوه ی کارکرد آن آشنا شوید و در نهایت هم اگر نیاز به راهنمایی بیشتر داشته باشید، انجمن سیلو استرایپ در خدمت شماست.

خوب، در اینجا به پایان این لیست میرسیم. البته لیست جایگزین های وردپرس فقط 9 عدد نیست. بلکه اگر میخواستیم، شاید میشد 10 تای دیگر هم به این لیست اضافه کنیم. اما دلیل اینکه به سایر سیستم های مدیریت محتوا، همچون blogger، Movable Type، Tumblr، Shopify و … اشاره نکردیم اول این بود که بعضی از این سیستم ها در ایران فیلتر هستند و دوم این بود که برخی از آنها رایگان نیستند و هدف ما این بود که سیستم های معرفی شده، همچون وردپرس رایگان و متن باز باشند. اگر شما هم سیستم مدیریت محتوای جالب توجه دیگری را میشناسید، حتما آن را در بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

دسترسی آسان به این مطلب لینک کوتاه :
QR Code For:  آشنایی با 9 جایگزین برای وردپرس
توضیحات محصول با بهره گیری از AI تولید شده و در برخی موارد ممکن است تا حدی با اطلاعات سایت رسمی متفاوت باشد.
شاید از اینها هم خوشتان بیاید!
3 دیدگاه
  1. مصطفی می گوید

    ببخشید درباره جوملا نوشتید باهاش آسونترین کارها رو به عذاب تبدیل میکنه منظورتون چیه دقیقا؟
    مگر اینکه یه آدم بیسواد بخواد با این سیستم کار کنه وگرنه مگه میشه سی ام اسی ساده تر از جوملا طراحی کرد.
    من با اینکه رشته تحصیلیم کلا جدا از رشتهای کامپیوتر نرم افزار و طراحی وب بود و هیچ آموزشی در این موارد ندیدم اما زمانی که با جوملا آشنا شدم تا الان چند تا سایت خبری و شرکتی و حتی فروشگاهی راه انداختم.

    1. MrCode می گوید

      باشه، من بی سواد 🙂
      خوبه آدما یاد بگیرن در صحبت کردنشون به عقاید همدیگه توهین نکنن.
      ما بعد از 4 خط تعریف از امکانات جوملا در آخر هم گفتیم “بنابراین همانطور که میبینید بین این دو CMS همه چیز به سلیقه و تجربه ی کاری قبلی شما بستگی دارد.”
      متاسفانه در ایران عادت همه توهینه …

  2. مرادی می گوید

    سپاس از پستتون
    در صورت امکان سایت ساز های ایرانی رو هم معرفی کنید .

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.