دانلود قالب وردپرس, دانلود قالب HTML, دانلود افزونه, آموزش

راهنمای کامل تنظیمات افزونه Yoast SEO قسمت اول

217

راهنمای کامل تنظیمات افزونه WordPress SEO by Yoast قسمت اول

این روز ها همه به نحوی تلاش میکنند که سئوی سایت خود را بهبود بخشیده و به این وسیله کاری کنند که سایتشان در نتایج بالاتر جستجو نمایان شود. در این میان هم حتما دیده اید که بسیاری از سایت ها و شرکت ها (اعم از معتبر و نامعتبر) پول بسیار خوبی از طریق ارائه خدمات سئوی سایت، در می آورند و روزگار حسابی به آنها ساخته است! اما خوب واقعیت این است که شاید در 80 درصد موارد، شما بتوانید دقیقا همان کاری که آنها قرار است برای شما انجام دهند را خودتان به سادگی انجام دهید. در همین راستا مسترکد تصمیم گرفته که مطالب مربوط به سئوی در-صفحه یا اصطلاحا On Page SEO را در قالب 3 مقاله ی جداگانه و کاملا قابل فهم، به همراه شما مرور کند.

برای اینکه بتوانیم با سادگی هرچه بیشتر به هدفمان نزدیک شویم، من افزونه ی قدرتمند و محبوب Yoast SEO که قبلا با نام WordPress SEO by Yoast شناخته میشد را برایتان در نظر گرفتم که خودم هم بسیار از آن راضی هستم و تاثیرات عالی آن را بار ها در سئوی سایت ها مشاهده کرده ام. بنابراین بخش اول این مقاله را با آشنایی با قسمت های مختلف این افزونه و اعمال برخی از تنظیمات لازم روی آن شروع میکنیم و در قسمت های بعدی سعی میکنیم به مفاهیم حرفه ای تر سئو پرداخته و موضوع را باز تر کنیم تا جایی که شما به طور کامل با تنظیمات این افزونه و تاثیرات آن روی جوانب مختلف سئوی سایتتان آشنا شوید و خودتان همه چیز را در دست بگیرید.

پاسخ به یک سوال : سئو چیست و چرا اهمیت دارد؟

بهینه‌سازی موتور جستجو (به انگلیسی: ‎Search engine optimization (SEO)‎) که گاهی در فارسی به آن سئو گفته می‌شود عملیاتی است که برای بهبود دید یک وب‌گاه یا یک صفحهٔ وب در صفحه نتایج موتورهای جستجو که می‌تواند طبیعی و یا الگوریتمی باشد، می‌گویند. این یکی از روش‌های بازاریابی موتور جستجو است. به صورت کلی وب‌گاه‌هایی که دارای بالاترین مکان و بیشترین تکرار در صفحهٔ نتایج موتورهای جستجو باشند، بازدیدکنندهٔ بیشتری از طریق موتورهای جستجو به دست می‌آورند.برای وبمسترها یکی از عوامل مهم و حیاتی بدست اوردن کاربران جدید از موتورهای جستجو و بخصوص گوگل می باشد.

مهمترین هدفی که سئو آن را دنبال میکند، هدایت بازدید کننده هدفمند به سایت شما به صورت رایگان است. کمتر روش بازاریابی اینترنتی به صورت رایگان پیدا خواهید کرد که افرادی را به سمت سایت شما هدایت کند که قصد خرید کالا و خدمات سایت شما را دارند. گوگل نه تنها چنین کاری انجام می دهد بلکه آنها را زمانی که به سایت شما هدایت می کند که در مرحله تصمیم گیری برای خرید هستند و بنابراین بازدهی سئو بیشتر از تمام روش های تبلیغاتی دیگر است.

 

و یک سوال دیگر : چرا Yoast SEO را انتخاب کردیم؟

این افزونه در عین اینکه تنظیمات خود را در ساده ترین و قابل فهم ترین حالت برای کلیه ی کاربران، اعم از حرفه ای و تازه کار، نگه داشته است، کلیه ی تنظیمات مهم و اصلی برای رسیدن به سئوی هرچه بهتر را در اختیار کاربران وردپرسی قرار میدهد. از طرفی قدرت این افزونه به سادگی با ارزیابی سئوی سایت هایی که از آنها استفاده میکنند قابل بررسی است. یک نکته که درباره این افزونه دوست دارم این است که سعی میکند کاملا به روز باشد (مثلا در حالت پیشفرض اثری از تنظیمات کلمات کلیدی در آن به چشم نمیخورد). و یک نکته ی مهم دیگر اینکه این افزونه حاصل تلاش های Joost de Valk است که خودش کاملا در این زمینه مجرب بوده و کارهای قدرتمندی را در شناسنامه ی خود دارد. فکر میکنم همین دلایل برای انتخاب این افزونه کافی باشد.

و اما اصل مطلب …

برای شروع ابتدا افزونه ی Yoast SEO را بر روی سایتتان نصب کرده و آن را فعال کنید. بعد از اینکه این افزونه را فعال کنید، منوی جدیدی با عنوان “سئو” یا “SEO” (بسته به اینکه افزونه شما ترجمه شده باشد یا نه) به منو های کناری ناحیه مدیریت وردپرستان اضافه خواهد شد. (مانند تصویر زیر)

سئو

توجه : اگر همه ی زیرمنو هایی که در تصویر بالا دیده میشود را در منوی سئو مشاهده نمیکنید، پیش از هر کاری ابتدا به زیرمنوی پیشخوان مراجعه کرده و به تب قابلیت ها بروید. سپس تنظیم مربوط به “تنظیمات پیشرفته برگه” را فعال کرده و تغییرات را ذخیره کنید تا سایر منوهایی که در تصویر بالا مشاهده میکنید نیز برای شما به نمایش در بیایند.

پیکربندی سریع افزونه سئوی yoast

ساده ترین روش برای تنظیم افزونه سئوی yoast استفاده از پیکربندی سریع است. با استفاده از این امکان میتوانید با طی کردن مراحل یک ویزارد ساده، اکثر بخش های اصلی افزونه را در سایت خود تنظیم کنید. برای استفاده از پیکربندی سریع، پس از نصب افزونه، وارد منوی پیشخوان شده و سپس به تب عمومی بروید. در این تب در قسمت “پیکربندی سریع” روی دکمه “باز کردن پیکربندی سریع” کلیک کنید تا ویزارد مربوطه برای شما به نمایش در بیاید.

پیکربندی سریع افزونه سئوی yoast

پس از نمایش ویزارد پیکربندی سریع، مراحل را مانند زیر طی کنید (در پایان هر مرحله روی دکمه بعدی کلیک کرده و به مرحله بعد بروید):

  1. در این صفحه برای ادامه روی دکمه پیکربندی Yoast SEO کلیک کنید تا مراحل تنظیم افزونه آغاز شود.
  2. در بخش محیط، بر اساس اینکه سایت شما در چه شرایطی در حال اجراست، گزینه مناسبی را انتخاب کنید. مثلا اگر سایت شما یک سایت تستی در محیط لوکال است، میتوانید گزینه توسعه را انتخاب کرده و در صورتی که سایت شما یک سایت واقعی بوده و برای تست ایجاد نشده میتوانید گزینه اول که در حال حاضر به صورت “عمل” (!) ترجمه شده را انتخاب کنید.
  3. در این مرحله درباره نوع نوشته های سایت از شما پرسش میشود. در اینجا لازم است که زمینه فعالیت سایت خود را مشخص کنید. مثلا باید مشخص کنید که سایت شما یک سایت تجاری، یا فروشگاهی یا شخصی و … است.
  4. در این قسمت در مورد شخصی یا شرکتی بودن سایت از شما سوال شده که باید بر اساس نیاز خود یکی را انتخاب کنید. اگر شرکت را انتخاب کنید لازم است که نام و لوگوی شرکت را ارائه دهید و در صورت انتخاب شخص لازم است نام خود را در تنظیمات افزونه وارد نمایید.
  5. در این مرحله میتوانید آدرس پروفایل های خود در شبکه های اجتماعی مختلف را وارد کنید.
  6. در این مرحله باید مشخص کنید که کدام یک از انواع نوشته شما باید توسط گوگل قابل مشاهده باشند. در قسمت های بعدی در این رابطه توضیحات بیشتری ارائه خواهیم کرد اما به طور کلی نیازی نیست تغییر خاصی در گزینه های این بخش اعمال کنید مگراینکه دقیقا هدف مشخصی داشته باشید و بدانید که میخواهید چه کاری و به چه دلیلی انجام دهید.
  7. در این قسمت باید مشخص کنید که وبسایت شما چند نویسنده دارد.
  8. در قسمت بعد در صورت تمایل میتوانید سایت خود را به کنسول جستجوی گوگل (وبمستر) متصل کنید. برای انجام این کار باید کد تایید سایت خود را که از کنسول جستجو دریافت کرده اید، به افزونه ارائه کنید.
  9. در قسمت تنظیمات عنوان، ابتدا نام سایت را وارد کرده و سپس تعیین کنید که چه علامتی نام سایت را از توضیحات آن جدا کند. در اینجا محدودیت خاصی وجود ندارد و شما میتوانید بر اساس سلیقه و نیاز خود، علامتی که برای شما جالب تر است را انتخاب کنید. البته انتخاب خط تیره که به صورت پیشفرض نیز توسط افزونه انتخاب شده است، مرسوم تر است.
  10. در این مرحله اگر مایلید اخبار یوست را دریافت کنید، میتوانید نام و ایمیل خود را ارائه داده و جهت ثبت اطلاعات روی دکمه ثبت نام کلیک کنید.
  11. این مرحله حاوی برخی اطلاعات تبلیغاتی و تجاری است که تاثیری در تنظیم افزونه ندارد.
  12. رسیدن به این مرحله به مفهوم اتمام مراحل تنظیم سریع است. حالا کافی است روی بستن کلیک کنید تا تنظیمات اعمال شده و همه چیز به پایان برسد.

تبریک میگوییم! اگر به دنبال روشی ساده بودید که فقط موارد اصلی را پوشش دهد، کار شما در اینجا به پایان رسیده. اما اگر مایلید همه چیز را تحت کنترل بگیرید، با همه بخش های افزونه آشنا شوید و بتوانید همه چیز را به طور کامل، به دلخواه خود تنظیم کنید، کافی است در ادامه این آموزش با ما همراه شوید تا با هم، همه چیز را به طور مفصل بررسی کنیم. در ادامه به شرح بخش های مختلف افزونه میپردازیم.

Dashboard یا پیشخوان

وقتی روی این منو کلیک کنید، مستقیما به Dashboard یا اصطلاحا پیش خوان افزونه هدایت خواهید شد. بخش پیش خوان از چند تب تشکیل شده که هریک دارای تنظیمات و بخش های مربوط به خود هستند.

تب پیش خوان : تب اول که خود پیش خوان را به نمایش میگذارد، یک سری اطلاعات در رابطه با وضعیت سئوی سایت شما و پیشنهادهایی برای بهبود آن به شما ارائه میکند. در اینجا در بخش Problems اگر مشکلی در رابطه با تنظیمات سئوی سایت مشاهده شده باشد، مشکل یا مشکلات مربوطه به شما گوشزد خواهند شد.

داشبورد yoast seo - پیشنهادهایی برای بهبود و رفع مشکلات سئو

این صفحه ممکن است برای هر نفر شکل خاصی داشته باشد اما همانطور که در بالا میبینید، برای هر مشکلی که در بخش Problems بیان شود و یا هر پیشنهادی که در بخش Improvements به نمایش گذاشته شود، لینکی ارائه شده که با دنبال کردن آن میتوانید مشکل مربوطه را برطرف کرده و یا پیشنهاد ارائه شده را عملی کنید. مثلا در تصویر بالا به ما گفته شده که نباید از شعار پیشفرض وردپرس استفاده کنیم. (یک سایت دیگر با وردپرس فارسی!) بنابراین در هر مورد کافی است روی لینک ارائه شده کلیک کنید تا به محلی که میتوان اصلاحات لازم را اعمال کرد هدایت شوید و تنظیمات دلخواه خود را ارائه کنید. همچنین اگر مایل نیستید این هشدار ها توسط افزونه به شما یادآوری شوند، میتوانید در جلوی هر یک روی دکمه ضربدر کلیک کنید. در این حالت دکمه ضربدر جای خود را به آیکن چشمی که روی آن خط کشیده شده است خواهد داد به این مفهوم که این هشدار دیگر به شما یادآوری نمیشود.

تب عمومی : این تب نیز شامل تنظیمات خاصی نیست. در بخش Introduction Tour با کلیک روی دکمه شروع تور میتوانید با بخش های مختلف افزونه آشنا شوید. در بخش Latest Changes با کلیک بر روی دکمه مشاهده تغییرات، به صفحه ای که آخرین تغییرات افزونه را در نسخه جدید به نمایش در می آید هدایت خواهید شد. و در بخش آخر که Restore default settings است در صورتی که احیانا فکر میکنید تنظیمات افزونه به هر دلیلی بهم ریخته میتوانید با کلیک بر روی دکمه برگرداندن تنظیمات به حالت پیشفرض، همه چیز را به حالت اول برگردانید.

تب اطلاعات شما : در این تب میتوانید برخی اطلاعات هویتی سایت را تنظیم کنید.

تب اطلاعات شما در داشبورد افزونه سئوی یوست

در بخش نام وبسایت میتوانید نامی که مایلید وبسایت با آن در نتایج جستجو به نمایش در بیاید را وارد کنید. در صورتی که این بخش را تغییر ندهید، در نتایج جستجو از عنوان سایت شما استفاده میشود که منطقا ارجحیت دارد. و اما در مورد نام جایگزین به تصویر زیر توجه کنید :

تنظیم نام جایگزین در افزونه سئوی یوست

در بخش هایی که دور آنها خط کشیده ایم، به طور معمول گوگل آدرس سایت را به نمایش میگذارد، پر کردن نام جایگزین میتواند به شما در تغییر این رفتار و رسیدن به نتایجی مانند نتایج بالا کمک کند. اما توجه داشته باشید که عملا اعمال هیچ نوع تغییری در دو فیلد ذکر شده ندارید و میتوانید آنها را در حالت پیشفرض خود باقی بگذارید.

در بخش بعدی تنظیمات میتوانید انتخاب کنید که این سایت متعلق به یک شخص است یا شرکت. اگر شرکت را انتخاب کنید به شما اجازه داده میشود که نام شرکت را وارد کرده و لوگوی شرکت را بارگذاری کنید و اگر شخص را انتخاب کنید لازم است که نام شخصی که سایت به او تعلق دارد را ارائه بدهید.

تب ابزارهای وب مستر : وقتی وبسایت خود را در موتورهای جستجوی مختلف ثبت میکنید، آنها کد تایید خاصی را جهت اطمینان از تعلق سایت به شما در اختیارتان قرار میدهند که باید کد مربوطه را در سایت خود قرار دهید تا مالکیت سایت توسط شما تایید شود.

ابزارهای وب مستر افزونه سئوی یوست برای وردپرس

در این بخش شما میتوانید کد متایی که توسط Bing، گوگل و Yandex به شما ارائه میشود را قرار داده و به این شکل سایت خود را تایید کنید.
همچنین در اینجا بخشی را با عنوان OnPage.org مشاهده میکنید. در صورتی که این تنظیم را فعال کرده و آن را در حالت Enabled قرار دهید، سایت شما توسط onpage.org بررسی میشود تا از قابل ایندکس بودن آن توسط موتور های جستجوی اطمینان حاصل شود و در صورتی که در این زمینه مشکلی وجود داشته باشد، این مسئله به شما اطلاع داده خواهد شد. سپس برای پیدا کردن دلیل دقیق مشکل میتوانید در سایت مربوطه عضو شده و دلایل احتمالی این مسئله را بررسی کنید.

تب امنیت : در این بخش تنها یک تنظیم به چشم میخورد. فعال کردن این تنظیم، باعث میشود که بخش مربوط به تنظیمات noindex کردن نوشته ها در باکس تنظیمات Yoast Seo در نوشته ها و برگه های وردپرس فعال شود. توجه داشته باشید که مدیران که بالاترین سطح کاربری وردپرس هستند، خودشان به تنظیمات این بخش دسترسی کامل دارند و فعال کردن این گزینه در تب تنظیمات منجر به در دسترس قرار گرفتن تنظیم مربوطه برای سایت کاربران سیستم از قبیل نویسندگان و … خواهد شد. دلیل اینکه این تنظیم در تب امنیت قرار گرفته این است که تغییر تنظیمات بخش مربوطه در نوشته ها و برگه ها میتواند در سئوی سایت شما مشکل ایجاد کند و در صورتی که شخصی بدون داشتن اطلاعات لازم و تنها از سر کنجکاوی تغییری در این تنظیمات اعمال کند، این مسئله برای شما نتایج مطلوبی در بر نخواهد داشت. بنابراین تنها در صورتی که واقعا میخواهید چنین تنظیمی را در اختیار کاربرانی بجز مدیران سایت قرار دهید، این گزینه را فعال کنید.

پس از اعمال تنظیمات دلخواه در این بخش ها، روی دکمه ذخیره تغییرات کلیک کنید تا تغییرات شما ذخیره شوند.

عنوان ها و متاها (Titles & Metas)

می رسیم به نفر بعدی این لیست. عنوان ها و متاها منویی است که دقیقا در زیر منوی پیشخوان یا داشبورد در دسترس شما قرار گرفته. تنظیماتی که در این ناحیه در اختیار شما قرار میگیرند به شما کمک میکنند تا برای تمامی قسمت های سایت خود، عناوین و متا هایی مناسب انتخاب کنید. البته تقریبا کلیه ی تنظیماتی که در رابطه با عناوین و اطلاعات متا در این بخش وارد میکنید، بعدا در بخش های مختلف وردپرس، مانند نوشته ها، دسته ها و … قابل بازنویسی و تغییر هستند. در واقع شما با تعیین این مقادیر در این بخش، صرفا مقادیر پیشفرض هر ناحیه را تعیین میکنید تا در صورتی که زمانی یادتان رفت این اطلاعات را در بخش های مربوطه پر کنید، همیشه اطلاعات لازم برای استفاده و جلوگیری از افت سئوی سایت شما موجود باشند.

عنوان ها و متاها (Titles & Metas)

اجبار به بازنویسی عنوان ها یا Force Rewrite Titles : از آنجایی که ممکن است ساختار head و خروجی عنوان در بعضی از قالب ها با تنظیمات افزونه هماهنگی کامل نداشته باشد، این گزینه به شما کمک میکند تا سیستم را مجبور کنید حتما از تنظیماتی که در افزونه اعمال کرده اید استفاده کند. این گزینه را به صورت پیشفرض فعال نگه میداریم.

 

جدا کننده عنوان : در اینجا میتوانید انتخاب کنید که چه علامتی عنوان سایت شما را از توضیحات سایت یا عنوان صفحات جدا کند. معمولا انتخاب خط تیره یا dash که به طور پیشفرض هم مورد انتخاب قرار گرفته، تنظیم مناسبی به نظر میرسد ولی طبعا میتوانید بر اساس نیاز خود نماد دیگری را برای این کار برگزینید.

Readability analysis : در باکس مربوط به تنظیمات سئو در نوشته ها و برگه های شما تبی با نام Readability یا خوانایی مشاهده میشود که نوشته را از لحاظ فاکتورهای مختلفی همچون طول پاراگراف ها، استفاده از عناوین و سرخط های مناسب و … بررسی کرده و به شما اعلام میکند که آیا این نوشته خوانایی مناسبی برای کاربران شما خواهد داشت یا خیر. در صورتی که مایل نیستید این تب را مشاهده کنید میتوانید آن را در اینجا غیر فعال کنید.

Keyword analysis : مانند بخش قبلی، غیر فعال کردن این بخش نیز منجر به غیر فعال شدن تب Keyword در باکس تنظیمات افزونه در نوشته ها و برگه ها خواهد شد.

در پایان هم وقتی کارتان تمام شد، ذخیره ی تغییرات فراموش نشود.

تنظیمات خانه (Home)

حالا که کارمان در این تب به اتمام رسیده، روی تب خانه کلیک کنید تا با هم تنظیمات را ادامه دهیم. همانطور که از نام این بخش کاملا مشخص است، این بخش تنظیمات مربوط به صفحه اصلی وبسایت شما را در بر میگیرد. نکته ای که در این رابطه وجود دارد این است که اگر وبسایت شما از یک “برگه خاص” برای صفحه اصلی استفاده کرده باشد و یا برای نوشته های خود از برگه ای مجزا استفاده کنید، برای اعمال تنظیمات سئو باید به همان برگه ها مراجعه نمایید و در این حالت در تب خانه، تنظیمی مشاهده نخواهد کرد.

تنظیمات خانه (Home)Title Template یا قالب عنوان : در این بخش میتوانید یک عنوان 70 کارکتری برای وبسایت خود وارد کنید. این عنوان میتواند ترکیبی از نام سایت شما و مثلا یک شعار یا یک توضیح کوتاه باشد. مثلا : مسترکد – مرجع آموزش های وردپرس
قالب توضیحات داده : در این بخش میتوانید یک سری توضیحات با طول حداکثر 160 کارکتر وارد کنید. مثلا اینکه کاربران برای چه باید به سایت شما مراجعه کنند و اینکه سایت شما به چه دردی میخورد. مثلا یک سایت مثل مسترکد میتواند در این بخش اینطور بنویسد : مرجع یادگیری کار با وردپرس و افزونه های آن
قالب کلمات کلیدی متا : این بخش را فقط در صورتی مشاهده میکنید که در تب قبلی استفاده از کلمات کلیدی را فعال کرده باشید. در این حالت کافی است این بخش را با حداکثر 6 کلمه ی کلیدی مرتبط که موضوع اصلی سایت شما را در بر میگیرند پر کنید. زیاده روی هم در این بخش کاملا ممنوع است.

تنظیم سایر بخش های عنوان ها و متا ها

بعد از بررسی تب “خانه” 3 تب دیگر جهت تنظیم کردن باقی می ماند. اصول تنظیمات این تب ها نیز دقیقا مانند تب خانه است اما در این رابطه لازم دیدم متغیر هایی که میتوانید در این قسمت ها استفاده کنید را برایتان به شکل یک لیست در بیاورم. این متغیر ها را در هر کجا که بگذارید در هنگام باز شدن سایت شما، با مقادیر مرتبط به خود، جایگزین میشوند. بنابراین مثلا با قرار دادن متغیر %%title%% در بخش تنظیمات عنوان ها و متا ها، زمانی که نوشته به نمایش در بیاد، عنوان نوشته در بالای مرورگر به نمایش گذاشته خواهد شد. این لیست به شرح زیر است :

تب دیگر : در این تب تنظیمات کلی متای سایت در اختیار شما قرار میگیرد. در بخش subpages of archives میتوانید تعیین کنید که آیا میخواهید زیر صفحه های آرشیو سایت یعنی صفحاتی که دارای شماره هستند (مثل  /page/2/) قابل ایندکس باشند یا خیر.
در بخش بعدی همانطور که از سوال مطرح شده مشخص است (آیا میخواهید از برچسب متای کلمات کلیدی (meta keywords) استفاده کنید؟) میتوانید استفاده از کلمات کلیدی را در سایت خود فعال کنید. توجه داشته باشید که موتورهای جستجوی مدرن و خصوصا گوگل کلمات کلیدی را منسوخ شده میدانند. بنابراین ما هم استفاده از کلمات کلیدی را به شما توصیه نمیکنیم.
Force noodp meta robots tag sitewide : اگر سایتتان را در دایرکتوری هایی مانند yahoo یا DMOZ ثبت کرده باشید احتمال آن وجود دارد که گوگل بجای اینکه توضیحات سایت خود شما را در نظر بگیرد، از توضیحاتی که در این دایرکتوری ها ثبت شده استفاده کند، در صورتی که مایل نیستید چنین اتفاقی برایتان بیافتد، این گزینه را فعال نمایید.

ذخیره تغییرات فراموش نشود.

چند توصیه در پایان این بخش

همانطور که قبلا هم گفته شد، تنظیمات سایر بخش های عنوان ها و متاها از همان قوانینی که قبلا درباره آنها صحبت کردیم پیروی میکند، اما چند نکته ی ریز وجود دارد که شاید بتواند به شما در بهبود سئوی وبسایتتان کمک کند. نکته ی اول این است که اگر وبسایت شما تنها یک نویسنده دارد بهترین کار است است که از طریق تنظیمات افزونه ی سئو، آرشیو این بخش را کاملا غیر فعال نمایید. از طرفی استفاده از آرشیو زمانی هم ممکن است در هر وبسایتی مفید نباشد، بنابراین در اینجا هم توصیه میشود “بایگانی تاریخ” را نیز غیر فعال نموده و آن را به حالت noindex در بیاورید. و در آخر یک پیشنهاد عجیب و غریب اینکه اگر واقعا میدانید چه میخواهید و دارید چه کار میکنید، دسته بندی ها و برچسب هایتان را نیز noindex کنید که گوگل بیشترین اهمیت را به صفحه ی اصلی سایت شما بدهد. البته همانطور که گفتم فقط اگر واقعا میدانید که دارید چه کار میکنید دست به چنین کاری بزنید وگرنه انجام دادن آن در حالت عادی توصیه نمیشود.

راستی این افزونه یک نسخه ی پریمیوم با نام Yoast SEO Premium نیز دارد. در نسخه پریمیوم امکاناتی از قبیل سیستم مدیریت ریدایرکت، امکان استفاده از چندین Focus keyword و پیشنمایش نوشته ها در شبکه های اجتماعی نیز در اختیار شما قرار میگیرد. اگر از طرفداران افزونه Yoast SEO هستید، میتوانید نسخه پریمیوم آن را نیز از مسترکد مارکت دانلود کرده و مورد استفاده قرار دهید. برای رفتن به صفحه دانلود این افزونه بر روی لینک زیر کلیک کنید :

خوب فکر میکنم برای امشب کافی است. در مقاله ی بعدی با هم به بررسی بخش مربوط به شبکه های اجتماعی، نقشه های سایت، پیوند های یکتا، پیوند های داخلی و RSS خواهیم پرداخت و قرار است با هم نگاهی هم به فایل robots.txt بیاندازیم. بنابراین اگر سوالی در رابطه با این بخش دارید، حتما آن را در بخش نظرات مطرح کنید تا برای قسمت بعدی مقاله حسابی آماده باشید. امیدوارم این بخش از مقاله برای شما مفید بوده باشد.

مطالعه قسمت دوم مقاله : راهنمای تنظیمات WordPress SEO by Yoast برای شبکه های اجتماعی
مطالعه قسمت سوم مقاله : راهنمای تنظیمات افزونه WordPress SEO by Yoast مراحل پایانی

دسترسی آسان به این مطلب لینک کوتاه :
QR Code For:  راهنمای کامل تنظیمات افزونه Yoast SEO قسمت اول

شاید از اینها هم خوشتان بیاید!
217 دیدگاه
  1. reza می گوید

    سلام ممنون از سایت خوبتون و مطالب فوق العادتون.
    میشه توضیح بدید چطور باید کلیدواژه کانونی رو انتخاب کنیم؟باید از متن انتخاب بشه؟من هر تعدادی کلیدواژه مینویسم بعد از تایید میگه در سطر اول متن یافت نشد.و چراغ سئو خاکستری باقی میمونه و مینویسه سئو به بهبود نیاز دارد.

    1. MrCode می گوید

      سلام
      کلید واژه کانونی عبارتی هست که تمرکز اصلی نوشته ی شما بر اون عبارته. یعنی بیشتر میتونید به این چشم بهش نگاه کنید که میخواید نوشتتون در نتایج جستجو، بیشتر برای همون عبارت رنک بگیره.
      شما میبایست فقط یک کلید واژه در این قسمت وارد کنید و نه بیشتر. اگر میخواید قادر به مشخص کردن چندین کلید واژه باشید، میبایست از نسخه پریمیوم افزونه یوست استفاده کنید که امکان سنجش مطلب بر اساس چندین کلید واژه کانونی رو در اختیارتون قرار میده.

  2. ناشناس می گوید

    سلام – من کلمات کلیدی مطالب سایت را داخل برچسب ها وارد کنم یا داخل کلمات کلیدی متا؟
    تو پست وردپرس, فرق برچسب ها با کلمات کلیدی متا چیه؟!! وقتی تیک عنوان ها و متا ها رو زدم این گزینه تازه زیر کلید واژه کانونی اضافه شده

  3. مهرداد می گوید

    درود به شما و سپاس از آموزشتون.
    در ورژن جدید گزینه اجبار به بازنویسی عنوان ها یا Force Rewrite Titles حذف شده ؟
    من مشکلی دارم در این وب سایت که عنوان هارو نمی تونم توی سرچ گوگل تغییر بدم برای برگه اصلی سایت .
    ممنون میشم راهنمایی کنید.

    1. MrCode می گوید

      سلام
      اگر از صفحه ثابت به عنوان صفحه اول سایتتون استفاده کردید، عنوانش رو میتونید در زمان ویرایش برگه تغییر بدید. (باکس تنظیمات yoast seo در هر برگه در دسترس شماست)
      به این نکته هم توجه داشته باشید که تغییر عنوان در نتایج جستجو به صورت آنی صورت نمیگیره و باید منتظر بمونید تا نتایج تغییراتتون در گوگل هم اعمال بشن.

  4. صادق می گوید

    سلام، عذر میخام در قسمت ویرایش دسته ها yoast میخاد که در قسمت توضیح حداقل 150 کلمه بنویسیم و در غیر این صورت امتیاز پایینی به سئوی این بخش میده! خب مشخصا با پر کردن این قسمت میشه نمره کامل رو گرفت اما این توضیحات برای کاربر هم نمایان میشه و شکل جالبی به هر دسته نمیده! آیا واقعا لزومی داره این قسمت که با display:none حلش کنیم؟؟ کلا ابهام داره این بخش کارشون! لطفا در صورت امکان راهنمایی بفرمایین. سپاس از زحمات شما، سایت بسیار جامعی دارین، توضیحات بسیار جامع هست، خسته نباشید.

    1. MrCode می گوید

      سلام
      فکر میکنم اشاره به این نکته بد نباشه که کاربرد بخش "توضیح" با "توضیحات متا" متفاوت هست. چیزی که در بخش توضیح درج میشه، هدف اصلیش واقعا نمایش محتوا به کاربر هست. اما چیزی که در بخش "توضیحات متا" از طریق کلیک روی دکمه "ویرایش اسنیپت" در دسته بندی مورد نظرتون درج میکنید، هدفش توضیح دادن دسته برای موتورهای جستجو هست. بنابراین آنچه در بخش توضیح درج میکنید واقعا باید کمک کننده به کاربر باشه. اگر اینطور نیست و اگر مایل نیستید نمایش داده بشه، بهتره که اصلا چیزی در اون درج نکنید.
      100 درصد از دریافت امتیاز سئوی خوب، هدفتون اینه که موتورهای جستجو به سایتتون اهمیت بیشتری بدن. این در حالیه که مثلا گوگل به خوبی display:none رو درک میکنه و میگه اگر قرار نیست این محتوا به کاربر نشون داده بشه، پس من هم در مبحث سئو و ارجاع کاربران از صفحه جستجو، بهش اتکا نخواهم کرد … پس اگر چیزی رو در بخش توضیحات درج کنید و بعد با display:none مخفی اش کنید، مثل این میمونه که هیچی در اونجا درج نکرده باشید.

      1. صادق می گوید

        ممنونم از توضیحاتتون! بله بنده کاملا در جریان این مسئله ای که فرمودین هستم، بنده به خاطر همون توضیحات متایی که فرمودین yoast در اختیار موتورهای جستجو قرار میده در حالی که کاربر در خود سایت اونارو نمی بینه و فقط در موتورهای جستجو قابل نمایشه تصور میکردم این بخش توضیح رو هم مستقیما در اختیار میزاره و ما با مخفی کردنش از دید کاربر هم به هدفمون می رسیم! آخه میدونین اینکه 150 کلمه رو در ابتدای هر دسته بیاری و غالبا هم مجبوری توضیحاتی بدی که خیلی بدرد کاربر نمیخوره جالب از آب در نمیاد! مثلا وقتی ما یه دسته ای داریم به نام اخبار خب طرف میدونه خبر چیه دیگه توضیح نمیخاد بنابراین شاید خیلیا دیگه به قسمت دسته ها برنگردن و ازونجا دنبال نکنن مطالب رو! الان می بینم شما هم در کتگوریا توضیحی ندادین پس به نظر میرسه چندان مهم نیست و بهتره عطایش را به لقایش ببخشیم! سپاس که پاسخ دادید، خسته هم نباشید.

      2. MrCode می گوید

        خواهش میکنم.
        براتون آرزوی موفقیت میکنم.

  5. امید می گوید

    ئلام میخواستم عنوان مطالب با عنوان سپو فرق داشته باشه عنوان سپو هر چی میزنم در گوگل ایندکس نمیشه و همون عنوان مطالب هست چیکار کنم درست بشه؟اجبار به بازنویسی رو هم باید فعال باشه یا غیر فعال؟

  6. parsa می گوید

    دروود
    من نسخه پرمیموم دارم
    وقتی می خوام به گوگل کنسول نصب کنم ، کد احراز هویت رو میزنم اما میزنه هیچ نمایه ای پیدا نشد .
    چه طور باید این رو از بین ببرم ؟

  7. mp می گوید

    سلام
    تو قسمت نوشته ها یا برگه ها کلید واژه کانونی رو نشون نمیده
    و اینکه قسمت Readability analysis وجود نداره .
    باید چیکار کنم

  8. Alir3za می گوید

    ممنون از اموزش اما من قسمت عمومی رو مثل اموزش ندارم. این صفحه رو نمایش میده (اخرین ورژن هستم)
    راهنمایی میفرمایید؟

    1. MrCode می گوید

      اون عمومی که شما نشون دادید مال بخش پیشخوان هست که قرار نیست چیز خاصی هم توش باشه. ولی بخشی که شما دنبالش میگردید مربوط به بخش عنوان ها و متا ها هست. منو رو اشتباه رفتید.

  9. صادق علیخانی می گوید

    سلام
    برای من meta description در سورس صفحه اصلی نمایش داده نمیشه!

    1. MrCode می گوید

      سلام
      صفحه ای که لینکش رو دادید توی سورسش description مشاهده میشه.

  10. mina می گوید

    سلام من متای توضیحات رو تغییر دادم ولی تغییرات اعمال نمیشه یعنی وقتی در گوگل سرچ میزنم دوبراه همون توضیحات قبلی میاد…به نظرتون مشکل از چی میتونه باشه

    1. MrCode می گوید

      سلام
      اپدیت شدن اطلاعات تغییر داده شده و قابل مشاهده بودن اونها در نتایج گوگل حتی گاهی ممکنه چند هفته هم طول بکشه.
      تازه این در شرایطیه که گوگل تصمیم به نمایش متای توضیحات بگیره. در بعضی موارد دیده میشه که گوگل متای توضیحات رو مناسب نمیدونه و بجای بخشی از نوشته اصلی رو به نمایش میذاره …

  11. mohsen می گوید

    سلام
    افزونه Yoast SEO Premium نصب کردم ولی صفحه اصلی سایتم باز نمیشه
    ولی صحفات داخلی باز میشه میشه راهنمایی کنید

    1. MrCode می گوید

      سلام
      فکر نمیکنم این موضوع ربطی به این افزونه داشته باشه … احتمالا مشکل از جای دیگه ای هست.

  12. حسینی می گوید

    سلام وقت شما بخیر
    ممنون میشم بفرمائین که منظور از کلید واژه تمرکزی که ایراد میگیره چیه
    و چند مورد دیگه رو توضیح بدید خیلی لطف مینید
    کلید واژه تمرکزی در اولین پاراگراف رونوشت، ظاهر نمی شود. اطمینان حاصل کنید که موضوع فورا واضح می باشد.
    کلید واژه تمرکزی در URL این صفحه ظاهر نمی شود. اگر تصمیم به تغییر URL دارید، مطمئن شوید که آدرس URL قدیمی به صورت کد 301 به آدرس جدید تغییر مسیر (Redirect) داده می شود!
    لینکی در این برگه ظاهر نمی شود.درنظر بگیرید چند عنوان مناسب اضافه کنید.
    متن هیچگونه زیرعنوانی ندارد. دست کم یک زیرعنوان اضافه کنید.

    16.7% از جمله حاوی بیش از 20 کلمات است، که کمتر یا برابر حداکثر پیشنهاد شده 25% می باشد.
    اینارو چطور میتونم تنظیم کنم !!! نتونستم بفهمم یعنی چی

    1. MrCode می گوید

      سلام
      کلید واژه تمرکز عبارتیه که شما نوشته خودتون رو درباره اون مینویسید.
      با توجه به توضیح ارائه شده فکر میکنم ایراد های گرفته شده از این بخش واضح باشن. البته توجه کنید که اگر نوشته شما با تصویر شروع بشه، حتی اگر کلید واژه مورد نظر در پاراگراف اول نوشته هم باشه، باز ممکنه خطا دریافت کنید که کلید واژه تمرکز در اولین پاراگراف ظاهر نمیشود … که البته چیز مهمی نیست.
      مبحث لینک هم که واضح هست.
      میمونه متن هیچگونه زیر عنوانی ندارد. این یعنی در متنتون از سرتیتر های h2 تا h6 یا همون تیتر 2 تا تیتر 6 استفاده نکردید. (در ویرایشگر این موارد در دسترس هستند)
      هشدار طول جملات هم که گویا هست.

      1. حسینی می گوید

        سلام
        در ابتدا از اینکه وقت میزارین و پاسخ میدین واقعا سپاسگزارم
        من موضوع لینک رو متوجه نمیشم اگر لطف کنید این رو هم توضیح بدین ممنون میشم

  13. حسینی می گوید

    ببخشید موضوع لینکی در این برگه منظورم نیست ..
    کلید واژه تمرکزی در URL این صفحه ظاهر نمی شود. اگر تصمیم به تغییر URL دارید، مطمئن شوید که آدرس URL قدیمی به صورت کد 301 به آدرس جدید تغییر مسیر (Redirect) داده می شود!

    1. MrCode می گوید

      در ساده ترین حالتی که من میتونم جمله بالا رو تغییر بدم، میتونم اینطور بگم :
      کلید واژه تمرکز رو در آدرس برگه استفاده نکردید که بهتره بکنید.
      اگر برگه/نوشته رو قبلا منتشر کردید و حالا میخواید آدرسش رو عوض کنید، باید اطمینان حاصل کنید که ریدایرکت 301 براش تعریف کنید وگرنه کاربرانی که به آدرس قدیمی مراجعه میکنن، خطای 404 not found میگیرن.

  14. حسینی می گوید

    با سپاس بسیار از پاسخ گوویی شما دوست عزیز
    بعنوان سوال آخر و پیشاپیش سپااس دوباره از شما ..
    کلیدواژه تمرکزی .. با کلیدواژه کانونی یکیست ؟ موضوع اینکه کلیدواژه تمرکزی چیه رو متوجه نشدم

  15. غریب می گوید

    سلام عزیز
    من مدتیه با این افزونه کار میکنم مشکلی هم ندارم جز یکی که بشدت ازار دهنده شده
    موضوع اینه که برای صفحه اصلیم توضیحات جداگانه قرار داده بودم از تنظیمات
    اما اخیرا برای صفحه اصلیم برگه یکتا قرار دادم
    حالا هم عنوان و هم توضیحات برگه اصلی سایتم شده عنوان و توضیحات اون برگه یکتا نه عنوان و توضیحاتی که باید توی صفحه اصلی باشه
    الان چجوری این مشکل رو حل کنم ؟
    من سایت دیگه ای دارم تو اونم همینکارو کردم منتها چون افزونه سئو رو نداره مشکلی هم نداره بصورت خودکار نام برگه یکتا غیرفعال و نام خود سایتم و توضیحاتش نمایش داده میشه اما اینجا با وجود این افزونه اینطور نیست چیکار باید کنم خواهشا راهنماییم کنید خیلی مهمه برام
    لطفا در صورت پاسخ گویی از طریق ایمیل اطلاع بدید ممنون میشم . مرسی و خدا نگهدار
    ادرس سایتمم میگذارم براتون برای دیدن مشکل

    1. MrCode می گوید

      سلام
      وقتی برگه یکتا به عنوان صفحه اصلی سایت قرار میدید، تنظیمات سئو رو باید از داخل همون برگه برای صفحه اصلی انجام بدید.
      کافیه برگه ای که برای صفحه اصلی قرار دادید رو جهت ویرایش باز کنید و اطلاعات دلخواه از قبیل عنوان، توضیحات و … رو در باکس مربوط تنظیمات سئو وارد کنید و تغییرات رو ذخیره کنید.

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.