آموزش ساخت و استفاده از صفحه 404 سفارشی

1

آموزش ساخت و استفاده از صفحه 404 سفارشی

هرگاه کاربر در سایت شما سعی در دسترسی به محتوایی را داشته باشد که در سایت شما موجود نیست، با خطای 404 مواجه خواهد شد. حال ممکن است اشتباهی از سمت کاربر صورت گرفته باشد و یا مثلا آدرس صفحه ای توسط شما تغییر کرده و به محل دیگری انتقال داده شده باشد و یا حتی به طور کامل و برای همیشه از سایت حذف شده باشد. بنابراین به نحوی میتوان گفت که صفحات 404 محل از دست دادن مخاطبین سایت به شمار میروند مگر اینکه بتوانید این صفحات را به شکلی کاربردی، بهینه سازی و سفارشی کرده و کاربر را به سمت محتوای دیگری هدایت کنید.

در بسیاری از سایت ها مثل سایت های وردپرسی، معمولا صفحه 404 سفارشی از پیش تعبیه شده و در صورت درخواست محتوای ناموجود، به کاربر نمایش داده خواهد شد. اما فرضا اگر از سایتی استتیک استفاده کنید و یا اسکریپت سایت خود را از پایه طراحی کرده باشید، ممکن است سایت شما بجای صفحه 404 سفارشی، یک پیام خطای عمومی به نمایش در بیاورد. مانند تصویر زیر :

پیام خطای پیشفرض آپاچی

بر اساس اینکه وبسایت شما روی چه نوع وب سروری میزبانی میشود (مثلا لایت اسپید یا IIS و آپاچی) ممکن است شکل خطای بالا متفاوت باشد اما نقطه اشتراک تمامی این خطاهای پیشفرض این است که راهی جز ترک سایت شما در اختیار کاربر قرار نمیدهند. اینجاست که داشتن یک صفحه 404 سفارشی میتواند به شما کمک کند. مثلا شما میتوانید در صفحه 404 خود، لینک های دلخواه و یا حتی منوی سایت را در اختیار کاربر قرار داده و وی را به محلی مناسب هدایت نمایید بدون اینکه مخاطب خود را از دست داده باشید.

در آموزش کوتاه امروز نحوه تعریف و استفاده از صفحه 404 سفارشی با استفاده از htaccess را خواهیم آموخت. از شما دعوت میکنیم در ادامه این آموزش با مسترکد همراه شوید.

آموزش استفاده از صفحه 404 سفارشی

در ایجاد صفحات 404 not found سفارشی شما دو انتخاب پیش روی خود دارید. اگر تصمیم دارید محتوای html ساده ای را بجای خطای 404 به نمایش در بیاورید میتوانید به سادگی از کدی مشابه زیر استفاده کنید :

اگر کد بالا را در فایل htaccess سایت خود قرار دهید. نتیجه چیزی مشابه تصویر زیر خواهد بود :

نمونه صفحه 404 سفارشی ساده

اگر فایل .htaccess را در هاستتان پیدا نکردید، ابتدا از فعال کردن تنظیم نمایش فایل های مخفی در فایل منیجرتان اطمینان حاصل کنید. اگر این فایل در هاست شما وجود ندارد میتوانید این فایل را خودتان ایجاد کنید. در کد بالا با جایگزین کردن محتوای html دلخواه میتوانید عنوان، محتوا و لینک های دلخواه را به این صفحه اضافه کنید. اما واقعیت این است که این نوع تعریف صفحه 404 خیلی جالب و کاربردی نیست. بنابراین اگر تمایل دارید یک صفحه خطای کاملا حرفه ای برای کاربران سایت به نمایش در بیاورید بهتر است از روشی که در ادامه شرح داده میشود استفاده کنید.

خوب، در این مرحله قصد داریم بجای پیام 404 یک صفحه دلخواه را به کاربر نمایش دهیم. برای این کار ابتدا یک صفحه html یا php با نام 404 در محل نصب سایت خود ایجاد کنید. (معمولا public_html یا httpdocs) فرمت این صفحه به سایت شما و تصمیم خود شما بستگی دارد. اگر فقط قصد استفاده از کد html را دارید میتوانید از فایل html استفاده کنید.

بدیهی است که پس از ساخت این صفحه باید محتوای دلخواه خودتان را جهت نمایش در صفحه 404 در این فایل قرار داده و تغییرات را ذخیره کنید. پس از ساخت این صفحه و پر کردن آن با محتوای دلخواه، کافی است کد زیر را در فایل htaccess سایتتان قرار دهید :

اگر پسوند صفحه ای که ساخته اید چیزی بجز html است، باید پسوند فایلتان را در کد بالا جایگزین کنید. در ادامه اگر صفحه ای که در سایتتان موجود نیست را مورد دسترسی قرار دهید، محتوای صفحه ای که به تازگی جهت نمایش خطای چهارصد و چهار ایجاد نمودید برایتان به نمایش در خواهد آمد. طراحی این صفحه بر اساس محتوای فایل 404 ای که ایجاد کرده اید متفاوت خواهد بود. مثلا ممکن است تصویر خطا به شکل زیر باشد :

صفحه 404 پیدا نشد سفارشی

سفارشی کردن صفحه دیگر خطاهای رایج از جمله 500 و 403

جالب است بدانید که دیگر خطاهای رایج سایتتان را نیز میتوانید به همین شکل سفارشی کرده و برای نمایش آنها صفحات دلخواه را تنظیم کنید. برای این کار میتوانید مشابه آنچه در بالا ذکر شد، از کد زیر کمک بگیرید :

سخن پایانی

سفارشی کردن صفحات خطای سایت، از جمله صفحه خطای 404 – not found جزو موارد مهم در طراحی سایت به شمار میرود و جزو مواردی است که ابدا نباید از قلم بیافتد. اگر هنوز در سایت خود از صفحه 404 پیشفرض سرور بهره میگیرید توصیه میکنیم هرچه سریعتر جهت جلوگیری از، از دست دادن مخاطبین سایتتان، اقدام به سفارشی سازی این صفحه بنمایید. امیدواریم از آموزش کوتاه امروز استفاده کرده باشید.

دسترسی آسان به این مطلب لینک کوتاه :
QR Code For:  آموزش ساخت و استفاده از صفحه 404 سفارشی
توضیحات محصول با بهره گیری از AI تولید شده و در برخی موارد ممکن است تا حدی با اطلاعات سایت رسمی متفاوت باشد.
شاید از اینها هم خوشتان بیاید!
1 دیدگاه
  1. Hitroik می گوید

    واقعا ممنون عالی و قوی

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.