آموزش سفارشی سازی فرمت های مجاز قابل بارگذاری در وردپرس

1

آموزش سفارشی سازی فرمت های مجاز قابل بارگذاری در وردپرس

احتمالا تا امروز برایتان پیش آمده که بخواهید فایلی را در رسانه وردپرس بارگذاری کنید ولی از بخت بد با پیام خطایی مشابه آنچه در زیر آمده روبرو شده باشید :

با عرض پوزش، این نوع پرونده به دلایل امنیتی مجاز نیست.

در آموزش امروز قصد داریم که نحوه رفع خطای فوق را برای شما شرح داده و به شما در تغییر و سفارشی سازی فرمت های قابل آپلود در وردپرس کمک کنیم. از شما دعوت میکنیم که در ادامه این مقاله با مسترکد همراه شوید.

بارگذاری چه پسوند هایی در وردپرس مجاز است؟
چرا نمیتوانیم هر فایلی با هر فرمتی را در وردپرس آپلود کنیم؟

به نقل از اسناد رسمی وردپرس، پسوند های مجاز جهت بارگذاری در وردپرس به شرح زیر هستند :

تصاویر با فرمت های jpg, jpeg, png, gif, ico
اسناد با فرمت های pdf, doc, docx, ppt, pptx, pps, ppsx, odt, xls, xlsx, psd
صوت با فرمت های mp3, m4a, ogg, wav
ویدیو با فرمت های mp4, m4v, mov, wmv, avi, mpg, ogv, 3gp, 3g2

با یک نگاه به آسانی مشخص است که جای بسیاری از فرمت ها در بین لیست فوق خالی است. بنابراین فرضا اگر قصد بارگذاری فایل هایی مانند اپلیکیشن با فرمت apk یا تصاویر با فرمت های svg, bmp یا webp و طبعا بسیاری از فرمت های دیگر را داشته باشید، در هنگام بارگذاری آنها در وردپرس با خطا مواجه خواهید شد.

دلیل اصلی غیر مجاز بودن بسیاری از این پسوند ها، وجود امکان سوء استفاده از آنهاست. یعنی فعال بودن امکان بارگذاری یک فرمت در سایت شما، ممکن است توسط افراد سودجو مورد سوء استفاده قرار گرفته و برای وبسایت شما خطر امنیتی ایجاد کند. در زیر به برخی از پسوند هایی که امکان سوء استفاده از آنها بسیار محتمل است را برای شما لیست کرده ایم :

تصاویر با فرمت های svg, bmp
اسناد با فرمت های psd, ai, pages
فرمت های شامل کد مانند css, js, json
فایل های ویدیویی با فرمت های .flv, .f4l, .qt

بنابراین پیش از اینکه به ادامه این آموزش و شرح نحوه تغییر فرمت های مجاز جهت آپلود در وردپرس بپردازیم اکیدا توصیه میکنیم که در این امر بسیار دقت کرده و خصوصا اگر اشخاص دیگری بجز شما، امکان بارگذاری فایل در سایت شما را دارند، با حصول اطمینان از اینکه واقعا به آپلود این فرمت جدید در سایت نیاز داشته باشید، اقدام به دنبال کردن این آموزش کنید و البته مثل همیشه پیش از انجام هر کاری از سایت خود بکاپ تهیه کنید.

تغییر فرمت های مجاز جهت آپلود در وردپرس از طریق افزونه

ساده ترین روشی که میتوانید از طریق آن، پسوند های قابل بارگذاری در وردپرس را سفارشی کنید، استفاده از افزونه WP Extra File Types است. پس از نصب و فعالسازی افزونه کافی است از منوی تنظیمات به زیر منوی Extra File Types مراجعه کرده، پسوند های جدید دلخواهتان را انتخاب و سپس تغییرات را ذخیره کنید.

تنظیمات افزونه Extra File Types

اگر هم پسوند دلخواه شما در لیست پسوند های افزونه موجود نیست، اصلا نگران نباشید، با استفاده از بخش Add Your Custom File Types میتوانید هر فرمت دلخواه دیگری را به فهرست اضافه کرده و از آن در سایت خود بهره بگیرید.

اضافه کردن فرمت مجاز دلخواه در وردپرس

مجاز کردن آپلود همه پسوند ها در وردپرس

هرچند انجام این کار را اصلا به شما توصیه نمیکنیم اما صرفا بد نیست بدانید که با یک خط کد بسیار کوتاه میتوان آپلود هر نوع فایلی را در وردپرس مجاز کرد. برای انجام این کار کافی است کد زیر را به فایل wp-config.php سایت خود اضافه کنید :

مجددا تاکید میکنیم که انجام این کار به دلایل امنیتی، اصلا توصیه نمیشود.

سفارشی سازی فرمت های قابل بارگذاری در وردپرس از طریق کد

و اما ابزار دیگری که در دسترس شماست، استفاده از فیلتر upload_mimes است. با بهره گیری از این فیلتر، علاوه بر مجاز کردن پسوند های جدید، میتوانید پسوند هایی که به صورت پیشفرض، مجاز و قابل بارگذاری هستند را نیز غیر فعال کنید. این کد را باید در فایل functions.php قالب خود یا افزونه ای که قبلا برای سایتتان ایجاد کرده اید قرار دهید. به کد زیر توجه کنید :

دقت کنید که کد بالا صرفا یک نمونه است و باید بر اساس نیاز شما سفارشی سازی شده و مورد استفاده قرار گیرد. همچنین بدیهی است برای استفاده از این روش باید علاوه بر پسوند فایل، از mime type آن را نیز اطلاع داشته باشید. برای آشنایی با انواع mime type روی اینجا کلیک کنید. راهنمای کامل فیلتر upload_mimes را میتوانید با کلیک روی اینجا در اسناد رسمی وردپرس مطالعه کنید.

نکته تکمیلی : هر چند کد بالا در راهنمای رسمی وردپرس درج شده ولی در تست ما اینطور به نظر میرسید که در برخی موارد، نتیجه دقیقا مطابق آنچه انتظار میرود نیست! اگر از این کد استفاده کردید، نتیجه کار خود را در بخش دیدگاه ها در پایین این مقاله با ما در میان بگذارید.

در پایان

در نظر داشته باشید که اگر قصد دارید فایلی را جهت دانلود توسط سایر کاربران در سایتتان بارگذاری کنید، شاید اصلا نیازی به سفارشی سازی فرمت های قابل بارگذاری در وردپرس نداشته باشید. میپرسید چطور؟ خوب کافی است به سادگی فایل مورد نظر را به حالت zip (فشرده) در آورده و سپس همین فایل را جهت دانلود سایر کاربران در سایتتان آپلود کنید. بله، علیرغم اینکه این فرمت در اسناد رسمی وردپرس در لیست فرمت های مجاز قابل بارگذاری در وردپرس ذکر نشده اما بارگذاری آن در سایت مجاز است و میتواند شما را از مقدار قابل توجهی دردسر جهت پیاده سازی آموزش های فوق، رها کند …. بنابراین در پایان باز هم ذکر میکنیم، پیش از انجام هر کاری دقیقا نیازهای خود را در نظر بگیرید، همیشه ممکن است راه حل بهتری پیدا شود!

دسترسی آسان به این مطلب لینک کوتاه :
QR Code For:  آموزش سفارشی سازی فرمت های مجاز قابل بارگذاری در وردپرس
توضیحات محصول با بهره گیری از AI تولید شده و در برخی موارد ممکن است تا حدی با اطلاعات سایت رسمی متفاوت باشد.
شاید از اینها هم خوشتان بیاید!
1 دیدگاه
  1. محمد می گوید

    نه کار نکرد

    سفارشی سازی فرمت های قابل بارگذاری در وردپرس از طریق کد

    کار نکرد…

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.