تاثیر سرعت سایت در سئو

0
تاثیر سرعت بارگذاری سایت در سئو

اهمیت سرعت بارگذاری سایت چیزی است که همه از آن صحبت کرده و بر اهمیت آن تاکید میکنند. این تاکید دائمی را میتوانید بین مقالات انواع سایت هایی که دستی در مبحث سئو دارند مطالعه کرده و یا حتی از زبان متخصصین گوگل نیز بشنوید. اما سوال اینجاست که آیا واقعا سرعت بارگذاری سایت در سئو موثر است؟ و اگر هست، تا چه اندازه حائز اهمیت است؟ اگر مایلید پاسخ این سوال را بدانید از شما دعوت میکنیم در ادامه با مسترکد همراه شوید تا به همراه هم تاثیر سرعت سایت در سئو را بررسی کنیم.

آیا سرعت بارگذاری سایت روی سئو تاثیر میگذارد؟

در ادامه به شرح کامل این موضوع خواهیم پرداخت اما اگر بخواهیم در یک کلمه پاسخ این سوال را بدهیم باید بگوییم بله! سرعت بارگذاری سایت شما در سئو و بالتبع تعداد ورودی هایی که از موتورهای جستجو (بخوانید گوگل!) دریافت میکنید، تاثیر خواهد گذاشت.

تاثیر سرعت بارگذاری سایت از دیدگاه کاربر

اگر بخواهیم از دیدگاه کاربران به این مسئله نگاه کنیم، زمانی که کاربری برای اولین بار وارد سایت شما میشود، سرعت بارگذاری سایت شما اولین و مهم ترین تاثیر را روی رابطه ی کاربر با سایت شما خواهد داشت. خصوصا وقتی کاربران با استفاده از دیوایس های موبایل وارد سایت شما شوند، انتظار دارند که سایت در کمتر از 3 ثانیه قابل بارگذاری باشد و معمولا پس از این زمان، اگر سایت هنوز بارگذاری نشده باشد، آن را ترک خواهند کرد. این در حالی است که بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط گوگل، به طور متوسط بارگذاری یک سایت در موبایل حدود 15 ثانیه به طول می انجامد!

جالب است بدانید که وقتی افراد مجبور شوند برای بارگذاری یک سایت بیش از اندازه متنظر بمانند، به طور واقعی دچار استرس خواهند شد! مقدار این استرس حتی از تماشا کردن یک فیلم ترسناک یا حل کردن یک مسئله ی دشوار ریاضی نیز برای آنها بیشتر است. پس همانطور که میبینید، انتظار طولانی برای بارگذاری سایت شما میتواند به سادگی کاربران را نا امید کرده و برای همیشه از سایت شما براند.

تاثیر سرعت بارگذاری سایت از دیدگاه گوگل

تاثیر مستقیم سرعت بارگذاری سایت در رتبه ی سایت شما در گوگل، چیزی است که خود گوگل هم بارها به آن اشاره کرده است. گوگل علاقه ای به نشان دادن سایت های کند در نتایج جستجوی خود ندارد. البته در این جا به این نکته هم باید اشاره کنیم که وقتی یک سایت به حد کافی سریع است، سریع تر کردن آن تاثیری در کسب رتبه ی بهتر در نتایج جستجوی گوگل نخواهد داشت. فقط وبسایت های کند هستند که در رابطه با این مسئله تحت شعاع قرار میگیرند و برای پدیدار شدن در نتایج جستجوی گوگل و کسب رتبه ی مناسب، میبایست بهینه شوند. خصوصا در جستجو هایی که با موبایل انجام میشوند، گوگل برای سرعت سایت های نمایش داده شده در نتایج اهمیت ویژه ای قائل است.

خزیده شدن سایت توسط موتورهای جستجو

خزیده شدن یا crawl عملی است که در آن موتور جستجو با ربات مربوط به خود، سایت شما و کلیه ی زیر شاخه ها و بخش های آن را مورد بررسی قرار داده و برای بانک اطلاعاتی خود ایندکس میکند. هر چه سایت شما سریعتر باشد، ربات ها بهتر و راحت تر قادر به خزیدن آن خواهند بود.

بنابراین لازم است که ساختار وبسایت خود را همیشه مرتب نگاه دارید و اگر محتوایی در آن فاقد ارزش و بلااستفاده است در صورت امکان آن را حذف کنید. حتی شاید لازم باشد پلن هاستینگ خود را ارتقا دهید که سایتتان قادر به تحمل بار بیشتری باشد. هر چقدر که سایت شما بزرگتر باشد، تاثیر بهینه سازی و افزایش سرعت در آن بهتر قابل مشاهده بوده و پر رنگ تر خواهد بود.

سرعت بارگذاری سایت شما در crawl rate و crawl budget تعیین شده از طرف گوگل موثر بوده و هر سرعت بارگذاری آن بالاتر باشد، خزیده شدن آن توسط بات گوگل بهتر، سریعتر و مکرر تر خواهد بود.

افزایش نرخ تبدیل و کاهش بانس

اگر نمیخواهید مشتریان خود را از دست بدهید و شاهد این باشید که مشتریان بالقوه ی شما بجای سایت شما به سایت رقبایتان مراجعه میکنند، باید به سرعت بارگذاری سایت خود اهمیت ویژه ای بدهید. وقتی سایت شما کند باشد، کاربران معمولا پس از بازدید اول آن را ترک خواهند کرد و اینگونه است که bounce rate سایت شما بالا میرود که این امر اصلا چیز خوبی برای سایتتان به شمار نمیرود. بهینه سازی سایت و بهبود تجربه ی کاربری نه تنها نرخ بانس سایتتان را کاهش خواهد داد بلکه به همان نسبت هم میتواند باعث افزایش نرخ تبدیل و افزایش سود دهی سایت شما شود.

جمع بندی

در پایان به شما توصیه میکنیم که برای سنجش سرعت سایت خود فقط و فقط به اعداد و ارقام توجه نکنید. نیازهای مخاطبین خود را به خوبی بسنجید و سایتتان را بر اساس نیازهای گروهی که تصمیم به ارائه ی خدمات به آنها دارید بهینه سازی کنید. مثلا در نظر بگیرید که کاربران شما از چه اینترنتی و با چه سرعتی استفاده میکنند و بر همین اساس وبسایتتان را به نحوی تغییر دهید که بتواند پاسخگوی نیازهای کاربر باشد. در آخر هم برای تست نحوه ی بارگذاری و سرعت سایتتان میتوانید به PageSpeed Insights یا WebPageTest.org مراجعه کنید.

امیدواریم که پاسخ خود را در این مقاله یافته باشید و محتوای مقاله برای شما مفید بوده باشد.

دسترسی آسان به این مطلب لینک کوتاه :
QR Code For:  تاثیر سرعت سایت در سئو
توضیحات محصول با بهره گیری از AI تولید شده و در برخی موارد ممکن است تا حدی با اطلاعات سایت رسمی متفاوت باشد.
شاید از اینها هم خوشتان بیاید!
ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.