آموزش راه اندازی و تنظیم وردپرس چند سایته (شبکه وردپرس)

147

آموزش راه اندازی و تنظیم وردپرس چند سایته (شبکه وردپرس)

راه اندازی وردپرس شبکه / چند سایته یا همان مالتی سایت، کار بسیار ساده ایست که در برابر زمان کمی که برای تنظیم آن نیاز دارید، میتواند فواید زیادی برای شما داشته باشد. مسترکد امروز تصمیم دارد در رابطه با وردپرس مالتی سایت با شما صحبت کند. در پایان این آموزش شما قادر خواهید بود به سادگی برای خودتان یک شبکه وردپرس چند سایته راه اندازی کنید. بنابراین با ما همراه باشید.

شبکه وردپرس چند سایته چیست؟

WordPress Multisite Network یا شبکه وردپرس چند سایته به شما اجازه میدهد تنها با یک نصب وردپرس، چندین سایت راه اندازی نمایید. با استفاده از وردپرس چند سایته شما قادر هستید در کوتاه ترین زمان و از طریق پنل مدیریت خود، یک سایت جدید وردپرسی راه اندازی کنید و با همان نام کاربری و رمز عبور اصلیتان به سایت جدید نیز دسترسی داشته باشید. یا اینکه میتوانید به سایر کاربران اجازه دهید در شبکه شما ثبت نام کرده و برای خود سایت / وبلاگ راه اندازی نمایند. بنابراین همانطور که میبینید به سادگی میتوان با استفاده از این امکان وردپرس انواع سیستم های وبلاگدهی را راه اندازی کرد و یا به کسانی که با مدیریت وردپرس آشنایی کامل ندارند، این امکان را بدهید که با کمترین درگیری در نکات فنی، سایت خود را راه اندازی کنند.

وردپرس شبکه در چه مواردی کاربرد دارد؟

کاربردهای وردپرس مالتی سایت بسیار گسترده است و البته باید به این نکته هم توجه داشت که هر کجا که به چندین سایت نیاز داشته باشید، وردپرس شبکه همیشه بهترین انتخاب شما نیست. وردپرس شبکه عملا زمانی کاربرد دارد که شما مایل باشید چندین وبسایت تحت یک دامنه ایجاد نموده و از آنها استفاده کنید. برخی از کاربرد های وردپرس شبکه عبارتند از :

  • راه اندازی سایت های دموی قالب
  • راه اندازی انواع سیستم وبلاگدهی یا سایت های مخصوص مدارس که به شکلی که بر هر دانش آموز یک بلاگ اختصاص داده شود
  • راه اندازی سیستم های فروشگاهی برای مشتریان تحت یک دامنه
  • راه اندازی سایت برای شرکت ها یا رستورانهایی که چندین شعبه ی مختلف دارند
  • راه اندازی سایت های چند زبانه
  • و …

پیش از شروع کار به چه چیزی نیاز دارید؟

پیش از هر چیز اگر هنوز هاست تهیه نکرده اید لازم است برای فضای میزبانی خود تصمیم بگیرید. اگر قبلا هاست خود را تهیه کرده اید، حتما با پشتیبانی هاستینگ خود صحبت کنید و اطمینان حاصل کنید که اجازه دارید بر روی هاستتان یک شبکه وردپرس چند سایته ایجاد کنید. البته در نظر داشته باشید که اگر به پیشرفت کار فکر میکنید، خیلی بهتر است اگر برای خودتان یک سرور مجازی یا یک سرور اختصاصی با قیمت مناسب تهیه کنید و سپس کارتان را استارت بزنید.

مرحله ی بعدی این است که باید برای ساختار دامنه ی دلخواهتان را برای وردپرس مالتی سایت انتخاب کنید. در اینجا شما می توانید دو حالت انتخاب کنید :

اگر حالت اول را انتخاب کنید آدرس کلیه ی سایت هایی که تحت شبکه ایجاد کنید به صورت یک زیر فولدر از دامنه ی اصلی شما خواهند بود.
اگر حالت دوم را انتخاب کنید، آدرس سایت هایی که تحت شبکه ایجاد میکنید به صورت یک سابدامین از دامنه ی اصلی شما خواهند بود.

در این قسمت باید با توجه به نیاز خود، شیوه ی آدرس دهی ای که برای شما مناسب تر است را برگزینید. مثلا برای یک سایت دموی قالب و در حالتی که وردپرس مالتی سایت را روی سابدامین خود نصب کرده باشید، حالت اول آدرس دهی، یعنی آدرس دهی به صورت زیر فولدر توصیه میشود. یا اگر بخواهید یک سیستم وبلاگدهی راه اندازی کنید، بهتر است از شیوه ی دوم آدرس دهی، یعنی اختصاص یک سابدامین از دامنه ی اصلی، به هر سایت تحت شبکه، استفاده کنید.

اگر حالت اول آدرس دهی را انتخاب کنید نیاز به تنظیمات خاصی ندارید اما اگر تصمیمتان این است که از حالت دوم آدرس دهی، یعنی سابدامین تحت دامنه ی اصلی استفاده کنید لازم است که فضای هاست خود را برای استفاده از این روش آماده کنید. در صورتی که از cPanel استفاده میکنید میتوانید این کار را به شکل زیر انجام دهید :

1 – وارد کنترل پنل خود شوید و به بخش subdomain ها بروید
2 – مانند شکل زیر یک سابدامین با نام * برای خودتان ایجاد نمایید

wildcard subdomain

اگر از دایرکت ادمین استفاده میکنید، از پشتیبانی هاستینگ خود درخواست کنید تا تغییرات لازم را در تنظیمات httpd سایت شما ایجاد نمایند.

راه اندازی وردپرس چند سایته

حالا زمان راه اندازی وردپرس شبکه رسیده است. برای شروع ابتدا فایل wp-config.php را باز کنید و دقیقا قبل از خط زیر :

کد زیر را وارد نمایید :

و تنظیمات را ذخیره کنید.

سپس به پنل مدیریت وردپرس بازگردید و از منوی “ابزارها” به زیر منوی “راه اندازی شبکه” بروید. در اینجا اگر افزونه ی فعالی داشته باشید، از شما درخواست میشود که افزونه هایتان را غیر فعال کرده و بعد از راه اندازی شبکه آنها را مجددا فعال کنید. بنابراین در صورت لزوم این کار را انجام داده و مراحل را پی گیری کنید.

در مرحله ی بعد از شما خواسته میشود که نوع آدرس سایت های تحت شبکه تان را انتخاب نمایید. توجه داشته باشید که برای استفاده از این امکان باید ماژول mod_rewrite را روی سرور خود فعال داشته باشید. البته امروز تقریبا همه ی سرور های هاستینگ این ماژول را از پیش روی سرور نصب دارند.

انتخاب آدرس سایت های شبکه

در اینجا اگر مایل هستید آدرس سایت ها به شکل یک زیر دامنه از آدرس اصلی باشد باید sub-domains را انتخاب کنید و اگر مایلید آدرس دهی به صورت زیرفولدر باشد باید گزینه ی sub-directories را انتخاب نمایید. تنظیمات را تهیه کنید تا به مرحله ی بعد بروید و جزئیات شبکه از شما درخواست شود.

تنظیمات مالتی سایت مرحله اول

در این قسمت عنوان شبکه و ایمیل مدیر شبکه را وارد کرده و بر روی نصب کلیک کنید.

پس از گذر از این مرحله، وردپرس دو بلاک کد به شما نمایش خواهد داد و از شما خواهد خواست که سری اول کد ها را به فایل wp-config.php خود اضافه کرده و سری دوم کد ها را در فایل .htaccess خود جایگزین همه ی قوانین موجود کنید. این کار را به شکل گفته شده انجام دهید و تنظیمات را ذخیره کنید. وقتی کلیه مراحله بالا را انجام دهید لازم است یک بار از مدیریت خارج شده و دوباره وارد آن شوید. در اینجا راه اندازی شبکه وردپرس به پایان رسیده است.

اجازه ثبت نام و ایجاد سایت برای سایر کاربران

برای اینکه به سایر کاربران اجازه ثبت نام و راه اندازی سایت بدهید ابتدا باید با داشبورد مدیر شبکه مراجعه کنید. (مانند شکل زیر)

داشبورد مدیر شبکه وردپرس

سپس از منوی تنظیمات به زیر منوی تنظیمات شبکه مراجعه کرده و در بخش ثبت نام کاربران، تنظیمات مورد نظر خود را اعمال کنید.

تنظیمات ثبت نام در شبکه وردپرس

سایر تنظیمات شبکه نیز در همین قسمت قابل تنظیم هستند. در آخر ذخیره تنظیمات فراموش نشود.

شبکه مالتی سایت وردپرس امکانات بسیاری را در اختیار شما قرار خواهد داد. ما در این آموزش تنها نکات ضرروری جهت راه اندازی شبکه مالتی سایت را با هم مرور کردیم اما شبکه وردپرس امکانات بسیار زیادی دارد که با صرف مدت زمان مناسب میتوانید به خوبی به آنها تسلط پیدا کنید.

امیدوارم که از این آموزش لذت برده باشید.

دسترسی آسان به این مطلب لینک کوتاه :
QR Code For:  آموزش راه اندازی و تنظیم وردپرس چند سایته (شبکه وردپرس)
توضیحات محصول با بهره گیری از AI تولید شده و در برخی موارد ممکن است تا حدی با اطلاعات سایت رسمی متفاوت باشد.
شاید از اینها هم خوشتان بیاید!
147 دیدگاه
  1. تورج می گوید

    سلام و ممنون از آموزش. کامل بود. اما من به یه مشکلی خوردم. اون هم این که بعد از بالا کامل شدن تمام مراحل، صفحه index سایت رو که باز میکردم، هیچکدوم از لینکها کار نمیکرد. حتی صفحه 404 رو بالا نمی آورد و فقط ارورش رو میداد.

    1. MrCode می گوید

      سلام
      یا مراحل رو صحیح طی نکردید و یا اینکه در htaccess تون مشکلی وجود داره. البته این حدس هست و ممکنه موارد دیگه ای باشه.

      1. ali می گوید

        من هم به همین مشکل برخوردم
        پنل کاربرا ارور 404 میده ولی وبلاگ ساخته میشه ک اونم باز نمیکنه !!

  2. مرکز توزیع شارژ ارزان در کشور می گوید

    برای سایت های شرکت ونسی می خواهیم راه اندازی کنیم؛
    به نظر شما بهتر است با WP Network این کار را انجام دهیم یا با main wp ؟
    سپاس فراوان

    لطفا مرا از دیدگاه های بعدی آگاه کنید
    یا علی

    1. MrCode می گوید

      این دو موردی که فرمودید دو تا بحث کاملا جداگانه هستند. این مسئله در سایت main wp هم به وضوح توضیح داده شده. بنده نمیدونم نیازتون چی هست که بتونم نظری بدم.

  3. نوشین گلبازی می گوید

    محشر بود
    دست مریزاد
    دوهفته بود دنبال این بودم که آیا همچین امکانی می شه ایجاد کرد یا نه

    1. MrCode می گوید

      خوشحالم که آموزش برای شما مفید واقع شد.

  4. مرکز توزیع شارژ ارزان در کشور می گوید

    لطفا یک مقایسه بین این دو بذارید.
    مثلا اگر بخوایم یک سایت واحد با بخشها و امکانات متعدد راه اندازی کنیم چه کنیم ؟
    main wp ? wp network? یا قالب جدا برای دسته های مختلف؟
    یک راه حل بگید که برای سئو هم خوب باشه
    سپاس

    1. MrCode می گوید

      ببینید این دو مورد اصلا ارتباطی با هم ندارن که بخوایم بینشون مقایسه ای انجام بدیم.

      شبکه ی وردپرس مجموعه ای از وبسایتهاییه که همه زیر مجموعه ی یک سایت اصلی هستند و از تنظیمات / افزونه ها / قالب هایی که سایت اصلی براشون مجاز کرده استفاده میکنن. (مثلا مشابه سایت های وبلاگ دهی یا سایت های چند زبانه که با استفاده از شبکه وردپرس ایجاد میشن) در صمن تمامی سایت ها در یک شبکه ی وردپرس، روی یک هاست مشترک قرار دارن.
      main wp سیستم مدیریت چندین سایت کاملا مستقل، از طریق یک پنل هست. (که دائم مجبور نباشید برای مدیریتشون از این پنل به اون پنل برید …) در main wp سایتهای شما میتونن روی چندین سرور به صورت کاملا مجزا پراکنده شده باشن.

      این دو مورد کاملا جدا و بی ارتباط هستند.

      اگر میخواید یک سایت واحد راه اندازی کنید، خوب واقعا یک سایت "واحد" باید راه اندازی کنید و نیازی به هیچ یک از این دو ندارید.
      در نهایت اگر الزاما میخواید از یکی از این دو مورد استفاده کنید، برای یک سایت "واحد" هیچ نیازی به main wp ندارید.

  5. محمدرضا می گوید

    با سلام
    دوست عزیز می خواستم بدونم آیا میشه روی یک هاست دو تا سایت ورد پرسی با 2تا domain متفاوت ایجاد کرد؟

    1. MrCode می گوید

      سلام
      بله به شرطی که :
      1 – Addon دامین های هاستتون به پایان نرسیده باشه.
      2 – امکان ایجاد دو عدد دیتابیس داشته باشید
      3 – فضا و پهنای باند کافی برای نگهداری دو سایت بر روی هاست داشته باشید

  6. عارف شمس می گوید

    عالی بود واقعا ممنون

  7. جلال می گوید

    سلام توی بروز رسانی های بعدی وردپرس خود شبکه وردپرس هم اپدیت میشه ؟امکان داره تو بروز رسانی مشکلی بوجود بیاد ؟

    1. MrCode می گوید

      سلام
      مثلا چه مشکلی؟
      شما توی هر آپدیتی ممکنه مثلا با عدم تطابق قالب یا افزونه با ورژن وردپرس روبرو بشید ولی توی بروزرسانی من مشکلی به ذهنم نمیرسه که بوجود بیاد.

      1. جلال می گوید

        سلام . مشکلی نبود من نصبش کردم راضی هم هستم و فقط سوال دارم :
        تو قسمت اجازه ثبت نام و ایجاد سایت برای سایر کاربران : امکانش هست کاری کنیم که کاربر با ورود به دامنه اصلی و ساختن نام کاربری و بسورد به تمامی برتال ها وبلاگ ها با همان نام کاربری بتواند ورود بیدا کند ؟

        لطفا افزونه های کاربردی وردبرس شبکه را هم معرفی کنید ممنون

      2. MrCode می گوید

        سلام
        برای انجام همچین کاری احتمالا باید از افزونه های کنترل سطح دسترسی استفاده کنید. و البته طبعا کاربر اگر تبدیل به ادمین بشه به تمامی بلاگ ها دسترسی خواهد داشت.

  8. جلال می گوید

    سلام . من الان نام نویسی وبلاگ ها را غیر فعال کردم و در قسمت پایین و بعد از 4 گزینه انتخابی
    تنظیمات نام‌نویسی یک متن نوشته به صورت زیر :
    چنان‌چه نام‌نویسی/ثبت سایت غیرفعال است، مقدار ثابت NOBLOGREDIRECT را در پرونده‌ی wp-config.php روی یک نشانی تنظیم کنید٬ تا بازدیدکنندگان در صورت مراجعه به سایتی که وجود خارجی ندارد، به آن هدایت شوند.
    این تنظیم را چه زوری باید اعمال کنم ؟

    1. MrCode می گوید

      سلام

      کد زیر رو میزارید توی فایل کانفیگ وردپرس :


      define( 'NOBLOGREDIRECT', 'http://mrcode.ir' );

      بجای آدرس سایتی که من گذاشتم، شما آدرس دلخواهتون رو میزارید.

  9. Ali $arvary می گوید

    سلام و تشگر بابت آموزش شما
    من همه ی موارد رو تونستم انجام بدم ، به جز سری دوم "کد ها را در فایل .htaccess خود جایگزین همه ی قوانین موجود کنید"!
    چون توی home/public_html/ اصلا چنین فایلی موجود نبود و حتی رفتم سراغ اصل وردپرسی فارسی و توی فایل اصلی زیپ شده اش هم نبود!!!
    با این حال خودش logout شد و دوباره وارد شدم ، ظاهرا نصب شده و اوکیه ، اما آیا ما باید از طریق Cpanel دوباره توی پوشه ی ساب دامینی که ساختیم ، وردپرس فارسی رو نصب کنیم؟ (که البته من نصب کردم و تا اینجا گیری نداشت اما بدون نصب وردپرس این ارور رو داد:
    Internal Server Error
    The server encountered an internal error or misconfiguration and was unable to complete your request.
    Please contact the server administrator, webmaster@biz.sarvary.ir and inform them of the time the error occurred, and anything you might have done that may have caused the error.
    More information about this error may be available in the server error log.
    Additionally, a 500 Internal Server Error error was encountered while trying to use an ErrorDocument to handle the request.)
    یا اینکه نه احتیاجی به این کار نیست و خودش پیشفرض باید کار کنه؟
    ممنون میشم راهنماییم کنید.
    باز هم سپاس

  10. علی می گوید

    معذرت میدونم جای درستی نیست اما مجبور شدم در این پست بپرسم.
    مستر کد عزیز بنده یه دامین پارک کردم و تمام ادرس هاشم به دامین فعلی ریدایرکت کردم، اما نام همون دامنه رو که در گوگل سرچ میکنم در نتایج میاد وقتی روی ادرس کلیک میکنم کاملا درست به ادرس فعلی ریدایرکت میشه، مشکلی که دارم اینه که نمیخوام نام و نشونی از این دامین در گوگل باشه و در نتایج نیاد انگار اصلا ثبت نشده، مثلا همنام همین دامین با پسوند us رو سرچ کنم هیچ نتایجی برای این دامین نیست اما با پسوند خودم صفحه اول دامین در نتایج هست

  11. بهروز می گوید

    سلام من تمام کارارو به خوبی انجام دادم ولی وقتی یه سایت جدید و باز میکنم میخوام از قسمت سایت های من به پیشخوان اون سایت برم این ارورو میده لطفا راهنمایی کنید
    You don't have permission to access /wp-admin/ on this server.

    1. MrCode می گوید

      سلام
      اگر دارید از خود هاست forbidden میگیرید (که به نظر من خطای شما همینو میگه) یعنی یا سطح دسترسی فولدر ادمین اشتباهه که باید چک کنید مطابق فولدر های دیگه باشه و یا اینکه rule ای در فایل .htaccess دارید که از دسترسیتون به ادمین جلوگیری میکنه.

  12. جاوید می گوید

    سلام همه اقدامات رو انجام دادم و هم اکنون به صورت مولتی دو سایت دارم
    اما گزینه اضافه کردن پوسته یا همون تم ناپدید شده ! میروم داخل پوسته ها اما در بالای صفحه اضافه کردن پوسته دیگر وجود ندارد و پوسته های قبلی که ریخته بودم رو می بینم ! فکر میکنید مشکل از کجاست و چگونه حلش بکنم !؟

    1. MrCode می گوید

      سلام
      فقط از ادمین شبکه میتونید قالب و افزونه اضافه کنید. سایت های زیر مجموعه فقط اجازه ی انتخاب قالب هایی که توسط ادمین نصب شده باشه رو دارن.

      1. حامد می گوید

        سلام. من افزونه ها رو از ادمین شبکه اضافه میکنم و اونجا هم نشون میده ، ولی توی سایت زیرمجموعه نشون نمیده و نمیتونم از افزونه ها استفاده کنم.
        چند افزونه هم امتحان کردم.
        چه کنم ؟؟؟

      2. MrCode می گوید

        سلام
        این دو لینک رو ببینید :

        http://chrislema.com/plugins-in-wordpress-multisite/

        https://wordpress.org/support/topic/activating-plugins-in-multisite

  13. حامد می گوید

    حالا نمیشه شما فارسیشو بگی؟!

    1. MrCode می گوید

      لینکایی که بهتون دادم یکیش که یک مقاله ی طولانیه و اون یکی هم پر از پرسش و پاسخ و عیب یابیه … خدایی من توی یک کامنت چطوری اونارو بازگو کنم؟

      1. حامد می گوید

        بابت لینکا تشکر.
        دارم میخونم شون خوب توضیح داده.
        گفتم برا صرفه جویی زمان شاید یه توضیح کلی داشته باشید.
        بازم ممنون از سرعت پاسخگویی تون

  14. وحید محمدی می گوید

    سلام ببخشید امکانش نیست که روی چندتا دامنه ی متفاوت وردپرس رو شبکه کنیم؟

    1. MrCode می گوید

      سلام
      متوجه منظورتون نمیشم.

  15. جلال می گوید

    سلام میشه آموزش بازگرداندن به حالت قبل رو هم بگید ؟
    یعنی مالتی سایت را به وردبرس معمولی تبدیل کنیم .

    1. MrCode می گوید

      سلام
      از آموزش موجود در این لینک استفاده کنید :
      http://premium.wpmudev.org/blog/uninstall-multisite/

  16. تیموری می گوید

    سلام
    ببخشید مزاحم میشم
    می خواستم بدونم میشه طوری باشه که با ثبت نام کاربر در سایت شبکه ای وردپرس به صورت خودکار به چند قسمت دیگه به غیر از قسمتی که خود کاربر ایجاد میکنه هم دسترسی داشته باشه با تعیین سطح دسترسی برای قسمت های دیگه .
    با تشکر

    1. MrCode می گوید

      سلام
      باید از افزونه های مخصوص کنترل سطح دسترسی استفاده کنید.

  17. محسن می گوید

    برای ایجاد سایت چند زبانه با وردپرس شبکه ف سوال من اینه مثلا من میخواهم فارسی و انگلیسی و عربی رو داشته باشم
    کار شبکه رو انجام دادم و قسمتهای مربوط به عربی و انگلیسی رو ساختم
    حالا باید تو اون قسمت زبان وردپرس هم به همون زبان مورد نظر تغییر بدم ؟
    یا استایل rtl & ltr مشکل دار نمیشه
    با توجه به اینکه ادمین ممکنه از وردپرس فارسی استفاده کنه ، برای قسمت انگلیسی و عربی چه باید کرد ؟
    ممنون میشم توضیح بدید
    موفق باشید
    اموزشهخای شما فوق العاده ست گویا و کاربردی

    1. محسن می گوید

      دوست عزیز میشه بنده رو راهنمایی کنید در این مورد

  18. سلام می گوید

    سلام . من یکبار سایتم رو مولتی سایت کرده بودم و از اون حالت دراوردم . الان میخوام دوباره اینکار را بکنم .
    اما مشکلی که هست اینه که سایت برروی سابدامنه ایجاد میشه اما نمیتونم به قسمت مدیریت سایت مربوطه یزم و ریدایرکت میشه رو ادرس اصلی . کمک کنید.

  19. وحید می گوید

    سلام
    من با همین روش یک سایت درست کردم که در واقع برای چندزبانه بودن استفاده میکنم
    اما الان میخوام وقتی کاربر روی یک پیجی قرار دارد ، یک لینکی باشه توی صفحه که دقیقا ببره به همون پیج ولی با زبان دیگر
    چطوری میتونم انجامش بدم؟
    ممنون میشم اگه جواب بدین

  20. محمد می گوید

    درود بر شما و تشکر بابت پست خوبتون
    من دو سیستم وردپرس جداگانه روی هاستم نصب کردم،میخواستم بدونم میتونم با استفاده از این قابلیت این دو سیستم رو ادغام کنم تا هر دو از یک هسته وردپرس استفاده کنند؟
    ممنون

    1. MrCode می گوید

      چیزی که به نظر من میتونید انجام بدید اینه که شبکه رو راه بندازید، با استفاده از امکان برون ریزی/درون ریزی، دو تا سایت جداتون رو تبدیل به زیر مجموعه های شبکتون کنید.

  21. mah می گوید

    سلام وقتتون بخیر
    در ابتدا بابت این آموزش مفید تشکر میکنم.
    سوال من اینه که من طبق آموزش پیش رفتم و هیچ مشکلی هم ندارم و در حال حاضر میخوام قالب رو فعال کنم در مدیر شبکه
    از قالب صحیغه هم دارم استفاده میکنم که این قالب الان فعال هست اما طبق آنچه که من متوجه شدم با فعال کردن قالب در قسمت مدیریت کل دیگه نیاز نیست قالب رو برای تک تک ساب دامین ها فعال کرد
    منتها الان چیزی نمایش داده نمیشه و ساب دامین ها خالیه
    برای فعال کردن قالب برای ساب دامین ها چکار باید انجام داد
    http://s3.picofile.com/file/8214320542/a.PNG فعال بودن قالب در مدیر شبکه
    http://s6.picofile.com/file/8214320868/b.PNG عدم وجود قالب مورد نظر در ساب دامین
    دسترسی من کامل هست
    ی کتاب آموزشی هم دانلود کردم اما قسمت فعال کردن قالب ها کمی مبهم توضیح داده شده
    و ی مورد دیگه من در ابتدا سایتمو ساختم بعد مولتی سایت رو انجام دادم الان افزونه هام دیگه در قسمت پیشخوان سایت اصلی نمایش داده نمیشه چون برای مدیر شبکه فعالشون کردم و اونجا نشون داده میشه
    منتظر پاسخ شما هستم..

    1. mah می گوید

      سلام
      من کماکان منتظر پاسخ شما هستم…

      1. MrCode می گوید

        سلام
        من هم کماکان تصمیمی ندارم پاسخی بدم چون بعضی موارد نیاز به بررسی محیط مورد نظر داره و بدون بررسی، پاسخ دادن امکان پذیر نیست.

  22. mah می گوید

    مرسی از پاسخ کوبنده
    حالا ی سوال دیگه : آیا نیاز هست که داخل ساب دامین ها وردپرس رو نصب کرد بعد قالب و افزونه ها بصورت مشترک از امکانات شبکه که درست شده استفاده بکنه و دیگه نیازی به نصبشون نباشه
    مسئله من اینه که الان ساب دامینم بدون هسته وردپرس هستش و زمانیکه میزنم Index of / فقط نشون میده

    1. MrCode می گوید

      با توجه به توضیحی که دادید دو حالت ممکنه :

      1 – شما اصلا وردپرس رو شبکه نکردید.
      2 – آدرسی که میخواید روش بلاگ زیر مجموعه بزنید، نباید به صورت سابدامین از قبل ایجادش کنید. باید به عنوان بلاگ توی شبکه اضافش کنید. بر اساس توضیحتون شما اومدید سابدامین ساختید و نه بلاگ داخل شبکه.

      وقتی وردپرس شبکه شده باشه، امکاناتی که مدیر روی شبکه نصب میکنه و به کاربران اجازه ی استفاده میده، در اختیار کلیه زیر مجموعه های شبکه قرار میگیره و اصلا نیازی نیست چیزی مجددا در زیر مجموعه ها نصب بشه.

      1. mah می گوید

        مرسی از پاسخ
        اما شما رو ارجاع میدم به "1 – وارد کنترل پنل خود شوید و به بخش subdomain ها بروید.
        2 – مانند شکل زیر یک سابدامین با نام * برای خودتان ایجاد نمایید…."
        من دقیقا مو به مو همراه با آموزش شما پیش رفتم و الان مدیرشبکه رو در پنلم دارم
        خوب کمی واضح تر بگم
        من الان چند ساب دامین دارم که میخوام دوتاش از قالب اصلی پیروی کنه با توضیح شما من باید براش بلاگ درست کنم با عنوان همون ساب دامین مثلا about که در اصل میخوام بشه about.domainname.ir من اینکار رو انجام دادم اما با ادرس domainname.ir/about نمایش داده میشه (هر چند این مرحله برای من نمایش داده نشد [[[ در اینجا اگر مایل هستید آدرس سایت ها به شکل یک زیر دامنه از آدرس اصلی باشد باید sub-domains را انتخاب کنید و اگر مایلید آدرس دهی به صورت زیر فولدر باشد باید گزینه ی sub-directories را انتخاب نمایید. تنظیمات را تهیه کنید تا به مرحله ی بعد بروید و جزئیات شبکه از شما درخواست شود]]].)
        اما زمانیکه داخل قسمت مدیریت شبکه میرم ایجاد سایت جدید میزنم همین ادرس مورد نظر من about.abcit.ir رو ایجاد میکنه.
        اگر راهی باشه با شما در ارتباط بود بجز کامنت گذاشتن لطفا اعلام کنید متاسفانه انجمن های وردپرسی خیلی ضعیف و بی خوده و عملا بلا استفاده است تنها راه برقراری ارتباط همین کامنته
        ی درخواست:
        میشه مراحل بعدی همین مولتی سایت رو هم آموزش بدید 90% سایتها تا همین مرحله رو گفتند ادامه اش مهمتره
        و خیلی از مشکلات ما ها رو حل میکنه
        بخصوص اگر آموزش ویدئویی باشه
        بازم تشکر بابت آموزش و پاسخ ها

      2. MrCode می گوید

        با عرض شرمندگی فکر کنم شما کلا آموزش رو اشتباه برداشت کردید!
        سابدامین * واقعا یعنی یک سابدامین با آدرس ستاره!
        نه اینکه هر دفعه شما برید یک سابدامین جدید ایجاد کنید …

  23. Elahe می گوید

    سلام
    من یک سایت دو زبانه دارم که هرکدام قالب مجزای خود را دارند و با سرچی که کردم بهترین راه برای راه اندازی آن Multisite هستش حالا برای ساخت نسخه انگلیسی باید داخل پوشه en یک وردپرس جداگانه نصب کنم ؟

    1. MrCode می گوید

      سلام
      اگر بخواید دوباره جداگانه توی یک پوشه به نام en وردپرس نصب کنید که دیگه این مالتی سایت نمیشه دوست عزیز. مالتی سایت تعریفش این هست که شما یک هسته ی وردپرس دارید، ازش سایت زیرمجموعه میسازید.

  24. الیاس می گوید

    سلام وقت بخیر من دقیقا همین کار انحام دادم ولی subdomain سایت بالا نمیاد باید چیکار کنم لطفا راهنمایی کنید خیلی مهمه برام

    1. MrCode می گوید

      سلام
      این کامنتهای بالایی رو که توسط کاربری با نام "mah" ثبت شده و پاسخ های داده شده بهش رو بخونید. احتمالا دارید همون اشتباهو میکنید.

      1. elyas می گوید

        سلام دوباره من دقیق همین کار انجام دادم ولی وقتی از طریق مدیریت سایت میرم یک وبلاگ درست کنم اصلا صفحه برای من باز نمیشه
        This webpage is not available

        ERR_NAME_NOT_RESOLVED
        من حتی یک قالب به صورت پیشفرض براشون تعیین کردم بازم نمیشه اون کامن mah با موضوع من فرق داره

  25. elyas می گوید

    سلام وقت بخیر من وردپرس شبکه کردم ولی subdomain * قرار دادم ولی بازم وبلاگ میسازم بالا نمیاد چرا؟

    1. MrCode می گوید

      سلام
      چیزی که من میبینم شما رکورد ستاره رو ندارید. اگر از پنلی بجز سی پنل و پلسک استفاده میکنید، رکورد ستاره باید در سطح تنظیمات آپاچی هم براتون تعریف بشه در غیر این صورت صرفا با ساخت رکورد از طریق پنل نمیتونید چیزی که مد نظرتون هست رو راه بندازید :
      http://kb.vandahost.net/?p=440

      مد نظر داشته باشید که ممکنه صرفا لازم باشه صبر کنید تا رکوردتون کاملا ست بشه!

  26. ahmad می گوید

    با سلام
    میخواستم بدونم آیا امکانش هست که فروشگاه زیر مجموعه سایتو به این شکل نصب کرد و براش یه قالبه جدا رو هاست ریخت بطوریکه قالبه هاست با قالبه فروشگاه متفاوت باشه با توجه به پشتیبانی نکردن قالبه سایت از ووکامرس حتی با تمام کارایی که در رابطه با یکپارچه سازی قالب با ووکامرس انجام دادم و ادرسش مثلا بشه www.shop.domain.ir

  27. بهاره می گوید

    آموزشتون فوق العاده بود، ممنون.

  28. امید می گوید

    سلام ببخشید اگر کسی mod_rewrite روی سرورش نصب نباشه و مرحله ساب دامین و ساب دایرکتوری رو گذرونده باشه میتونه بعد از شبکه کردن وردپرس اینا رو تغییر بده
    ممنون میشم کمکم کنید چون به مشکل برخوردم سر این موضوع

  29. salman می گوید

    با سلام
    من یک سایت وردپرسی ( مالتی سایت ) برای مشتریم راه اندازیم کردم.
    کلیه مراحل رو طبق آموزش شما انجام دادم اما سایت فروشگاهی که در ساب دامین قرار دادم کار نمی کنه.
    مثل اینکه اصلا وصل نشده.
    اگه راهنماییم کنید ممنونم

    1. MrCode می گوید

      سلام
      عجیبه این اشتباه رو تقریبا همه مرتکب میشن.
      شما وقتی مالتی سایت میسازید دیگه نباید برید برای هر سایت تحت شبکه یک سابدامین درست کنید که …
      باید یک سایت توی شبکتون اضافه کنید.
      وقتی سابدامین جدا ایجاد کنید دیگه اینا ارتباطی به هم ندارن.

  30. رحمانی می گوید

    سلام و خسته نباشید خدمت مدیر محترم

    بنده می خواستم برای سایتم امکان دسته بندی استان وشهرستان ایجاد کنم که هر شهرستان از قالب اصلی استفاده کنه ولی محتویات و منویی با جزییات متفاوت داشته باشند(مثل اکثر سایت های تبلیغاتی) به نظر شما برای راحتی دسترسی به تنظیمات فقط از شبکه میشه استفاده کرد یا راه حل دیگه ای پیشنهاد میکنید؟ ممنون میشم راهنمایی کنید/تشکر

  31. علی می گوید

    بسیار عالی و کامل. خیلی متشکر از آموزش مفیذتون

  32. رفیعی می گوید

    سلام
    وقت به خیر.
    یه سوال داشتم. ممنون میشم راهنماییم کنید.
    چطور میشه یکی از سایت هایی که در وردپرس شبکه ایجاد کردیم رو حذف کنیم؟

    1. رفیعی می گوید

      جواب سوالم رو پیدا کردم. قسمت مدیر شبکه > سایت ها.
      یه سوال دیگه:
      بعد از ایجاد سایت، نمی تونم وارد صفحه ی پیشخوان بشم. صفحه ی mysite.ir/sub/wp-admin رو نمیاره!!
      آیا لازم نیست مجددا جایی وردپرس نصب کنم؟
      آخه این در واقع میره مسیر mysite.ir/sub/wp-admin رو چک میکنه و باید فایلی با نام wp-admin رو بخونه. درسته؟ من داخل هاست نگاه کردم. همچین فایلی نساخته!

  33. راض می گوید

    سلام . الان مدتیه برای کاربرانیکه جدید ثبت نام کرده اند ایمیل فعالسازی ارسال نیمگردد لطفا راهنمایی کنید

    1. MrCode می گوید

      سلام
      یه نگاهی به این آموزش بندازید شاید کمکتون کنه :
      http://mrcode.ir/?p=1865

  34. پارسا می گوید

    با سلام من مراحل رو رفتم ولی ازم نمیپرسه که ساب دامین باشه یا ساب داریکشن و خودش رو ساب داریکشن میاد چطور به ساب دامین تغییر پیدا میکنه
    ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. MrCode می گوید

      سلام
      من خودم تا حالا تغییر تو حالت آدرس دهی رو تست نکردم ولی میتونید از این آموزش استفاده کنید :
      https://premium.wpmudev.org/blog/change-wordpress-multisite-to-sub-directories-sub-domains/

      مجددا میگم من تست نکردم ولی وبسایت بالا، وبسایت مطرحی هست و معمولا آموزش های بسیار قابل اعتمادی داره.

  35. هانیه می گوید

    عالی بود

    برای سایت چند زبانه ، باید ورد پرس ها رو جدا و به همان زبانی که میخوایم نصب کنیم یا با افزونه مترجم !!
    قاطی کردم

    1. MrCode می گوید

      ممنون.
      تصمیم در این زمینه با خودتونه. ولی استفاده از افزونه های مخصوص این کار مثل wpml توصیه میشه :
      https://market.mrcode.ir/?p=5235

  36. سعید می گوید

    با سلام
    خسته نباشید
    میخواستم بدونم میشه:
    ما میخواهیم که چند تا ساب دامین داشته باشیم:با تم های جداگونه اما دیتاییس و اطلاعات کاربران یکی باشه.یعنی به طور مثال:
    سایت اصلی:site.com
    video.site.com
    learning.site.com
    را داشته باشیم و بخواهیم با این روش کاری کنیم که اگر کاربر توی video.site.com ثبت نام کرد بتونه توی site.com و learning.site.comهم لاگین کنه؟

    جامعیت داده ها مهمه واسمون.

    1. MrCode می گوید

      سلام
      اگر این مبحث رو دارید توی وردپرس شبکه اجرا میکنید، تا جایی که من اطلاع دارم، کاربرایی که توی یک سایت تحت شبکه ثبت نام میکنن، اصطلاحا network-subscibed هستن یعنی مشترک سراسر شبکه هستن. متاسفانه لینکی که این مطلب با توضیح کامل توش درج شده باشه پیدا نکردم ولی تا جایی که من اطلاع دارم، رفتار مشترکین در شبکه وردپرس به این صورت هست. حالا باز بهتره خودتون هم تست کنید.
      اما فرضا اگر بخواید سایت های جداگانه ای که تحت شبکه نیستن، بیس کاربریشون یکسان باشه و کاربراتون با یک ثبت نام به همشون دسترسی داشته باشن میتونید نگاهی به افزونه ی زیر بندازید :
      https://premium.wpmudev.org/project/wordpress-user-synchronization

  37. mrboogh می گوید

    با سلام من مراحل رو رفتم ولی ازم نمیپرسه که ساب دامین باشه یا ساب داریکشن و خودش رو ساب داریکشن میاد چطور به ساب دامین تغییر پیدا میکنه
    ممنون میشم راهنماییم کنید
    tnx

  38. امین فراست می گوید

    سلام
    من هر کاری می کنم در ورژن جدید وردپرس ، چند سایته یا وبلاگ دهی فعلا نمیشه .

    چرا ؟

    1. MrCode می گوید

      سلام
      "هر کاری میکنم" و "فعال نمیشه" عبارت های کلی و نامشخصی هستن و بر اساسشون نمیشه راهنمایی خاصی ارائه کرد متاسفانه. بهتره شرح بدید چه مشکلی دارید و منظور از فعال نمیشه چیه؟ مثلا خطایی دارید؟ مرحله ای رو نمیتونید جلو برید؟ و …

  39. فرشید می گوید

    سلام
    تا حالا صدبار میخواستم اینکارو انجام بدم ولی یه آموزش درست و حرفه ای نمیدیدم . دست شما واقعا درد نکنه .

    فقط من یک نکته ای را هم با اجازتون اضافه کنم چون خودم بهش برخوردم .
    وقتی شبکه میسازید هر کاربری میتونه یه وبلاگ ( سایت ) درست کنه مگر اینکه ثبت نام رو غیر فعال کنید که اونم منطقی نیست .
    به عبارتی اگه کسی ( چه عضو باشه و چه نباشه ) مثلا تایپ کنه aaa.domain.com بهش میگه سایت aaa موجود نیست اگه میخوای تو ثبت کن !!!

    اگه دوستان قصدشون مثل من وبلاگ دهی نیست باید این کد را هم به wp-config اضافه کنند ( اگر خودش اضافه نشده بود ) :

    define( 'NOBLOGREDIRECT', '' );
    و بعد بین ' ' آدرس مورد نظری که میخوان اگه کسی aaa.domain.com را زد به آنجا هدایت بشه را وارد کنند .

    باز هم ممنون

    1. MrCode می گوید

      سلام
      ممنون از شما.
      البته به این نکته در بخش "اجازه ثبت نام و ایجاد سایت برای سایر کاربران" اشاره کرده بودیم که چطور میشه از ثبت سایت توسط کاربران جلوگیری کرد.

  40. امیر می گوید

    با سلام.
    من تمام کارای که گفتین انجام دادم. سایت اصلی مشکلی نداره. ولی وقتی میخوام سایت جدید اضافه کنم دیگه وارد سایت جدید نمیشه
    The requested URL could not be retrieved

    While trying to retrieve the URL: http://subdomain.mysite.ir/wp-admin/

    The following error was encountered:

    Unable to determine IP address from host name for subdomain.mysite.ir
    The dnsserver returned:

    Name Error: The domain name does not exist.
    This means that:

    The cache was not able to resolve the hostname presented in the URL.
    Check if the address is correct.
    Your cache administrator is webmaster.
    میشه کمکم کنید

    1. MrCode می گوید

      سلام
      بر اساس خطایی که دریافت میکنید، به نظر میرسه از حالت سابدامین برای سایت های شبکه استفاده کردید.
      با توجه به این مسئله آیا سابدامین ستاره رو که در آموزش راجع بهش حرف زدیم، روی هاستتون ایجاد کردید؟

  41. مهران می گوید

    پس لینک دانلودش کو

    1. MrCode می گوید

      لینک دانلود چی؟!

  42. Masoud می گوید

    بازهم آموزش وب سایت شما به کمک من اومد. بسیار خوب و کامل بود.
    واقعا تشکر میکنم.

    1. MrCode می گوید

      ممنون از شما.
      انشالله موفق باشید

  43. np می گوید

    سلام؛ من از وردپرس شبکه استفاده میکنم؛ متاسفانه دچار یک مشکلی شدم؛ یکی از افزونه ها به درستی کار نمیکرد و آپدیت کردمش؛ الان در سایت اصلی به درستی کار میکنه ولی در سایت های دیگر که با سایت اصلی شبکه شدن و ساب دامین سایت اصلی هستن به درستی کار نمیکنه؛ میشه راهنماییم کنید؟

    +یه نکته ای بین صحبتهاتون دیدم ولی خب متوجه نشدم؛ وقتی شبکه میکنیم نمیتونیم سایت های شبکه مون ساب دامین سایت اصلی باشن؟ (البته نه اینکه بیایم مثله یه ساب دامین اضافه کنیم, از طریق افزودن سایت جدید اقدام کنیم)

    1. MrCode می گوید

      سلام
      اطلاعی در مورد سوال اولتون ندارم.
      در مورد سوال دوم اگر شبکه رو به فرم ایجاد وبلاگ روی سابدامین ها تنظیم کرده باشید، هر سایت جدیدی که به شبکه اضافه کنید بر اساس نام انتخابی روی یک آدرس به فرم سابدامین از دامنه اصلی در دسترس قرار میگیره.

  44. امین فراست می گوید

    سلام
    در دایرمت ادمین چطور می تونم اینرا راه اندازی کنم .
    اجازه ساخت زیر دامنه نمیده .

    1. MrCode می گوید

      سلام
      همونطور که در آموزش هم توضیح دادیم، شما در دایرکت ادمین به عنوان کاربر چنین دسترسی ای ندارید. باید ببینید اگر پشتیبان هاستینگتون اجازه ی استفاده از این امکان رو بهتون میدن، خواهش کنید ازشون که براتون تغییرات لازم رو اعمال کنند. معمولا از این کار با عنوان فعال کردن wildcard یاد میشه و معمولا یک هزینه ای رو بابت فعالسازیش باید بپردازید.

  45. navid می گوید

    ببخشید من همه کار هارو انجام دادم و سایتم هم ساخت ولی کاربر ها میتونن بینهایت وبلاگ بسازند و مشکل ساز هست راه حلش چیه که کاربرانم بتونن فقط یک وبلاگ بسازند

    1. MrCode می گوید

      برای محدود کردن هر کاربر تنها به یک بلاگ میتونید یه نگاهی به آموزش زیر بندازید :
      https://premium.wpmudev.org/forums/topic/multisite-only-allow-one-site-per-user

  46. sadra می گوید

    سلام اگه یک سایت دو زبانه بخواهیم این طوری بهتره یا ایجاد سابدامین و نصب مجدد وردپرس و همان تم با ظاهر یکسان. مثلا : example.com و fa.example.com
    از نظر سئو کدامیکی بهتر هستند ؟
    با تشکر ، ممنونم

    1. MrCode می گوید

      سلام
      هر یک از انواع آدرس دهی دارای مزایا و معایبی هستند. راهنمای انتخاب آدرس مناسب برای سایت چند زبانه رو میتونید در آدرس زیر مطالعه کنید :
      http://searchengineland.com/the-ultimate-guide-to-multilingual-and-multiregional-seo-157838

  47. احمد می گوید

    سلام و خسته نباشید
    من ساب دامین ساختم و وردپرس چند سایته رو همه مراحلش رو رفتم الان ورد پرسی که ساختم خودش رو نمیاره و میگه که فایل کانفینگ رو حذف کنید و روش اطلاعات از قبل موجوده اما با همون ورد پرس سایت جدید درست میکنم این مشکل و نداره و بدرستی کار میکنه.اگه امکانش هست ایراد کارم و بفرمایید و راهنماییم کنید

  48. vahid می گوید

    سلام
    من وردپرس شبکه را راه اندازی کردم الان دو قالب متفاوت هم داریم یکی شرکتی و دومی فروشگاه در وردپرس شبکه
    من میخواستم محصولات فروشگاه را در قالب شرکت هم داشته باشم ووکامرس هم نصبه در شبکه، چطور میتونم این دو را باهم ادغام کنم؟

  49. bernadette می گوید

    برای ساخت سایت چند زبانه استفاده از wpml بهتر است یا multisite استفاده کنم؟

    1. MrCode می گوید

      مزایا و معایب هر روش رو میتونید در این لینک مطالعه کنید :
      https://codex.wordpress.org/Multilingual_WordPress

  50. بهزاد می گوید

    با سلام و تشکر از مطل آموزشی شما

    من همه مراحل رو طبق آموزش انجام دادم ، بعد از ساختن ساب دامنه test.domain.com محتوای سایت رو بصورت خالی بازمیکنه بدون قالب و … فقط Index of /

    cgi-bin/
    دیده میشه ، آدرس مدیریت هم میزنم test.domain.com/wp-admin
    خطای file not found رو میزنه

    1. MrCode می گوید

      سلام

      یه اشتباهی که بنده میبینم اکثر افراد مرتکب میشن، اینه که فکر میکنن منظور از ساختن رکورد یا سابدامین * اینه که یه سابدامین با اسم مورد نظرشون بسازن. در حالی که اینطوری نیست. واقعا منظور اینه که یک رکورد با عنوان * بسازید نه هیچ اسم دیگه ای.
      بعد از طی مراحل و راه اندازی وردپرس شبکه، برای ساختن بلاگ جدید اصلا نیازی نیست شما برید و به صورت دستی سابدامین بسازید. همه ی کارهای مربوط به ساختن وبلاگ جدید پس از راه اندازی وردپرس شبکه، از طریق مدیریت و سیستم ثبت نام وردپرس قابل انجامه …
      در حال حاضر اشتباه شما هم همینه که یک سابدامین به صورت دستی به کنترل پنل هاستتون اضافه کردید و طبعا چون خالیه و فاقد محتواست، چیزی رو به شما نشون نمیده.

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.