راهنمای مدیریت دیتابیس وردپرس از طریق phpMyAdmin – سطح مبتدی

48

راهنمای کامل مدیریت دیتابیس وردپرس از طریق phpMyAdmin

همانطور که میدانید وردپرس با زبان PHP نوشته شده و از MySQL برای ذخیره ی داده هایش استفاده میکند. درست است که محیط مدیریت وردپرس کاملا ساده و گویاست و شما برای استفاده از آن نیازی به دانش PHP و MySQL ندارید اما بدیهی است که داشتن اطلاعات کافی در باره ی این دو میتواند کمک شایان توجهی به شما برای حل مشکلات احتمالی و یا اعمال برخی تنظیمات که از طریق ناحیه ی مدیریت در اختیار شما قرار نمیگیرند، بکند. احتمالا در بین شما کسانی وجود دارند که مایلند درباره نحوه ی کارکرد هر چیز، اطلاعات کافی کسب کنند، برای این دسته افراد، داشتن درک درستی از PHP و MySQL باعث خواهد شد که نحوه ی کار وردپرس را نیز به خوبی درک کرده و با آنچه در پشت پرده ی این CMS قدرتمند میگذرد، آشنایی پیدا کنند. هدف امروز مسترکد این است که به شما کمک کند تا یاد بگیرید چگونه میتوانید دیتابیس وردپرس را از طریق پنل phpMyAdmin مدیریت کرده، با جداول دیتابیس وردپرس آشنا شوید و در نهایت یاد بگیرید چگونه از این دیتابیس نسخه ی پشتیبان تهیه نمایید و یا اینکه آن را بهینه سازی کنید و خیلی کارهای دیگر که در طول این مقاله به آنها اشاره خواهیم نمود.
البته به این جهت که این مقاله در سطح مبتدی و برای تازه کاران وردپرسی نوشته شده، در آن از جزئیات کوچک و ساده نیز عبور نکرده ایم و به شرح آنها پرداخته ایم. بنابراین اگر از کهنه کاران وردپرس هستید، احتمالا هیچ نیازی به این مقاله نخواهید داشت.

وردپرس چگونه دیتابیس را مورد استفاده قرار میدهد؟

وردپرس برای نوشتن اطلاعات در دیتابیس و یا خواندن اطلاعات از آن، از زبان برنامه نویسی PHP استفاده میکند. این اطلاعات میتواند شامل نوشته ها، برگه ها، نظرات، دسته بندی ها، برچسب ها، زمینه های دلخواه، اطلاعات کاربران و تنظیمات سایت مثل پیوند ها و … باشد. به این مسائل در ادامه ی این مقاله، وقتی از جداول وردپرس حرف میزنیم، رسیدگی خواهیم کرد.

در ابتدای کار، وقتی تازه میخواهید وردپرس را بر روی هاست خود نصب کنید، وردپرس از شما درخواست میکند که اطلاعات دیتابیس خود را ، شامل آدرس هاست، نام کاربری، نام دیتابیس و رمز عبور دیتابیستان را وارد کنید. این اطلاعات بعدا در فایل wp-config.php ذخیره شده و توسط وردپرس برای دسترسی به دیتابیس و نوشتن و خواندن اطلاعات مورد استفاده قرار میگیرند.

راهنمای مدیریت دیتابیس وردپرس از طریق phpMyAdmin - سطح مبتدی

راستی به بزرگی خودتان ببخشید که تصویرمان انگلیسی است. وردپرسی های عزیز هنوز درست و حسابی زحمت وردپرس 3.8 را نکشیده اند، ما هم از نسخه ی انگلیسی اش استفاده فرمودیم!
در زمان نصب، همین اطلاعات برای پر کردن جداول دیتابیس شما و ذخیره سازی اطلاعات پیش فرض در دیتابیس به کار میروند. بدیهی است که این مسئله باعث داینامیک بودن وردپرس میشود یعنی شما برای ساخت هر نوشته یا صفحه ی جدید لازم نیست که خودتان به صورت دستی یک صفحه ی html بسازید و محتوای دلخواهتان را وارد آن کنید. چرا که وردپرس این کار را بدون مشکل برای شما انجام خواهد داد.

آشنایی با جداول دیتابیس وردپرس

هر نصب وردپرس، به صورت پیشفرض دارای 11 جدول در دیتابیس خواهد بود. هر یک از این جداول اطلاعاتی را در بر میگیرند که ممکن است مربوط به یک ناحیه، امکان یا تابعی در وردپرس باشد. با نگاهی ساده به ساختار این جداول به سادگی میتوانید متوجه شوید که هر قسمت از اطلاعات وبسایت شما در کجا ذخیره شده. در زیر به شرح این جداول میپردازیم :

نکته : پیشوند wp_ بر اساس آن چیزی که شما در هنگام نصب تعیین میکنید، قابل تغییر است. مثلا در تصویر بالا من پیشوند MrWP_ را برای جداولم برگزیده ام. به هر حال مثالهایمان را با پیشوند پیشفرض جداول وردپرس، یعنی wp_ دنبال میکنیم.

wp_commentmeta : این جدول در بر گیرنده اطلاعات متای نظرات وبسایت شماست. این جدول شامل چهار فیلد با عنوان meta_id, comment_id, meta_key و meta_value میباشد. همچنین فیلد meta_id در این جدول با فیلد comment_id در ارتباط است. اگر نمیدانید منظورمان از متا چیست، یک مثال خوب میتواند وضعیت یک نظر باشد. مثلا اینکه آیا نظر تایید شده، در انتظار بررسی است، یا اینکه به زباله دان منتقل شده و …

wp_comments : همانطور که از نام این جدول مشخص است، این جدول نظرات وبسایت شما را در خود نگه میدارد و شامل اطلاعاتی از قبیل نویسنده نظر، آدرس وبسایت، ایمیل، محتوای نظر و … میباشد.

wp_links : این جدول اطلاعات لینک هایی که در ورژن های قبلی وردپرس از طریق ناحیه مدیریت پیوند ها به وردپرس اضافه میشدند و در ورژن های جدیدتر برای اضافه کردن آنها از Link Manager استفاده میکنیم، را در بر میگیرد.

wp_options : یکی از پرملات ترین جداول وردپرس است (!) که اکثر تنظیمات وبسایت وردپرسی شما را در بر میگیرد. از آنجایی که این جدول توسط بسیاری از پلاگین ها نیز جهت ذخیره ی داده مورد استفاده قرار میگیرد، میتواند شامل اطلاعات بسیار وسیع و گوناگونی باشد ولی به طور پیش فرض میتوانید انتظار داشته باشید که تنظیمات آدرس سایت، ایمیل ادمین، دسته بندی پیش فرض، تعداد ارسال ها در هر صفحه، فرمت زمان و تاریخ و در واقع کلیه تنظیمات عمومی سایتتان را در اینجا پیدا کنید.

wp_postmeta : این جدول اطلاعات متای نوشته ها، برگه ها و انواع نوشته های سفارشی (custom post types) را در بر میگیرد. در اینجا مثالی از اطلاعات متا میتواند این باشد که مثلا شما کدام تمپلیت را برای نمایش یک صفحه ی خاص در نظر گرفته اید و یا چه زمینه های دلخواهی برای نوشته تان تعریف کرده اید. البته به این نکته هم توجه داشته باشید که این جدول نیز به صورت انحصاری توسط وردپرس استفاده نمیشود و ممکن است برخی از پلاگین ها از آن برای ذخیره اطلاعاتی همچون تنظیمات سئو و … نیز استفاده نمایند.

wp_posts : همانطور که نامش هم کاملا گویا است، این جدول، نوشته های شما را در بر میگیرد. در واقع هر گونه محتوایی که داشته باشید جایش اینجاست. حالا این محتوا میتواند در قالب یک نوشته، برگه، نوع نوشته سفارشی و حتی revision باشد.

wp_terms : اجازه بدهید اول ببینیم taxonomy چیست. taxonomy در واقع شیوه ای برای دسته بندی چیز ها در گروه های مختلف است. به آیتم های taxonomy عبارت term را نصبت میدیهم. (فکر میکنم الان میتوانید حدس بزنید این جدول چه چیزی را در بر میگیرد.) taxonomy ها به صورت پیش فرض در وردپرس شامل دسته بندی ها، تگ ها و دسته بندی های لینک هستند. این جدول هم دقیقا همین اطلاعات، یعنی اطلاعات دسته بندی ها و تگ ها شما را در خود نگهداری میکند.

wp_term_relationships : کار این جدول این است که اطلاعات ارتباط نوشته ها و دسته بندی ها و برچسب های شما را در خود نگهداری کند. مثلا این جدول میتواند مشخص کند که نوشته X در دسته بندی Y قرار دارد و …

wp_term_taxonomy : با اجازه این قضیه را زیاد پیچیده نکنیم! در قالب یک جمله ی کوتاه میتوانیم بگوییم این جدول تعیین میکند که کدام یک از عبارات ذخیره شده در wp_terms برچسب است و کدام دسته بندی است! همین!

wp_usermeta : اطلاعات متای کاربران وبسایت شما را در بر میگیرد.

wp_users : اطلاعات کاربران، همچون نام کاربری، رمز عبور، ایمیل و … را شامل میشود.

مدیریت دیتابیس وردپرس با استفاده از phpMyAdmin

احتمالا همه ی شما phpMyAdmin میشناسید. phpMyAdmin یک نرم افزار اپن سورس است که به کاربران یک اینترفیس تحت وب برای مدیریت دیتابیس هایشان ارائه میدهد. تقریبا ممکن نیست که سرویس هاستینگ لینوکس داشته باشید ولی در پنلتان phpMyAdmin وجود نداشته باشد.

بر اساس کنترل پنلی که استفاده میکنید، ممکن است شیوه ی دسترسی به phpMyAdmin نیز برای شما متفاوت باشد. در زیر نحوه ی دسترسی به phpMyAdmin را در چهار کنترل پنل هاست مختلف بیان میکنیم :

در cPanel : کافی است پس از ورود به پنل، بخش Databases را پیدا کنید و روی phpMyAdmin کلیک کنید.

در Plesk : پس از ورود به کنترل پنل با استفاده از منو های اصلی سمت چپ صفحه و یا با کلیک روی لینک مربوطه در سایدبار سمت راست به بخش databases بروید. سپس در جعبه ی مربوط به دیتابیس مورد نظر روی phpMyAdmin کلیک کنید.

در دایرکت ادمین : پس از ورود به پنل، گزینه (آیکن) مربوط به phpMyAdmin را پیدا کرده و بر روی آن کلیک کنید. برای ورود به phpMyAdmin در دایرکت ادمین، باید از پیش یک دیتابیس ساخته باشید و از نام کاربری و رمز آن جهت ورود به phpMyAdmin استفاده کنید.

در InterWorx : از منوی Hosting Features، زیر منوی MySQL را پیدا کرده و بر روی phpMyAdmin کلیک کنید.

در هر سه حالت، پنلی که مشاهده میکنید مشابه زیر خواهد بود :

مدیریت دیتابیس وردپرس با استفاده از phpMyAdminدر این صفحه با کلیک بر روی تب Databases میتوانید لیستی از دیتابیس هایی که ساخته اید و به آنها دسترسی دارید را مشاهده کنید. وقتی روی دیتابیستان کلیک کنید، لیستی از جداول آن برای شما به شکل زیر پدیدار خواهند شد :

لیست جداول دیتابیس وردپرساز طریق phpMyAdmin شما قادر هستید عملیات متنوعی را بر روی دیتابیس خود انجام دهید. مثلا ممکن است دیتابیس خود را به دنبال عبارت خاصی در نوشته هایتان جستجو کرده و عبارت را جایگزین نمایید یا اینکه دیتابیستان را تعمیر نموده یا بهینه سازی کنید، به وردپرستان کاربران جدید اضافه کنید، کلیه ی پلاگین هایتان را غیر فعال کرده و حتی رمز عبور ورود به وردپرستان را تغییر دهید..

آمورش تهیه بکاپ از دیتابیس وردپرس توسط phpMyAdmin

برای تهیه یک نسخه ی پشتیبانی از دیتابیس وردپرستان، پس از اینکه وارد این دیتابیس شدید، به تب Export بروید.

آمورش تهیه بکاپ از دیتابیس وردپرس توسط phpMyAdmin

در اینجا شما این انتخاب دارید که از دو روش برای خروجی گرفتن از دیتابیستان انتخاب کنید. یکی شیوه ی Quick یا سریع و دیگری Custom. در صورتی که شیوه ی Quick را انتخاب کنید، دیتابیس شما در قالب یک فایل .sql برون ریزی شده و قابل ذخیره خواهد بود. اما در صورتی که شیوه ی Custom را انتخاب کنید، تنظیمات بیشتری در اختیار شما قرار خواهد گرفت. در این حالت شما میتوانید حالت های دیگری همچون ذخیره به عنوان فایل zip یا gzip را نیز انتخاب نمایید. همچنین در این حالت میتوانید تعیین کنید که به خروجی کدام یک از جداول دیتابیس نیاز دارید. مثلا فرض کنید اگر شما یک پلاگین داشته باشید که تنظیماتش را در جدولی مخصوص به خود ذخیره کرده باشد، شما این امکان را دارید که آن جدول را از لیست جداولی که قرار است برون ریزی شوند حذف کنید. توصیه میشود که برای ذخیره سازی فرمت zip را برگزینید.

آمورش تهیه بکاپ از دیتابیس وردپرس توسط phpMyAdminفایلی که در این مرحله تهیه کرده اید را میتوانید بعدا در همین دیتابیس یا هر دیتابیس دیگری import کنید.

البته الزامی نیست که حتما برای تهیه بکاپ از دیتابیس وردپرستان به این شیوه عمل کنید. بلکه میتوانید برای این کار از پلاگین هایی که دقیقا به همین منظور ساخته شده اند استفاده کنید. اما به هر حال دانستن روشهای اصلی خیلی خوب است.

بهینه سازی دیتابیس وردپرس با استفاده از phpMyAdmin

یادتان می آید که برای بهینه سازی و بهبود سرعت کامپیوتر های قدیمی مان چه کار میکردیم؟ بله! هارد دیسکمان را Defragment میکردیم. دقیقا همان بلایی که سر هارد دیسکمان می آمد (و می آید؟) برای دیتابیس ها نیز اتفاق می افتد. به همین جهت پس از مدتی حجم دیتابیس به شکلی بی رویه افزایش پیدا خواهد کرد و کارکرد آن به خوبی قبل نخواهد بود. این مسئله باعث میشود که سرعت اجرای کوئری ها نیز کند تر شود و شما دیگر نتوانید با کیفیت گذشته از دیتابیستان استفاده کنید. برای حل کردن این مشکل کافی است پس از مراجعه به phpMyAdmin، همه ی جداولتان را با کلیک بر روی لینک Check All انتخاب کنید و سپس در پایین صفحه از منوی باز شونده ای که عنوان With Selected دارد، گزینه ی Optimize table را انتخاب نمایید.

بهینه سازی دیتابیس وردپرس با استفاده از phpMyAdminانجام این کار باعث بهینه سازی جداول شما خواهد شد و همچنین باعث میشود که کوئری های شما اندکی سریعتر اجرا شوند. در مورد اهمیت انجام این کار اینطور برایتان بگویم که یک وبسایتی داشتیم که دیتابیس آن حدود 150 مگابایت حجم داشت و این دیتابیس حدود 1 سال بهینه سازی نشده بود، پس از بهینه سازی، حجم این دیتابیس بیش از 60 مگابایت کاهش یافت! تصور کنید در دیتابیس های بزرگتر چه اتفاقی ممکن است بیافتد.

کارهای دیگری که میتوانید با phpMyAdmin انجام دهید

شما قادر هستید با تغییر مقادر موجود در جداول دیتابیس از طریق phpMyAdmin، در دیتابیستان و در نتیجه در وبسایت وردپرسیتان تغییرات بسیاری اعمال کنید. هرچند باید توجه داشته باشید که اعمال تغییرات در وبسایت از طریق دیتابیس، اصلا توصیه نمیشود مگر اینکه شرایطی پیش بیاید که شما واقعا مجبور به انجام چنین کاری بکنید. در زیر به چهار مورد از کارهای مفید دیگری که میتوانید از طریق phpMyAdmin انجام بدهید اشاره میکنیم :

دلیل اینکه در این نوشته به این مطالب نمیپردازیم این است که همانطور که در ابتدای این نوشته هم گفته شد، سطح این مقاله قرار است مبتدی باشد. اما اگر با مسترکد همراه باشید، در آینده کلیه ی روشهای بالا را به شما آموزش خواهیم داد.

در آخر به این نکته اشاره میکنم که همیشه سعی کنید یک نام کاربری و رمز عبور درست و حسابی برای دیتابیستان انتخاب کنید و از همه مهم تر اینکه در هنگام نصب وردپرس، پیشوند جداولتان را نیز تغییر دهید و اجازه ندهید که از همان مقدار پیش فرض یعنی wp_ استفاده شود. البته هر سایتی ممکن است هک شود ولی به هر حال میتوانیم با چنین کارهای ساده ای، خودمان را چند قدم از شرایط بحرانی دور کنیم.

دسترسی آسان به این مطلب لینک کوتاه :
QR Code For:  راهنمای مدیریت دیتابیس وردپرس از طریق phpMyAdmin – سطح مبتدی
توضیحات محصول با بهره گیری از AI تولید شده و در برخی موارد ممکن است تا حدی با اطلاعات سایت رسمی متفاوت باشد.
شاید از اینها هم خوشتان بیاید!
48 دیدگاه
  1. شهاب می گوید

    ممنون.
    خوب بود.

  2. عروس می گوید

    عالی بود
    ولی من ترجیح میدهم کسانی که در قالب هاشون از دیدگاه استفاده نمیکنند جداول دیدگاهها را از دیتابیس حذف کنید تا سرور دچار درگیر شدن با کا منت ها در دیتابیس نباشد.

    1. MrCode می گوید

      حرف عجیبی بود!

  3. امیدبرتر می گوید

    اگر دیتابیس سایتمان را به کسی بدهیم میتواند با این دیتابیس مطاالب سایت مارا در سایت دیگری قراردهد؟

    1. MrCode می گوید

      بله. البته یک سری تغییرات لازم خواهد بود تا دیتابیس روی آدرسی جز سایت خودتون قابل استفاده باشه.

  4. امین فراست می گوید

    سلام
    آقا به دادم برس که بد جور گیرم . من وردپرس چند سایته داشتم والان می خوام برگردونمش به معمولی ولی می خوام تمام پست هام برگرده.
    با بیرون ریزی و درون ریزی اینکار را میکنم فقط موندم تو اطلاعات کاربران که هر جور میگردم توی دیتا بیس اون شکل جدولی که شما گفتی را پیدا نگردم : wp_usermeta نداره.
    من چه کنم ؟

  5. omid می گوید

    سلام چجوری میشه دسته بندی های وردپرس خارج از وردپرس نمایش داد / من فایلی ساختم که از جدول wp_terms قسمت name رو میاره برام حالا میخوام فقط دسته بندی ها بیان نه برچسب ها /یعنی شرطی باشه که name بخونه در صورتی که تو جدول wp_term_taxonomy قسمت taxonomy برابر باشه با category / اصلا همچین چیزی امکان داره؟

    1. MrCode می گوید

      سلام
      اگر اشتباه نکنم باید این دو تا جدول رو join کنید :
      http://www.sitepoint.com/understanding-sql-joins-mysql-database/

      1. omid می گوید

        ممنون

  6. منصور می گوید

    با سلام
    من یک سایت فروشگاهی ورد پرس راه اندازی کردم مشکلم اینجاست که بدون اینکه چیزی اپلود کنم هرروز 10 مگابایت به حجم دیتابیسم افزوده میشود.از افزونه های wp optimize , wp clean up هم استفاده میکنم بازم هر روز زیاد میشه حتی پوشه های ایمیل tmp و ارور و تراش رو هم خالی می کنم
    خواهشا راهنماییم کنید
    باتشکر

    1. MrCode می گوید

      سلام
      نمیتونم پاسخ 100 درصدی بدم ولی ممکنه مشکلتون از ذخیره transient ها باشه.
      اگر مشکل همین باشه میتونید از آموزش زیر کمک بگیرید :
      http://mrcode.ir/?p=3413

      قبل از انجام هر کاری حتما از سایتتون و دیتابیستون بکاپ کامل تهیه کنید که اگر به مشکل برخورد کردید امکان رفعش وجود داشته باشه.

  7. گلوبایت می گوید

    سلام من یه سایت وردپرسی دارم که دیتابیسم پر شده و برای بهینه شدن میخوام یه دیتابیس جدید به وردپرس اضافه کنم تا از این به بعد تمامی مطالب و محصولات در دیتابیس جدیدم وارد بشه
    چیکار باید بکنم؟
    واقعا گیج شدم
    -خلاصه بگم: میخوام دوتا دیتا بیس فعال داشته باشم که مطالب از اولی فق طخونده بشه و مطالب جدید وارد دیتابیس جدید بشه…
    از همه ممنونم

    1. MrCode می گوید

      سلام
      منظورتون رو از دیتابیسم پر شده متوجه نمیشم …
      بهینه بودن دیتابیس ارتباطی به مسئله ای که بهش اشاره کردید نداره و کاری که مد نظرتونه تا جایی که بنده اطلاع دارم قابل انجام نیست.

      1. اخبار شیراز می گوید

        سلام. وقت بخیر. من هم مشکل این دوستمون رو دارم.
        سایتم دیتابیسش خیلی حجیم و بزرگ شده. حدودا 500 مگابایت و هاست هم حداکثر حجم دیتابیسی ک پشتیبانی میکنه 600 مگابایت هست. اعلام کردن برای رفع محدودیت حجم دیتابیس، باید پلن بالاتر ما را خریداری کنید که گرون ترین پلن این هاست(نت افراز) از 2 گیگ حجم دیتابیس پشتیبانی میکنه!!! من هم استطاعت مالی خریداری اون پلن رو ندارم (ماهی 150 هزارتومان!!!). لازم به ذکر هست که همون 2 گیگ هم در چند ماه آینده، برای من کافی نیست چون روزی 10 الی 15 مگابایت به حجم دیتابیس من اضافه میشه.
        میخاستم ببینم روشی هست که دیتابیس سایت رو به چندتا دیتابیس دیگه تقسیم کرد؟ یا اینکه وقتی حجم دیتابیس به یه حجم خاصی رسید، یک دیتابیس جدید برای سایت بسازم و به سایت مرتبط کنم؟
        اینم بگم که: از پشتیبانی نت افراز درخواست کمک کردم گفتن ما روشی بلد نیستیم

      2. MrCode می گوید

        سلام
        تا جایی که من اطلاع دارم، روش های مورد نظرتون عملی نیست.
        در واقع از دید من فکر کردن به این روش ها، پاک کردن صورت مسئله است.
        سوالی که شما باید بپرسید اینه که آیا این حجم برای دیتابیس سایتتون منطقیه؟ یعنی آیا هزاران مطلب در سایتتون دارید؟ آیا سایت شما جزو سایت های بزرگ و پر بازدیده؟ آیا در سایتتون انجمن راه اندازی کردید؟ آیا کامنت های خیلی زیادی دریافت میکنید؟ چون اگر جواب همه ی این سوال ها منفی باشه، منطقا نباید حجم دیتابیس شما انقدر باشه و با این نرخی که گفتید رو به افزایش باشه. الان دیتابیس سایت مسترکد زیر 25 مگابایت حجمشه!
        خلاصه اینطور بگم که باید دید حجم دیتابیس برای چی داره زیاد میشه. آیا افزونه ای داره لاگ در دیتابیس مینویسه؟ آیا آمار سایت رو در دیتابیس نگهداری میکنید؟ کامنت اسپم دریافت میکنید؟ البته اینا فقط چند دلیل هستند و ممکنه خیلی دلیل های دیگه برای این مسئله وجود داشته باشه.

        اما اگر فرض کنیم که سایت شما واقعا یک سایت بزرگه (مثلا انجمن های وی بی داریم که دیتابیس های بالای 2 گیگ دارند یا مثلا اگر سایت شما در دسته سایت های خبرخوان باشه و موارد از این دست …) در این حالت شما باید حتما پلن مناسب با نیاز سایتتون تهیه کنید و در واقع چاره ی دیگه ای ندارید. چون یک سایت با بزرگتر شدنش، نیاز به منابعش بالا تر میره. اما اگر اینطور نیست، باید حتما به بررسی دلایل بزرگ شدن دیتابیستون بپردازید و ببینید ماجرا از چه قراره …
        وقتی دلیل افزایش حجم رو پیدا کنید، در نهایت ممکنه بتونید دلیل افزایش حجم رو از بین ببرید و وضعیت دیتابیس رو تحت کنترل در بیارید.

  8. dota می گوید

    سلام.
    من که نتونستم کاری کنم .
    سایتم رو لوکال هاسته و منم می خوام ببرمش به هاست .

    1. MrCode می گوید

      از آموزش انتقال دستی وردپرس استفاده کنید :
      https://mrcode.ir/?p=2551

  9. shadi می گوید

    بسیار عالی بود ممنون

  10. reza می گوید

    خیلی خوب بود واقعا خسته نباشید

  11. reza می گوید

    سلام من سوالی درباره تیبل های ووکامرس تو دیتا بیس داشتم.
    چجوری میتونم به صورت دستی از بانک یه محصول به ووکامرس اضافه کنم؟

    1. MrCode می گوید

      با عرض شرمندگی شرح این مسئله گسترده تر از این هست که در بخش دیدگاه ها امکان پذیر باشه …

  12. بهنام می گوید

    در بخش هاست سایت من یک فایل به اسم ارور لاگ ساخته میشه که نصبت به زمان ساخت فضای زیادی رو هم در اختیار میگیره . از این فایل متوجه شدم که دیتا بیس من دارای ساختار اتشباه و خرابی هست . به دنبال رفع مشکل از وی پی اوپتیمایزر استفاده کردم که نتنعا کمکی نکرد که فکر کنم حتی مشکلات دیگه ای هم بوجود اورد . در یکی از سایتهای اموزشی متوجه شدم که میشه از طریق ادرس wp-admin/maint/repair.php اقدام به رفع مشکل دیتا بیس کرد . از این طریق اقدام کردم اما برای دو جدول omments و link  پیغام خطا داد که سالم نیست و  doesn’t exist را داد. حالا یک راهنمایی کنید که چه باید بکنم

  13. Solmaz می گوید

    مقدار collation رو برای ذخیره ی داده های فارسی باید تغییر داد؟
    آیا فقط مقدار خود داده ها مهمه یا اسم ستون ها هم باید فارسی باشه اگه کاراکتر ست و اینا رو تغییر بدیم؟

    1. MrCode می گوید

      سلام
      در مورد وردپرس برای ذخیره داده های فارسی نیازی به تغییر collation نیست.

      1. Solmaz می گوید

        من در رابطه با phpmyadmin به طور کلی بود سوالم. چون اولین مقاله ای که در سرچ پیدا کردم مقاله ی شما بود.

      2. MrCode می گوید

        phpmyadmin صرفا یک واسطه برای کار با mysql هست. تعیین collation روی mysql انجام میشه و phpmyadmin فقط رابط گرافیکی اعمال این مسئله هست (شما میتونید همین کارهارو از طریق کامند و بدون رابط گرافیکی هم انجام بدید)
        کلا تا جایی که من اطلاع دارم مادامی که collation جداول دیتابیستون روی utf8mb4_unicode_ci تنظیم شده باشه، مشکلی در ذخیره فارسی نخواهید داشت.

  14. بهزاد می گوید

    سلام من هاست دانلودگرفتم می خواستم لینک هایی که داخل پست هاست را به هاست دانلود متصل کنم چون لینک هایی که داخل پسته به این صورته exampledomain.ir و میخوام به اینصورت بشه dl.exampledomain.ir برای تغییر لینک چیکار بکنم داخل دیتابیس کدوم قسمتش مربوط میشه به لینک های داخل پست ممنون میشم راهنمایی کنید.

    1. MrCode می گوید

      سلام
      اگر میخواید آدرس همه ی فایل های قرار گرفته در مطالب سایت رو (حتی عکس هایی که توی سایت آپلود کردید و در مطالب قرار دادید) به لینک هاست دانلودتون تبدیل کنید، مثلا میتونید دنبال آدرس domain.tld/wp-content/uploads سرچ کنید و با آدرس جدید محل آپلود، مثلا dl.domain.tld جایگزین کنید.
      البته احتمالش هست که خطاهایی هم در تشخیص وجود داشته باشه.
      برای این کار میتونید از افزونه velvet blues update urls استفاده کنید. (اسمش رو جستجو کنید اولین نتیجه مخزن وردپرسه) قبلش هم حتما از سایتتون بکاپ بگیرید.

  15. بهزاد می گوید

    ممنون گزینه post زدم همه لینک های پست تغییر کرد با تشکر از شما دوست عزیز

    1. MrCode می گوید

      خواهش میکنم. موفق باشید

  16. سعید می گوید

    سلام دوستان.میخواستم تو پایگاه داده ورد پرس کاری کنم که چهار عمل اصلی حذف و اضافه و اپدیت و جستجو
    انجام بده اول باید چکار کنم

  17. سعید می گوید

    لطفا اگر کسی هست پاسخ بده ممنونم

  18. ذوقی می گوید

    با سلام
    من میخوام رمز ورود به وردپرس رو تغییر بدم میشه راهنمایی کنین؟
    این مطالبی که گفتین رو انجام دادم ولی نشد

    1. MrCode می گوید

      سلام
      شما باید این مقاله رو مطالعه کنید :
      https://mrcode.ir/?p=607

  19. پیروز می گوید

    به وردپرس فارسی خوش آمدید. پیش از آغاز ما به اطلاعات پایگاه‌داده‌ی شما احتیاج داریم. شما باید جهت شروع کار موارد زیر را بدانید.

    نام پایگاه‌داده
    نام‌کاربری پایگاه‌داده
    رمز پایگاه‌داده
    میزبان پایگاه‌داده
    پیشوند جدول (اگر می‌خواهید بیش از یک وردپرس روی یک پایگاه‌داده اجرا کنید)

    ما از این اطلاعات برای ساختن پرونده wp-config.php استفاده می‌کنیم. اگر به هر دلیلی ایجاد خودکار پرونده کار نکرد، نگران نباشید. همه این اطلاعات در پایگاه‌داده برای ساختن پرونده پیکربندی ذخیره شده‌اند. همچنین می‌توانید wp-config-sample.php را در یک ویرایشگر متن باز کنید، اطلاعات خود را وارد کرده و آن را با نام wp-config.php ذخیره کنید. کمک لازم دارید؟ ما اینجاییم.

    موارد زیر توسط میزبان شما ارائه می‌شوند. اگر اطلاعات زیر را ندارید بهتر از پیش از ادامه‌ی کار با مدیر سرویس میزبانی خود تماس بگیرید.

    بزن
    سلام خسته نباشی
    ببخشید این گزینه ها برام میاد بنده نمیدونم چکار کنم هر چی رمز و … میزنم نمیشه لطفا کمکم کنید سپاسگزارم

    1. MrCode می گوید

      اینها اطلاعاتی هست که خودتون در زمان ساختن دیتابیس انتخاب میکنید. اول باید دیتابیس و یوزرش رو بسازید و بعد اقدام به نصب وردپرس کنید. میزبان پایگاه داده هم معمولا localhost خواهد بود.

  20. ali moradi می گوید

    سلام من توی قسمت دسته بندیهای وبلاگم میخواستم یک لینک با متن مورد نظر بزارم که به یکی از صفحه های سایت اصلی باشه . وقتی یک دسته درست میکنم به صورت http://blog.mysite.ir/category/text میشه .ایا این امکان هست که توی دیتابیس کاری کنم که دسته مورد نظر با لینک که میخوام باز بشه ؟ البته ریدارکت نباشه؟

  21. امیرحسین می گوید

    سلام به شما
    ببخشید علاقه مندی های کاربران سایتم در کدوم جدول دیتابیس ذخیره میشن ؟
    خیلی متشکرم که جواب این سوال را بدهید.

  22. علیرضا می گوید

    سلام من یه سایت فروشگاهی وردپرس دارم و میخواستم ببینم امکان انتقال دیتا بیس به سایت با زبان برنامه نویسی دیگه ای وجود داره و چطور
    ایا امکان داره اپلیکیشن های اندرویدی از دیتابیس وردپرسی استفاده کنه؟

    1. MrCode می گوید

      سلام
      اگر کسی به برنامه نویسی مسلط باشه و با نحوه نگهداری اطلاعات در دیتابیس وردپرس و اسکریپت جدیدی که مدنظرتونه آشنایی داشته باشه میتونه اسکریپتی برای تبدیل و انتقال اطلاعات از وردپرس به اسکریپت دیگه براتون بنویسه.
      در مورد اپلیکیشن های اندرویدی هم بله، تعداد زیادی از این اپلیکیشن ها مستقیما اطلاعات سایت وردپرسی شما رو تبدیل به اپلیکیشن میکنن. مثلا در لینک زیر تعدادی از این اپلیکیشن ها رو که با ووکامرس سازگارن میتونید پیدا کنید :
      https://market.mrcode.ir/tag/android

  23. mahdi abaszadeh می گوید

    مظلب فوق العاده مفیدی بود. کار منو که راه انداخت
    ممنونم

  24. علی بردجی می گوید

    سلام
    سایت من از دو قالب وردپرس استفاده میکنه که یکی از قالب ها به عنوان سابفولدر می باشد. در حال حاضر کاربر می بایست در هر دو قالب ثبت نام کنه و این مشکل ایجاد میکنه و من میخوام که تنها یک صفحه ثبت نام داشته باشم ، خواستم ببینم چجوری میتونم این کار رو انجام بدم؟

  25. محمد علی نبی زاده می گوید

    با سلام
    سایتم را در لوکال هاست ساختم ولی هنگامیکه میخواهم از محتویات دیتا بیس آن export بگیرم که به هاست حقیقی ببرم.اصلا” دیتابیس را در phpmyadmin نشان نمیدهد.لطفا”بفرمائید علت چیست؟

    1. MrCode می گوید

      اگر از wamp استفاده میکنید ممکنه mysql رو همزمان با mariadb نصب داشته باشید. در این حالت باید دقت کنید دیتابیستون رو تو کدوم یک از این دو ایجاد کردید و موقع لاگین به phpmyadmin وقتی دارید اطلاعات ورود رو ارائه میدید، آیتم مربوطه رو استفاده کنید. مثلا فرض کنید دیتابیس رو توی mariadb ساختید ولی اشتباها توی phpmyadmin دارید mysql رو چک میکنید.

  26. amirahmad می گوید

    خیلی ممنون بابت مقاله ی خوب و مفیدتون
    دست شما درد نکنه

  27. نادر می گوید

    سلام
    من روی لوکال هاست، یک سایت که خیلی روی آن کار کرده بودم را طراحی کردم. بعد ویندوز را عوض کردم. و برنامه زمپ حذف شد.
    الآن سایت در htdocs موجود هست، ولی دیتابیس آن در phpmyadmin نیست. البته تعدادی فایل در پوشه mysql/data با نام دیتابیس همان سایت موجود هستند، اما نمی‌توانم این دیتابیس را به سایت اصلی متصل کنم، لطفاً راهنمایی بفرمایید چطور می‌توانم این دیتابیس را دوباره به سایت طراحی شده وصل کنم.

    سپاس از شما

  28. نادر می گوید

    از زمپ استفاده می‌کنم.
    با حذف پوشه data (بک آپ دارم…) از پوشه قبلی xampp در mysql و جایگذاری آن با اطلاعات برنامه قدیمی، توانستم صفحه اول را برگردانم.
    متاسفانه فقط صفحه اصلی را برگردانده است. و صفحات جانبی را باز نمی‌کند

    پیام خطای زیر را برای صفحات جانبی نمایش می‌دهد. لطفاً راهنمایی بفرمایید.

    Not Found
    The requested URL was not found on this server.

    Apache/2.4.46 (Win64) OpenSSL/1.1.1g PHP/7.4.10 Server at 127.0.0.1 Port 80

    سپاس

  29. مهدی می گوید

    سلام من میخوام صفحه ای در سایت ایجاد کنم و در ان صفحه با دیتابیس کار کنم (یعنی به یک جدول خاص داده اضافه یا کم کنم)
    سایت ورد پرس می باشد برای اینکار دقیقا نمیدونم باید چیکار کنم
    ایا افزونه خاصی برای اینکار هست؟
    یا مثلا باید صفحه ای خالی درست کنم و در ان با نوشتن کد های html و php س دسترسی داشته باشم؟
    یا راه بهتری هم هست؟ ممنون میشم در صورت پاسخ دادن به کامنتم برام ایمیل ارسال بشه که با خبر بشم از راهنماییتون

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.